سه شنبه 26 تیر 1397 - 16:21

تشویق مکرر معلولان برای دکتر محسنی بندپی، اقدامی که در تاریخ ماندگار شد + تصاویر

گروه اجتماعی – امروز جشن ملی و مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور نائب رئیس اول مجلس و تعدادی از نمایندگان، وزیر کار و معاونین، معاون دادستان کل کشور و خیل عظیمی از معلولان و فعالان اجتماعی برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، پس از سال ها انتظار و با همت و تلاش رئیس سازمان بهزیستی کشور و همراهی مجلس، قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسید که حاوی تقریبا همه خواسته های بحق جامعه درد کشیده معلولان کشور بود و امروز و در سالن اجلاس ملل، معلولان نیز به رسم قدرشناسی بارها دکتر محسنی را تشویق کرده و از زحمایت وی تقدیر کرند.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی در جشن ملی و مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: در پی هم افزایی مجلس شورای اسلامی و قوای قضائیه و مجریه شرایطی فراهم شد که امروز با افتخار اعلام کنیم تمام استراتژی سازمان بهزیستی در جهت اثربخشی اقدامات پیشگیرانه بوده است. از سوی دیگر توجه ویژه و نگاه علمی و تخصصی به گسترش این اقدامات تأثیر بسزایی در کاهش بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: اوج این اقدامات در پی اجرای قانون برنامه ششم توسعه مشاهده می‌شود که در پی آن توسعه غربالگری‌ها در تنبلی چشم و ناشنوایی را به بالاتر از 80 درصد رساندیم؛ از سوی دیگر با اجرای این قانون مترقی در ماده 75 غربالگری آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج نیز اجباری شد.

وی افزود: به رغم اینکه آیین‌نامه این قانون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب شده اما بعد از گذشت یک سال هنوز به مرحله اجرا درنیامده است اما سازمان بهزیستی تمام دستگاه‌های تابعه خود را الزام کرده که اگر فردی  دارای یک فرزند معلول باشد برای بارداری مجدد تمام هزینه‌ها و مشاوره به منظور انجام آزمایش ژنتیک تحت پوشش این سازمان درآمده و هزینه‌های آن پرداخت خواهد شد چرا که درصدد هستیم شرایطی را فراهم کنیم که معلولیت‌ها و اختلالات ناشی از ژنتیک را به صفر برسانیم.

افزایش دو برابری ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در سال 97

محسنی بندپی یادآور شد: این سازمان با تفکری نوین ، جامع و فرآیندمحور به منظور گسترش اقدامات ویژه و اثربخش در راستای تأکید مقام معظم رهبری و رویکرد مطلوب دولت و اقدامات ویژه مجلس در ایجاد فصل سلامت اجتماعی که در قانون برنامه ششم توسعه به آن تأکید شده شرایطی را فراهم کرد که تمامی فعالیت‌های اثربخش سازمان بهزیستی دوبرابر شود کما اینکه اورژانس‌های اجتماعی در تمام شهرستان‌هایی که دارای جمعیت بالاتر از 50 هزار نفر هستند ایجاد شده و میزان ارائه خدمات آنها نیز دو برابر شده است.

ایجاد دادگاه‌های درمان‌مدار به منظور رفع معضل اعتیاد در کشور

وی با اشاره به نتیجه همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: این سازمان در پی همفکری با قوه قضائیه اقدام به ایجاد دادگاه‌های درمان‌مدار و تغییر نگاه در 6 استان کشور به منظور درمان افرادی که با معضل اعتیاد درگیر شده‌اند، کرده است ضمن اینکه این دادگاه‌ها در سال 97 در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

محسنی بندپی افزود: ثبت الکترونیکی طلاق در 11 استان کشور از دیگر مواردی بود که در پی همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه عملیاتی شده است.

وی در ادامه از برگزاری اجلاس سالمندان با هدف ارتقاء سلامت آنها در اکتبر 2018 در ایران خبر داد.

لزوم عملیاتی کردن 3 درصد سهمیه اشتغال معلولان در تمام سازمان‌های دولتی

محسنی بندپی با یادآوری روند بررسی لایحه حمایت از معلولان تأکید کرد: این قانون در ابتدا در سال 83 در قالب طرحی در مجلس پیشنهاد شد اما بعد از تصویب آن به دلیل نبود ضمانت اجرایی برای این قانون از اثربخشی لازم برخوردار نبود بنابراین در سال 94 دولت به منظور بازنگری قانون لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد که در آن به تمام دغدغه‌های معلولان اشاره شده بود که در نهایت در مجلس در قالب قانونی جامع مصوب شد.

وی افزود: در اجلاس اخیر سازمان ملل در راستای پیوستن به حقوق معلولان این قانون مورد بررسی قرار گرفت و هیچ بندی در آن وجود نداشت که حقوق به حق معلولان در آن نادیده گرفته شده باشد و این موردی بود که باعث شد سایر کشورها اقدام جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از معلولان را مورد تغییر قرار دهند.

محسنی بندپی تصریح کرد: این قانون در تاریخ 8 اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد ضمن اینکه تأکید شد که تمام سازمان‌های دولتی باید 3 درصد سهمیه استخدامی معلولان را لحاظ کنند و چنانچه به این مهم توجه نشود سهمیه آن سازمان حذف خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه دولت مبلغ 200 میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان در سال 97 اختصاص داده است، بیان کرد: مناسب‌سازی رکن اصلی این قانون است ضمن اینکه در پی اجرای آن زمینه‌ای برای اشتغال معلولان و بهره‌مندی آنها از تمام فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌های اجرایی کشور فراهم شده است.

دولت موظف به پرداخت 50 درصد حق بیمه معلولان شد

در ادامه محمدحسین قربانی با یادآوری اینکه حق پرستاری از معلولان دارای معلولیت جسمانی بالا، ایجاد بسته اشتغال و پرداخت حق بیمه کارفرمایان در قانون حمایت از معلولان مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: اگر کارفرمایی فردی را که دارای یک نوع معلولیت باشد استخدام کند، دولت موظف است 30تا 50 درصد حق بیمه آنها را پرداخت کند و این زمینه‌ای برای بهره‌مندی معلولان از ظرفیت اشتغال در کشور است همچنین دولت موظف شد که در تمام سازمان‌های تحت پوشش خود 3 درصد از سهمیه اشتغال را به معلولان اختصاص دهد.

وی با یادآوری اینکه برای حمایت از معلولان هیچ خلاء قانونی وجود نداشته و تنها مشکل در اجرا و روند نظارت بر آن است، تأکید کرد: قانون حمایت از معلولان در مجلس دهم مصوب شده است قانونی جامع و کامل بوده که تمام دغدغه‌های معلولان را در بر گرفته که ناشی از ایده خوب نمایندگان در مجالس نهم و دهم بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم اکنون ما در مجلس خود را متعهد می‌دانیم که در پی این فرصتی که در دولت ایجاد  شده و اراده‌ای که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی وجود داشته از بعد نظارتی مجلس روند اجرای این قانون را به خوبی پیگیری کنیم بنابراین از جامعه معلولان درخواست می‌کنیم که با ارائه گزارش در این خصوص نمایندگان را همراهی کند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287477
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما