یکشنبه 17 تیر 1397 - 1:30

مطالبات 5 ساله کارگران از کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج

جمعی از کارگران کارخانه بویرصنعت یاسوج در اعتراض به عدم دریافت مطالبات چند ساله خود مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

به گزارش بویرنیوز، امروز شنبه جمعی از کارگران کارخانه بویر صنعت یاسوج در اعتراض به عدم دریافت مطالبات چند ساله خود از این کارخانه و همچنین عدم پرداخت حق بیمه خود مقابل استانداری تجمع کردند، تجمع و اعتراضی است که برای چندمین بار انجام می‌گیرد اما کارگران همچنان در این شرایط سخت اقتصادی بلاتکلیف هستند.

یکی از کارگران بویر صنعت در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: از سال 93 تاکنون از کارخانه بویرصنعت طلب داریم اما وقتی به باقری رئیس کارخانه مراجعه می‌کنیم و طلبمان را می‌خواهیم می‌گوید من که پول ندارم و اگر پول داشتم اینجا نبودم!

این کارگر کارخانه فولاد بویرصنعت گفت: رئیس کارخانه به ما گفت هر جایی هم که می‌خواهید بروید شکایت کنید، شکایت کنید، چند بار آمدیم استانداری اما جوابی به ما ندادند، اداره کار رفتیم وعده امروز و صبح می‌‌دهند به کجا مراجعه کنیم که جواب قانع کنده به ما بدهند؟

وی گفت: نتیجه تلاش شبانه‌روزی ما در این کارخانه این شده که برای دریافت مطالباتمان باید زجر بکشیم؟12 تا 24 ساعت در کارخانه زجر و سختی کشیدیم اما پولمان را نمی‌دهند و حق بیمه ما را پرداخت نمی‌کنند.

یکی دیگر از کارگران این واحد صنعتی ادامه می‌دهد: غذایی که برایمان می‌آوردند اگر در سطح شهر 5 هزار تومان بوده 7 هزار و 500 تا 8 هزار تومان با کارگر حساب می‌کردند و کرایه تاکسی را هم از ما کسر می‌کردند آیا این قانون است؟

وی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون از این کارخانه طلب داریم، گفت: مطالبات کارگران از کارخانه متفاوت است از 5 میلیون تا 30- 40 میلیون مطالبات ما از 5 سال قبل تاکنون است.

این کارگر کارخانه فولاد بویرصنعت در پاسخ به اینکه زندگی خود را چگونه می‌گذرانند، افزود: امرار و معاش به سختی می‌گذرد، در کارخانه که 4 یا 5 روز بدون حقوق کار می‌کردیم مرخصی می‌گرفتیم می‌آمدیم با تاکسی مسافرکشی می‌کردیم تا بلکه بتوانیم امرار و معاش کنیم.

یکی دیگر از این کارگران یادآوری می‌کند که بعد از عید امسال یک ریال حقوق نگرفتیم و الان کارخانه 5 ماه است که به دلیل بدهی تعطیل است.

وی ادامه داد: کارخانه سالی 3 ماه کار می‌کند و 9 ماه تعطیل است در حال حاضر آهن ضایعاتی کارخانه را هم فروختند اما مطالبات ما را پرداخت نکردند.

این کارگر واحد صنعتی بویراحمد صنعت بیان کرد: از مهر ماه سال قبل تا به امروز(شنبه 16 تیرماه) هم برایمان بیمه رد نشده، به اداره کار، اداره صنایع و استانداری مراجعه کردیم اما جواب درستی به ما نمی‌دهند.

یکی دیگر از کارگران گفت: ما خواهان این هستیم که بیمه ما پرداخت شود، وضعیت کارخانه مشخص شود اگر کارخانه راه‌اندازی نمی‌شود بیمه ما را پرداخت کند تا بتوانیم از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنیم، همچنین مطالبات از سال 92 تا 97 ما را به هر نحوی که می‌شود پرداخت کنند.

این کارگر کارخانه فولاد بویرصنعت گفت: مانده‌ایم پول و مطالبات ما چگونه باید به ما تعلق بگیرد تنها نهادی که می‌تواند جواب ما را بدهد استانداری است.

فردی دیگری از کارگران با انتقاد از وضعیت پرداخت بیمه کارگران افزود: من 8 سال  در این کارخانه کار کردم اما فقط 3 سال بیمه برایم پرداخت شد، ماهی 117 هزار تومان از حقوقم کم شده اما بیمه عادی و تکمیلی برایم پرداخت نشده در حالی که هر ماه از حقوقم پول کسر می‌کردند.

وی با اشاره به بی‌نتیجه بودن مراجعه به اداره کار گفت: به اداره کار رفتیم و با خانم نیک‌مرام(مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان) صحبت کردیم اما جواب قانع کننده‌ای نگرفتیم به ما گفتند چهارشنبه به شما جواب می‌دهیم که آیا استارت کارخانه زده می شود یا خیر ما نمی‌خواهیم برگردیم سرکار فقط مطالبات و بیمه‌مان را می‌خواهیم.

ما سال گذشته 3 کشته دادیم و سه نفر از بهترین همکارانمان را در این کارخانه از دست دادیم، خانواده‌های آنها هم در شرایط سختی به سر می‌برند اما هیچ کس برای رفع مشکلات ما کاری نمی‌کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=287099
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    سلام و در ود

    خلاصه عرض میکنم پتروشیمی سقاوه و کارخانه قند آقایان
    به همین سرنوشت دچار خواهند شد. کو گوش شنوا !

دیدگاه شما