یکشنبه 24 تیر 1397 - 7:35

جهان با ترامپ به کدام سو می رود؟

مهدی مرادی شیبانی

یادداشت مخاطبین- مهدی مرادی شیبانی؛ بعد از گذشت حدود دو سال از ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید، شاهد تغییرات بسیار جدی در عرصه روابط بین الملل و اقتصادی در سطح جهان هستیم.

وقایعی که هرگز نه تنها در زمان باراک اوباما که حتی در زمان ریاستِ جمهوری خواهان هم مشاهده نشده بود. مردی با صراحت کلام که تقریبا به تمام وعده هایی که تاکنون داده عمل نموده و شگفتی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران را برانگیخته است.

ازجمله ؛ خروج از توافق اقلیمی پاریس(پیمانی با شرکت 147 کشورکه به مدت 20 سال روی آن وقت گذاشته شد)، انتقال سفارتخانه آمریکا در اسراییل به بیت المقدس (در حالی که هیچکدام از روسای جمهور قبلی حاضر به انجام آن نشدند)، وضع تعرفه های تجاری بر واردات از اروپا و چین(بر خلاف اصول علم اقتصاد و تجارت آزاد)، ملاقات با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و احتمال توافق بر سر برنامه هسته ای این کشور و خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام).

اکنون بیش از هر زمان به باطل بودن نظریه بی اختیار بودن رییس جمهور در آمریکا پی می بریم و نتیجه اینکه در ایالات متحده آمریکا این رییس جمهور منتخب ملت است که سکانداری اصلی هدایت این کشور را به عهده داشته و با تغییر شخص اول در این کشور شاهد تغییرات گسترده در کل سیاست این کشور هستیم.

تحولات چشمگیر و سریعی که در عرصه روابط بین الملل در حال وقوع است حاکی از خلق و خو و نگرش های کاملا متفاوت رییس جمهور فعلی با روسای قبل از جمله اوباما دارد.

این رییس جمهور 71 ساله که پیرترین رییس جمهور تاریخ آمریکا نیز هست تاکنون به تحلیلگران ثابت کرده که حرفهایش درست است و غیر ممکن در نظر او مفهومی ندارد. خروج از برجام چیزی بود که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان در داخل و خارج از کشور آن را در حد یک شعار می دانستند.

اقدامی ساختار شکنانه در عرصه بین الملل که به عقیده مفسران می توانست به انزوای سیاسی آمریکا در برابر ایران انجامیده و تحریم های آمریکا را بی اثر کند. برجامی که علی الرغم تمام کاستی های آن حداقل می توانست رمق اقتصاد ایران را تا حدی حفظ کند.

با اعلام خروج آمریکا از برجام و ملاحظه ی پی در پی خروج شرکت های مختلف اروپایی از ایران، جهش های بی سابقه در نرخ ارز و همینطور آمادگی برای قطع خرید نفت ایران از سوی کشور های مختلف به نظر می رسد که در عرصه بین الملل، اول قدرت و بعد از آن دیپلماسی است که تعیین کننده روابط میان کشورها است. نظم کنونی بین الملل که قبلتر تصور میشد به سمت نظمی چند قطبی پیش می رود، اکنون با حضور این شخص در کاخ سفید تک صدایی تر به نظر می رسد.

با چنین تحولات سریعی که به واسطه کابینه جدید در ایالات متحده در سطح جهان در حال وقوع است بایست کاملا هوشیار بود که در غیر اینصورت این جریان می تواند ضرباتی سهمگین به اقتصادکشور وارد کند.

جریانی از تحولات سریع و فراگیر که هم اکنون در ابتدای آن قرار داریم.

مهدی مرادی شیبانی-کارشناس مسایل اقتصادی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287366
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمدرضا گفت:

    احسنت بر کارشناس عزیز.کاملا واقع بینانه.

دیدگاه شما