سه شنبه 2 مرداد 1397 - 18:32

رودخانه بشار یاسوج مُرد(+عکس و فیلم)

رود بشار یاسوج به دلیل بی تدبیری شرکت آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست خشک شد تا درست بیخ گوش مدیران هزاران ماهی و سایر آبزیان نابود شوند.

به گزارش بویرنیوز، رود بشار همچون کمربندی بر قد زیبا و رعنای یاسوج پایتخت طبیعت نشسته است ولی این روزها دیگر از رنگ و نگار افتاده، بگونه‌ای که دیگر تحمل همسایگی با ماهیان و سایر آبزیان را ندارد و خود دست بسته نابودی هزاران ماهی را به نظاره نشسته است.

رود بشار درست 50 متر پایین تر از پل اول و دوم بشار به دلیل ایجاد کانال انحرافی توسط برخی کشاورزان برنج کار جاری نیست و بعد از آن در برخی نقاط از جمله محل اتصال رود مهریان تا پل مختار رود بشار جریان دارد و درست در زیر پل سوم بشار نیز کانالی با هدف پمپاژ آب برای آبیاری 800 هکتار لوبیا در مختار ایجاد شده که همین امر سبب شده تا پایین دست پل مختار شاهد یک فاجعه زیست محیطی و نابودی هزاران قطعه ماهی و آبزیان از جمله خرچنگ باشیم.

رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.

کاهش بارندگی‌ها چند سال اخیر سبب شده تا دیگر بشار همچون گذشته دل و دست باز نباشد و به سختی بتواند مردم دیارش را سیراب کند و برخلاف میل باطنی‌اش برخی کشاورزان از جمله برنج‌کاران را مایوس نگه دارد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو فرودین ماه امسال خبر از ممنوع بودن کشت برنج در کشور در غیر از استان‌های شمالی خبر داد و گفت: این تصمیم دولت بوده و وزارتخانه بر اساس شرایط اقلیمی و علمی ان را گرفته است.

به تبع این تصمیم دولت و اعلام وزیر نیرو شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها این تصمیم را نیز رسانه‌ای کردند تا جایی علی داودی‌مهر 28 فرودین ماه امسال در گفت‌وگویی با خبرنگاران وضعیت منابع آبی استان را بحرانی می‌داند و می‌گوید: کشت محصولات آب‌بر از جمله برنج، ذرت و هندوانه ممنوع است.

وی گفته بود: کشت محصولات آب‌بر از طریق چاه و آب‌های سطحی از جمله برنج، ذرت و هندوانه در این استان ممنوع بوده و کشاورزان باید نسبت به تغییر پروانه خود اقدام کنند.

اما در بیخ گوش شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برنج‌کاری رود “بشار” در حال جان دادن است ولی مسئولان و متولیان امر در خواب خرگوشی خود فرو رفته و یا شاید خود را به خواب زده‌اند زیرا کسی که خواب باشد امکان بیدار کردنش وجود دارد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان از خواب بیدارش کرد.

در کنار پل اول و دوم بشار یاسوج برنج‌کاران و در کنار پل مختار لوبیاکاران  با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا جایی که قطره‌ای آب از پل اول و دوم تا پل سوم و پایین تر از آن چشم نمی‌بیند و به طور حتم این اقدام کشاورزان سبب خسارت‌های شده است.

حالا مسئولان محیط زیست و آب منطقه‌ای باید پاسخ دهند که چگونه وقتی مدام دم از تخلف بودن کاشت محصولات آب بر سخن گفته اند در کنار دست انها چنین اقدام خلافی صورت گرفته است. تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    واقعا دردناکه، استاندار هم فقط شعار میده و تاکنون برخوردی با مدیران ضعیف نداشته

  2. شهروند گفت:

    استاندار خوابی بیدارشو بابا حرف مفت نزنید چوب بی برنامگی وضعف عملکردمسئولان رامردم خوردند بسه دیگه بسه

  3. حقیقت گفت:

    به جرات میتوانم بگم این به هیچ وجه و اصلا رودخانه بشار نیست

  4. عجیب گفت:

    آب منطقه ای فقط حقوق میلیونی میگیرند.کاری به این کارا ندارن.

  5. ناشناس گفت:

    ایران نیاز به دشمن خارجی ندارد . مسولینش دارند نابودش می کنند

  6. بیننده گفت:

    بیخ گوششان اینطور است ،چند قدم آن طرف تر چه خبر است!؟مدیری هم هست.

  7. بویر احمد گفت:

    اتفاقا ر ود خانه خوارها در نزدیکی تنگ سریز با کاشت برنج در وسط ان این رود خانه را احیا کرده اند

  8. ناشناس گفت:

    باسلام خدمت همشهریان و هم استانی های عزیز وبا تشکراز بویر نیوز اگر چه بی ابی وخشکسالی همه ما را نگران ساخته اما به یاری خدا برداشت برنج 45 رور دیگر پایان می یابد وهمین برنج کاری هم از ضروربات ونیاز اساسی مردم منطقه می باشد دعا کنید برنج کاران با کمبود اب مواجه نشوند وابن همراهی مسولان با کشاورزان است نه کارشکنی انان باید قدردانی کرد

دیدگاه شما