پنجشنبه 28 تیر 1397 - 0:56

توسعه کهگیلویه و بویراحمد در گرو تعامل بخش دولتی و خصوصی/ حضور ایدرو در استان

سی و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای این شورا در محل سالن جلسات اتاق یاسوج برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست اظهار کرد: شرایط فعلی کشور همکاری بیش از پیش و بهتر مدیران و دستگاه ها با بخش خصوصی را طلب می کند.

کیانی پور افزود: افزایش و نوسان قیمت ارز، تحولات بازار و تلاش دشمنان و اعمال تحریم ها شرایط ویژه ای را برای کسب و کار کشور رقم زده است.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند پوشش همه چالش های این حوزه را داشته باشد، اظهار کرد: بخش خصوصی باید در کنار دولت باشد و باید تحقق هدفگذاری ها با تعامل مناسب را داشته باشیم.

کیانی پور با اشاره به مشکلات پیش روی توسعه صنعت استان بر همکاری دستگاه های خدمات رسان با واحد های تولیدی تاکید کرد.

رئیس اتاق یاسوج گفت: همکاری و تعامل بخش مالیاتی و تامین اجتماعی با بخش خصوصی نیز ضروری است.وی افزود: همچنین بانک ها نیز باید تعامل مناسبی در دستیابی به هدفگذاری های توسعه ای و رفع موانع تولید داشته باشند.

کیانی پور با اشاره به چالش های پیش روی واحد های تولیدی و دستگاه های خدمات رسان، تصریح کرد: همچنین در شرایط فعلی توجه ویژه دستگاه های خدمات رسان با در نظر گرفتن مشکلات واحد ها مورد تاکید است و امید داریم با تعامل همه جانبه کمک مناسبی به بخش خصوصی و اقتصاد استان محقق شود.

وی همچنین با ارائه گزارشی از مشکلات بخشی از واحد های تولیدی استان، بر رفع مشکلات این واحدها در راستای توسعه و رشد تولیدات استان تاکید کرد.

توسعه خوشه های صنعتی با تکیه بر کسب و کارهای نو در استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از ایجاد و توسعه خوشه های صنعتی با تکیه بر کسب و کارهای نو در استان خبر داد.

علی محمد احمدی با اشاره به اهمیت حوزه خوشه دست بافته ها، افزود: در حوزه فعالیت خوشه ها، استان سبقه تاریخی در حوزه دست بافته ها داشته و این حوزه تنها منحصر به تولید فرش نبوده است.

احمدی با بیان اینکه علیرغم همه جلسات برگزار شده تعریف مشترکی از حوزه دست بافته ها حاصل نشده بود، اظهار کرد: با توجه به ابهامات، سوالات مختلفی با هدف دستیابی به فهم مشترک در حوزه خوشه ها مطرح شد و امروز تا حدودی شناخت مناسبی نسبت به اهداف و وظایف این موضوع به دست آمد.

استاندار با تاکید بر ایجاد ساز و کار مناسب برای تحقق موضوع خوشه ها در استان، خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار در کشور تغییر کرده و همگرایی مناسب با عملیاتی کردن بسترهای خوشه ها در استان ضروری است.

احمدی حرکت به سمت کسب و کارهای نو در استان را از جمله موارد قابل هدفگذاری دانست و تصریح کرد: استان می تواند به عنوان پایلوت ایجاد کسب و کارهای نو با تکیه بر توسعه خوشه ها قرار بگیرد و باید به این حوزه نیز توجه داشت.

وی بر تقویت شرکت شهرک های صنعتی استان تاکید کرد و بیان داشت: همچنین باید تحقق انتقال تجربیات سایر استان ها و بستر سازی برای عملیاتی شدن خوشه های احصا شده در استان محوریت فعالیت شرکت شهرک های صنعتی قرار بگیرد.

استاندار به نقش نوسانات ارزی و وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: دولت قانون گریز آمریکا در عمل سه راهبرد فضا سازی در خارج، محوریت در اقتصاد و فشار بر داخل را از جمله هدفگذاری های خود قرار داده و بسترهای مختلفی را برای دستیابی به اهداف شوم خود امتحان کرده است.

وی فشار اقتصادی با نگاه بر ملتهب کردن اقتصاد و فشار بر مردم را از اهداف آمریکا عنوان کرد و افزود: نوسانات ارزی و وارد کردن ضربه به تولید کنندگان داخلی ایران از جمله فعالیت های آمریکا در مبحث اقتصادی است.

احمدی با تاکید بر تلاش دولت برای کنترل بازار و نوسانات ارزی، اظهار کرد: تزریق ۱۵ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه واحد های تولیدی از جمله اقدامات انجام شده است. در فاز اول طرح کنترل قیمت ارز توسط دولت، حوزه موبایل و خودرو علیرغم همه چالش ها پوشش داده شد.

وی افزود: همچنین هدفگذاری هایی برای تقویت سامانه ها، شفاف سازی و بستر سازی برای تامین کالاهای اساسی و تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به واحدهای تولیدی کمک مناسبی برای کنترل و کاهش نوسانات بازار است.

استاندار با بیان اینکه در استان نیز با هدف کنترل و تنظیم بازار و کاهش فشار به بازار و مردم اقداماتی انجام شده است، ابراز داشت: رصد و نظارت در این حوزه عملیاتی شده و تا حدودی مدیریت در این حوزه موفقیت آمیز بوده است.

سازمان ایدرو در حوزه دست‌بافت‌های کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌گذاری می‌کند
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: ظرفیت سازمان ایدرو برای تکمیل حلقه‌های مفقوده خوشه دست‌بافت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به‌کارگیری می‌شود.
عزیزالله قربانی اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در دو بخش زیرساخت‌ها و خدمات نرم‌افزاری فعالیت‌های توسعه‌ای انجام می‌دهد.

وی به بحث توسعه خوشه‌های کسب و کار در کشور اشاره کرد و افزود: 430 خوشه کسب و کار در سطح کشور شناسایی شده که از این تعداد، فرایندهای توسعه‌ای 120 خوشه شروع و برخی نیز خاتمه پیدا کرده است.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تعامل با سازمان ایدرو برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای کوچک و متوسط خبر داد و عنوان کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت سازمان ایدرو برای تکمیل حلقه‌های مفقوده خوشه دست‌بافت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

قربانی با بیان اینکه به این منظور کارشناسان سازمان ایدرو هفته آینده وارد استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند، گفت: این سازمان در مناطق توسعه یافته تا 49 درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته تا 100 درصد سرمایه‌گذاری می‌کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287536
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما