پنجشنبه 28 تیر 1397 - 9:54

تخلف در روز روشن در مرکز کهگیلویه و بویراحمد/محیط زیست و آب منطقه ای دقیقاً کجایند؟

برنج‎‌کاران از فرصت خواب خرگوشی مسئولان آب منطقه‌ای و محیط زیست استفاده کرده و رود ” بشار ” به عنوان کمربند زیبای یاسوج پایتخت طبیعت ایران را خشک کردند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از تسنیم، در کنار شهر یاسوج رودی زیبا می‌گذرد که همچون کمربندی خوش نقش و نگار بر لباس زیبای پایتخت طبیعت دلربایی می‌کند ولی به دلیل خشکسالی‌های اخیر و بی تدبیری مسئولان و متولیان امر این روزها حال و روز خوشی ندارد تا جایی که دیگر ” بشار” جاری نیست.

رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.

کاهش بارندگی‌ها چند سال اخیر سبب شده تا دیگر بشار همچون گذشته دل و دست باز نباشد و به سختی بتواند مردم دیارش را سیراب کند و برخلاف میل باطنی‌اش برخی کشاورزان از جمله برنج‌کاران را مایوس نگه دارد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو فرودین ماه امسال خبر از ممنوع بودن کشت برنج در کشور در غیر از استان‌های شمالی خبر داد و گفت: این تصمیم دولت بوده و وزارتخانه بر اساس شرایط اقلیمی و علمی ان را گرفته است.

به تبع این تصمیم دولت و اعلام وزیر نیرو شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها این تصمیم را نیز رسانه‌ای کردند تا جایی علی داودی‌مهر 28 فرودین ماه امسال در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم وضعیت منابع آبی استان را بحرانی می‌داند و می‌گوید: کشت محصولات آب‌بر از جمله برنج، ذرت و هندوانه ممنوع است.

وی گفته بود: کشت محصولات آب‌بر از طریق چاه و آب‌های سطحی از جمله برنج، ذرت و هندوانه در این استان ممنوع بوده و کشاورزان باید نسبت به تغییر پروانه خود اقدام کنند.

اما در بیخ گوش شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برنج‌کاری رود “بشار” در حال جان دادن است ولی مسئولان و متولیان امر در خواب خرگوشی خود فرو رفته و یا شاید خود را به خواب زده‌اند زیرا کسی که خواب باشد امکان بیدار کردنش وجود دارد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان از خواب بیدارش کرد.

در کنار پل اول و دوم بشار یاسوج برنج‌کاران با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا جایی که قطره‌ای آب از پل اول و دوم تا پل سوم و پایین تر از آن چشم نمی‌بیند و به طور حتم این اقدام کشاورزان سبب خسارت‌های به آبزیان نیز شده است.

مسئولان محیط زیست و آب منطقه‌ای باید پاسخ دهند که چگونه وقتی در مدیریت وظایف محوله در مرکز استان که هر شهروندی روزانه این تخلف را می‌بیند، مانده‌اند می‌توانند پاسخگوی مناطقی دور دست و محروم از جمله دیشموک و شاه غالب باشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287544
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    دقیقا همینطوره زیر پل اول بشار رودخانه اب داره ولی پل سوم آبی اصلا وجود نداره متاسفانه اطراف رودخانه همه زیر کشت برنج رفته

  2. احمدی گفت:

    از این حرفا گذشته

  3. به دنبال حقیقت گفت:

    با سلام
    جهت اطلاع بیشتر زمین های مورد نظر مال دوستان محیط زیستی هست
    نگران نباشید

  4. علي گفت:

    (رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.) اين جمله شماست آقا يا خانمي كه مطلب فوق را نوشته ايد شما چرا در حق مردم خومان بخيل هستيد چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است چرا بايد اين حجم اب به خوزستان سرازير شود و مردم خودمان از /ان استفاده نكنند حالاكه عزمي براي مهار و استفاده آن در ياسوج نيست چرا بايد به بدون هيچ بهرهاي به خليج فارس بريزد التماس تفكر

  5. علی اباد گفت:

    کشاورزان دیگه باید بمیرند تخلف میکنن که دارن کشاورزی میکنن بعدش آب از قدیم که شهر یاسوجی نبود مال اهالی روستا ها بود

  6. ناشناس گفت:

    این مطلب به سفارش کسانی نوشته شد که دنبال تغییر کاربری اراضی اطراف پل هستند.و این تغییر کاربری غیر قانونی است.

  7. بیطرف گفت:

    زمینهای حاشیه رودخانه بشار در پایین دست روستای مهریان را منابع طبیعی و صنعت و معدن به مالک کارخانه شن و ماسه واگذار کرده اند.وبه بهانه این مجوز اراضی اضافه بر مساحت مجاز را تخریب کرده اند ولی کسی پیگیری نمی کند. دستگاههای نظارتی متراژ زمین تخریبی را با متراژ دارای مجوز مطابقت دهند.
    ضمنا تخریب عرصه های جنگلی در کنار ان نیز انجام شده است .بوته ها و درختچه های زیادی را تخریب کرده اند.

  8. مهندس گفت:

    با سلام عوامل سایت وزین بویرنیوز.

    متاسفانه تخلف عده ای منفعت طلب خصوصا در روستاهای علی آباد اکبرآباد و زیرتل و جوغوره باعث نابودی حیات و اکوسیستم بشار، خشکی فضای سبز معابر شهر یاسوج و خصوصا خشکی باغات و درختان کهنسال در حاشیه بشار خصوصا روستاهای سررود می شود.
    متاسفانه مکاتبات مکرر برای جلوگیری از کشت ناموجه شلتوک از طرف فرمانداری،جعاد کشاورزی و آب منطقه ای و سایر سازمان های ذی ربط با بی توجهی مواجه شده.
    این موضوع در آینده ای نزدیک باعث نا امنی اجتماعی و درگیری قومی قبیله ای خواهد شد.
    چه اصراری است که حتما شلتوک و برنج کشت شود!
    کشت جایگزین مانند زعفران،گندم،جو و … مقرون به صرفه برای کشاورز و سایرین خواهد بود.

  9. مردم گفت:

    سلام.شما که از تخلف مردم حرف میزنید میشه بفرمایید آخرین بار چندسال پیش رفتید پایین دست بشار (پل سوم) که ببیند آب داره یا نه. برداشت همین آب توسط شهرداری برای فضای سبز تخلف نیست ولی استفاده مردم تخلفه مردمی که تنها منبع دارمدشون اینه .

  10. ناشناس گفت:

    به زودی همه خشک میشه مصیبت بعدا هست

  11. علی گفت:

    مردم نون شب ندارن بخورن آبی که بدون هیچ منفعتی در بستر رودخانه جاریست را منحرف و به برنج کاری برای تهیه نان شب زن و بچه هاشون مشغول شدند.. این واجب تر است یا جاری شدن آب بدون منفعت در بستر رودخانه..

دیدگاه شما