سه شنبه 26 تیر 1397 - 23:30

می‌‌خواهم کلید باشم نه قفل!/ تکذیب درخواست روحانی از مجلس برای تغییر کابینه

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که چیزی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان برای پرداخت یارانه‌‌‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند.

به گزارش بویرنیوز، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جلسه هیات دولت در ۲۴ تیرماه گفت: در این جلسه تبصره ۵ و ۱۸ مورد بررسی قرار گرفته شده که بر اساس بند «و» تبصره ۵ اجازه داده شد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از  افرادی که از دولت طلبکار هستند و بدهی هم به بانک دارند قرار شد، دولت بدهی آنان را پرداخت کند.

دولت به تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی متعهد است

وی ادامه داد: این افراد غالبا کسانی هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند. این کار باعث می‌شود افراد سبک شوند. در واقع با این کار ما می‌مانیم و بانک مرکزی و بدهی دولت که دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی متعهد است، اظهار داشت: دولت مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که چیزی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به  سال ۸۹ و  ۹۰ است، آن زمان برای پرداخت یارانه‌‌‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند.

محل منابع اعتبار تصمیم جدید دولت

نوبخت افزود: اقدامی که در روز یکشنبه به تصویب رسید مربوط به آئین‌نامه تبصره ۱۸ است که بر اساس آن، یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برای زنان و جوانان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه قرار است ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شود، تصریح کرد: این اعتبار قرار است از محل هدفمندی یارانه‌ها به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان، ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی، ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و  ۳۰ هزار میلیارد تومان نظام بانکی تامین شود.

ایجاد اشتغال برای جوانان ربطی به ارز، ترامپ و تحریم‌‌‌ها ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای جوانان ربطی به ارز، ترامپ و تحریم‌‌‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: در همین بازار مسکن می‌‌توان ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. قرار است با ترمیم بافت‌‌‌های فرسوده این تعداد فرصت شغلی ایجاد شود.

نوبخت درخصوص میزان سود وام برای خرید خانه در این محل‌‌ها ابراز داشت: نرخ سود برای کسانی که قصد خرید خانه دارند که عمدتا هم خانه اولی هستند، شش درصد است. آجر، سیمان، کاشی و هرچه که در این خانه استفاده می‌‌‌شود، داخلی است که می‌‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

بازسازی بافت‌های فرسوده مطلوب‌تر است

وی اضافه کرد: غیر از این ۲۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، ۵۰ هزار واحد حمایتی در داخل شهرها و ۵۰ هزار واحد روستایی ایجاد خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به کمبود امکانات در بافت‌‌های به وجود آمده در کنار شهرهای بزرگ بیان کرد: ما هم می‌‌‌‌توانستیم این واحدها را در بیابان به وجود بیاوریم که هیچ امکاناتی ندارد اما بافت‌‌‌های فرسوده را بازسازی می‌‌‌‌کنیم که بسیار مطلوب‌‌تر است.

وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود

نوبخت با انتقاد از عدم پوشش اقدامات دولت و تشریح وضعیت موجود یادآور شد: در یک گوشه بازار وقتی که یک اتفاق کوچک رخ می‌‌دهد، ارز بالا می‌رود و همه خبردار می‌‌شوند و شاقول‌‌ها با آن تنظیم می‌‌شود. همه مطلع می‌‌شوند اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌‌گویم همه چی آرام است اما وضع کشور مطلوب است و بد نیست اما نمی‌‌‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولو سریال گالیور می‌‌شویم و می‌‌گویم نمی‌‌توانیم.

کل منابع خزانه تا ۱۴ تیر بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده و قرار شده است ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار شرکت‌‌‌های صنایع خودرو قطعه وارد کنند. دولت هم از طریق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمین می‌‌کند و این شرکت‌‌‌ها در داخل کامیون و اتوبوس تولید خواهند کرد که خود می‌‌‌تواند تولید اشتغال کند

نوبخت درخصوص آخرین گزارش خزانه گفت: تا ۱۴ تیر ماه کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان است که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

امشب یارانه‌‌ها پرداخت خواهد شد

وی افزود: خوشبختانه فروش نفت ما به جای دو میلیون و ۱۰ هزار بشکه سال گذشته با قیمت ۵۵ دلار امسال دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۱ دلار به فروش رساندیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بیشتر بار تامین منابع بر روی دوش فروش نفت است، اظهار داشت: امسال تلاش کرده‌ایم همه پرداختی به موقع باشد و امشب هم طبق قرار یارانه‌‌ها پرداخت خواهد شد.

سعی شده کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد

نوبخت با بیان اینکه در بحث تحریم‌‌‌ها روی بندرها مباحثی صورت گرفته است، تصریح کرد: بنادر محل‌‌های خوبی هستند. سعی شده کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد. مشاهده کردید که در ۱۵ تیر مشکل آب مردم جنوب حل شد. آیا این امر یک شبه صورت گرفت؟ باید اطلاع‌‌رسانی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: یک شوک بزرگ به اقتصاد کشور وارد شد و تورم افزایش پیدا کرد. ما عادت نداریم مشکلات گردن فردی دیگری بیاندازیم ما باید مشکلات را حل کنیم.

میزان نقدینگی امسال به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسید

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت کنونی و گذشته دولت خاطرنشان کرد: شهریور سال ۹۲ که دولت را از رئیس‌‌‌جمهور قبل تحویل گرفتیم بود نقدینگی ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. ما در طی این سال‌‌ها ۲۸ درصد افزایش داشتیم. بعضی‌‌ها گفتند که هزینه‌‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده است. آیا ما نباید حقوق معلمان و کارکنان را افزایش دهیم؟ آیا ما نباید فعالیت عمرانی داشته باشیم؟

نوبخت درخصوص بازسازی بافت فرسوده و دستگاه‌های حاضر در این پروژه ابراز داشت: کار اصلی را مردم می‌‌‌کنند و شهرداری و دولت به آنها کمک می‌‌کنند.

بانک مرکزی درخصوص فروش سکه به افراد اطلاعات را منتشر کند

وی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه که گفته است کسانی که درخصوص ارز دستگیر شده‌اند گفته‌اند بانک مرکزی از آنها خواسته سکه بخرند، بیان کرد: در حال حاضر اطلاعی ندارم و از بانک مرکزی می‌‌خواهیم که درباره این موضوع خاص اطلاعات را منتشر کند

دستور دیروز رئیس قوه قضاییه براساس درخواست رئیس‌جمهور بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ممنوع‌الخروجی برخی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بعد از اینکه ثبت سفارش خودرو متوقف شد، متاسفانه در یک فاصله کوتاه سایت ثبت سفارش هک شده و تخلفاتی صورت گرفت. این حرکت یک اقدام غیرقانونی بود و رئیس‌‌‌جمهور خواستند که با دقت و بدون اغماض با این قضیه برخورد شود و مشخص گردد چه کسانی و از چه دستگاه‌‌هایی در این جریان نقش داشتند.

نوبخت با بیان اینکه تحقیقات آغاز شد و مشخص گردید که از خود دولت چند نفر در این جریان نقش‌‌‌آفرینی کردند، عنوان کرد: همانطور که مشاهده کردید رئیس‌‌‌جمهور از قوه قضائیه درخواست کردند که به این موضوع رسیدگی صورت گیرد و همان که سخنگوی محترم قوه قضائیه گفتند باید در دولت سالم‌‌‌سازی صورت گیرد.

از قوه قضاییه خواسته‌ایم در پرونده واردات غیرقانونی خودرو سخت‌گیری کند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه افکار عمومی مطرح می‌‌کند چقدر نظارت بر این افراد دستگیر شده وجود دارد تا شاهد فرار این افراد از کشور نباشیم؟ گفت: از قوه قضائیه درخواست کرده‌‌‌ایم که در این قضیه سخت‌‌گیری داشته باشد تا شاهد سایر موارد مشابه نباشیم اما از طرفی هم از این قوه می‌‌خواهیم امنیت سرمایه‌‌گذاری برای افرادی که قصد این کار را دارند به وجود بیاوریم و فضای کسب و کار را ایمن‌‌سازی کند

روحانی از مجلس برای تغییر در کابینه درخواستی نداشته است

معاون رئیس‌جمهور درباره اینکه رئیس‌‌جمهور خواسته است که مجلس درخصوص تغییر در کابینه اقدام کند، اظهار داشت: خیر اینچنین نیست.

نوبخت درباره نقش خود درباره جدا شدن معاون اول از دولت تصریح کرد: تمام این شایعات دروغ است.

اخبار منفی و مایوس‌‌‌کننده اقتصادی، همه اقتصاد ما نیست

وی با تاکید بر لزوم انعکاس خدمات دولت خاطرنشان کرد: اخبار منفی و مایوس‌‌‌کننده اقتصادی، همه اقتصاد ما نیست. این اخبار باعث می‌‌شود تا رئیس‌‌جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. دولت پروژه‌‌های خوبی در دست اجرا دارد؛ مانند شبکه ریلی که راه‌‌آهن مراغه ظرف ماه آینده افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کار منتقدان این است که ما را نقد کنند و انتظار تمجید نداریم اما از رفقایمان نیز انتظار حمایت و روحیه دادن داریم.

تلاش کرده‌‌‌ام به رئیس‌‌جمهور وفادار بمانم

نوبخت درخصوص ریشه مخالفت‌‌‌ها با دولت و مقصر نشان دادن رئیس سازمان برنامه و بودجه ابراز داشت: تلاش کرده‌‌‌ام به رئیس‌‌جمهور وفادار بمانم و این خط اعتدال که در تعامل با اصلاح‌‌طلبان پیش آمده را ادامه دهیم. هیچ وقت آقای رئیس‌‌جمهور در جلسه‌‌ای نداریم و نمی‌‌شود از من شنیده باشد و تمام تلاشم این بوده که در راه تعریف شده از سوی ایشان باشم.

وی افزود: من روش متفاوت مدیریتی را در این پست مالی دارم و می‌‌خواهم کلید باشم نه قفل. البته این کلید همه قفل‌‌ها را باز نمی‌‌کند اما تلاش‌‌مان را می‌‌کنیم.

نگاه دولت به مباحث سیاسی و اجتماعی در چارچوب منشور حقوق شهروندی منعکس شده است

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای ایجاد فضای باز سیاسی، بیان کرد: دولت نگاه خود را به مباحث سیاسی و اجتماعی در چارچوب منشور حقوق شهروندی منعکس کرده است. تامین حقوق اجتماعی در برخی موارد نیازمند قانون و برخی موارد اصلاح قانون است. جلسه سران سه قوه در راستای این است که اگر نیاز به قانون یا ایمن‌‌‌سازی اجرای آن داریم، انجام شود.

نوبخت درباره سفرهای استانی رئیس‌‌‌جمهور یادآور شد: این سفرها ادامه دارد و اگر وزرا در استانی حاضر می‌‌شوند، نماینده دولت است.

صفر شدن فروش نفت ایران حرف پوچ و بیهوده‌ای است

وی درباره ایجاد ستاد اطلاع‌‌‌رسانی تحریم‌‌‌ها عنوان کرد: ما باید برای شرایط جدید نهادسازی کنیم. ذیل تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی مقرر شد ستادی را برای اطلاع‌‌‌رسانی فعال کنیم.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران و فروش نفت گفت: نفت یکی از موضوعاتی است که ما از طرف‌‌‌های برجام انتظار داریم. نظام بانکی، پتروشیمی، کشتیرانی و غیره دیگر مواردی است که مطرح می‌‌شود. اینکه فروش نفت ایران صفر شود، حرف پوچ و بیهوده‌‌ای است که جواب آن داده شد. ما به دنبال این هستیم که به جز سهیمه اوپک محدودیت دیگری نداشته باشیم.

مطالبات گندم‌کاران تا آبان پرداخت می‌شود

نوبخت درباره مطالبات گندم‌‌کاران اظهار داشت: تلاش می‌‌‌کنیم تا آبان ماه بقیه مطالبات ناشی از خرید تضمینی گندم را پرداخت کنیم.

وی درخصوص وضعیت زلزله‌‌‌زدگان شهر سرپل ذهاب تصریح کرد: دولت تعهداتش در قبال زلزله‌‌زدگان را انجام می‌‌دهد. شما خودتان ببینید به تعهدات عمل شده یا خیر. هر کس باید خودش خانه بسازد و دولت به آنها کمک می‌‌کند. دولت فرمول مشخصی برای کمک به زلزله‌‌‌زدگان دارد.

فعلا به عراق برق صادر نمی‌کنیم

سخنگوی دولت درباره سفر علی اکبر ولایتی به روسیه نیز خاطرنشان کرد: در این سفر همه توافقاتی که وجود داشت، روسیه بر آنها باقی بود و نه تنها انگیزه‌‌‌اش تقلیل پیدا نکرده بود بلکه انگیزه مضاعفی داشتند و آمادگی سرمایه‌‌گذاری عظیمی در طرح های زیربنایی ما دارند.

نوبخت درباره قطع صادرات برق از ایران به عراق ابراز داشت: صادرات برق به عراق داشتیم اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم، چنین کاری انجام نمی‌‌شود.

تصمیم تازه‌ای درباره ارزش مسافرتی گرفته نشده است

وی درخصوص گزارش اخیر رسانه‌‌‌های آمریکایی مبنی بر سرقت اسناد هسته‌‌‌ای از ایران بیان کرد: اینها حرف‌‌‌های سوخته شده چند ماه پیش است که آنها را تکرار می‌‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص ارز مسافرتی هم یادآور شد: تصمیم تازه‌‌ای در این باره گرفته نشده است.

وزیر اطلاعات درباره احکام دانشجویان پاسخگو باشد

نوبخت درباره احکام سنگین دانشجویان و نامه اساتید به رئیس‌‌جمهور و این که گفته شده مرجع بازداشت وزرات اطلاعات است، عنوان کرد: از آقای دکتر علوی خواهش می‌‌کنم در این باره پاسخگو باشند تا مثل آن موردی که گفتند افراد جاسوس هستند و نیستند، نشوند.

وی در واکنش به تاکید خطیب نماز جمعه تهران مبنی بر لزوم استقلال بانک مرکزی از دولت گفت: این مسئله خوبی است و به دنبال آن هستیم اما یک خطیب دیگر از همان تریبون، بانک مرکزی را موظف به پرداخت بدهی موسسات مالی و اعتباری کردند. این حرف لوکسی است اما یادمان نرود بانک مرکزی مستقل شود، دیگر نهاد دولتی و مردمی نخواهد بود و ما نمی‌‌‌توانیم مساله لوکسی را خارج از بافت اقتصادی کشور بیان کنیم پس باید یک مکتب اقتصادی داشته باشیم و بر پایه آن اظهارنظر کنیم.

ساعات کار با کاهش دما به روال سابق برمی‌گردد

سخنگوی دولت درخصوص تغییر ساعت کار اظهار داشت: قطعا بلند نیست و قرار است در تیر و مرداد اجرایی شود و با کاهش دما ساعات کار به روال سابق برمی‌گردد.

نوبخت درباره بازدید بازرس‌‌های آژانس انرژی اتمی تصریح کرد: از آقای دکتر صالحی در این مورد باید پرسید.

دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اعلام کالاهایی که ارز دولتی می‌گیرند

وی درخصوص اظهارات اخیر احمد توکلی مبنی بر نرخ ارز ٣٥٠٠ تومان و اصلاح نظام کوپنی خاطرنشان کرد: این اعداد و ارقام همگی مبانی نظری دارد و بر پایه تئوری اقتصادی نسبت به متغیرها است. تئوری ما مکتب اقتصادی دولت – بازار است و برای ارز هم سیاست‌مان شناور و مدیریت شده است کمااینکه نرخ‌‌‌های غیررسمی فعلی نیز مکانیزمی برای قیمت‌‌‌‌‌یابی است.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: در هر شرایطی کالاهای اساسی مردم را امکان ندارد با قیمتی بیشتر از ٤٢٠٠ یا ٤٣٠٠ وارد کنیم. رئیس‌‌‌‌جمهور هم اعلام کردند که همه کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌‌‌شود، اعلام شوند. برای ما قابل تحمل نیست زمانی که بیش از ١١ میلیارد دلار ارز دولتی داده‌‌‌ایم، مردم سختی بکشند و از دستگاه‌‌‌های نظارتی می‌‌‌خواهیم برخورد جدی داشته باشند.

خاموشی‌های اخیر ربطی به توافق پاریس است

نوبخت درباره پیرامون شایعات مطرح شده درخصوص ارتباط خاموشی‌‌های اخیر با توافقنامه پاریس ابراز داشت: کاهش ١٢ درصدی مصرف سوخت‌‌های فسیلی در این توافقنامه وجود دارد اما ارتباطی با خاموشی‌‌های اخیر ندارد.

وی درخصوص نرخ بنزین و نان بیان کرد: بازگشت کارت‌‌‌‌های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می‌‌‌کند، اما لزوما معنای دونرخی شدن بنزین و سهمیه‌‌‌بندی را ندارد.

برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌‌‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌‌‌کنیم، یادآور شد: ما باید با تسهیلات و امتیازاتی ارائه می‌‌دهیم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است اما دلش می‌‌خواهد به آنها کمک کند اما به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

سخنگوی دولت درباره ایراد شورای نگهبان به لوایح چهارگانه FATF عنوان کرد: دولت به دنبال تصویب لوایح چهارگانه است و تاکید می‌‌‌کند که این لوایح باید در چارچوب قانون اساسی به تصویب برسد. تمام تلاش ترامپ این است که کشورها را با خود علیه ما همراه کند اما ناموفق است. نگاه دولت بر این است که اگر شورای نگهبان نظری دارد، مجلس آن را برطرف کند چراکه دولت به تصویب این لوایح نیاز دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287501
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. منصف گفت:

    هر وقت چهره نوبخت را میبینم سریال مرد هزار چهره در خاطرم زنده میشه

  2. ناشناس گفت:

    تو به غیر از بدبختی چیزی برای مردم داری

دیدگاه شما