چاپ این برگه

گله مندی شدید مردم یاسوج از بوی بد فاضلاب شهری

بویرنیوز، یادداشت مخاطبین– یکی از مهمترین عواملی که در سازمانها، دولتها و چه بسا حکومت‌ها باعث ایجاد چالش‌ها و بحران‌های جدی خواهد داشت قطعاً “سوء مدیریت” می باشد.

سوء مدیریت ها سبب کندی ،رکود فعالیت ها و در نهایت فلج شدن و درماندگی سازمانها در رسیدن به اهداف ورسالت های ذاتی خویش می گردد.

بر اساس قرائن و شواهدی که در ادامه ذکر آن خواهد رفت یکی از سازمان‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت از سوء مدیریت رنج می برد شرکت آب و فاضلاب شهری استان می باشد.

درماندگی این دستگاه در رفع مشکل بوی شدید فاضلاب ناشی از عدم کاربری و راهبری صحیح تصفیه خانه فاضلاب و انتشار گسترده ی این بوها در سطح وسیعی از شهر یاسوج خود گواه این مطلب می باشد.

حدود سه ماه است که انتشار بوی شدید فاضلاب در بخش‌های زیادی از شهر یاسوج( شهرک امام علی (ع)شهرک جهاد، شرف آباد، شهرک امام حسین(ع) ودولت آباد) باعث ایجاد نارضایتی و اعتراضات شدید ساکنین گردیده است،طبق مشاهدات بروز این مشکل در سه ماهه اخیر سبب ایجاد اختلالات و مشکلات حاد بهداشتی ،روانی و عصبی برای ساکنین این مناطق شده است انباشت این مشکلات و عدم رسیدگی فوری به این مشکل و نبود اراده ای برای رفع آن ،در آینده‌ای نزدیک ممکن است به بروز اعتراضات شدید مردمی و رخداد مسائل امنیتی نیز ختم گردد.

طبق بررسی‌های انجام شده متاسفانه مدیریت آب و فاضلاب شهری نه تنها به اعتراضات و خواسته‌های مردمی در این خصوص و به معنای واقعی پاسخگو نبوده بلکه به نهادهای ناظر ،نظیر سازمان حفاظت محیط زیست و بهداشت نیز در این خصوص جوابگو نبوده است.

به نظر می رسد مدیریت آب و فاضلاب شهری در این مدت پاسخگو بودن را با توجیه کردن و فرافکنی در ارائه پاسخ به اشتباه می گیرد.

معمولا پاسخگو بودن یک سازمان شامل مراحل زیر است و اینگونه تعریف می شود:
– شنیدن شکایت مردم یا دریافت مطالبه و خواست مردمی .
-پذیرفتن مشکل مطروحه .
-مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت رفع مشکل در سریعترین زمان ممکن با توجه به اهمیت و فوریت مسئله .
– ارائه وعنوان نمودن گام به گام اقدامات انجام شده در حین عملیات های کاری و در پایان کار به مردم.

متاسفانه مدیریت آب و فاضلاب شهری بدون انجام بررسی های لازم ،فنی و تخصص در همان اوایل بروز این مشکل اقدام به توجیه مسئله می نماید، فرافکنی نموده و انتشار این بوها را ناشی از ورود فاضلاب ها توسط کامیون های لجن کش به منهول های فاضلاب عنوان کرد.

بعد از مدتی پس از رفع مشکل کامیون های لجن کش و جلوگیری از تخلیه فاضلاب این کامیون‌ها به منهول ها و پابرجا بودن مشکل اصلی ( انتشار بوی شدید فاضلاب )در مصاحبه های‌ جدید این بار تقصیر را متوجه کانال ها و جداول فاضلاب های سطحی شهر نمودند و به نوعی مسئله را دوباره توجیه نمودند .یعنی فی الواقع از زیر بار مدیریت و حل ریشه ای مشکل شانه خالی کردند.

با عنایت به شواهد و بررسی های فنی و علمی به عمل آمده توسط متخصصین امر و اقرار صریح بعضی از پرسنل خود شرکت آب و فاضلاب شهری مشکل انتشار بوی فاضلاب در سه ماهه اخیر قطعا ً ناشی از عدم راهبری و کاربری صحیح تصفیه خانه فاضلاب شهری یاسوج می باشد.
چرا که در سال های قبل و همیشه بحث تخلیه فاضلاب های لجن کش و رواناب های سطحی را در بسیاری از همین مناطق داشتیم ولی مشکل حاد کنونی یعنی انتشار بوی شدید در سطح این مناطق وجود نداشته است.

در پایان جهت رفع معضل مطروحه موارد ذیل مد نظر میباشد
1- پذیرفتن مشکل توسط آب و فاضلاب شهری و انجام بررسی‌های لازم فنی، استفاده از کارشناسان صاحب‌نظر در این موضوع ، انجام اقدامات اصلاحی در تصفیه خانه فاضلاب و گزارش اقدامات انجام شده در همه مراحل به صورت شفاف به مردم

2- ورود جدی استاندار، فرماندار شهرستان بویراحمد ،حوزه فنی استانداری و بازرسی جهت اقدام فوری وجدی موثردر این مسئله

3-با توجه به اهمیت و فراگیر بودن مشکل ورود موثر دادستان برای حل مسئله به عنوان مدعی العموم

۴- نظارت واقعی و موثر ،همراه با مشاوره ی سازمان های ناظر ،نظیر محیط زیست و غیر منفعل بودن آنان در معضلات و مطالبات زیست محیطی

اما سؤالی که از افکار عمومی و رسانه های مردمی به شدت و به کرات در این روزها می شنویم این هست که اگر خانه و محل سکونت مدیران آب و فاضلاب شهری یا یکی از مسئولین ذی نفوذ در این مناطق می بود آیا برخورد و واکنش آنان به این مشکل این چنین خواهدبود؟؟