چهارشنبه 7 فروردین 1392 - 20:55

زیارتگاهی منحصربفرد در کهگیلویه و بویراحمد / 700 سال قدمت با زیبای خاص +تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از مشرق، یکی از زیباترین چشم اندازهای زیبای شهرستان کهگیلویه، جاده دهدشت به سادات امامزاده علی(ع)است که در این مسیر زیبا و چشم نواز می بایست تنگ پیرزال، دلی یاسر، قلعه سرفاریاب، امام زاده شاه حمزه(ع) را یکی یکی پشت سر بگذاریم تا به بنای تاریخی امامزاده علی(ع) برسیم.

این امامزاده در کنار طبیعت سرسبز و مناطق سردسیری شرابگرو و تنگ نالین، پهنای لیلی، جوخانه، رودخانه سادات و آبشارهای فصلی را داراست، که هر کدام از این مکانها، چشم اندازها و زیبایی های شگفت انگیزی برای گردشگران نوروزی خواهند داشت.

این مناطق بکر و سرسبز هر ساله در فصول متعدد بویژه از نوروز تا خرداد ماه، سرشار از دوستداران طبیعت،تفرج و گردش می باشد.

این امامزاده جلیل القدر در فاصله 75کیلومتری از شهر تاریخی دهدشت در روستای زیبا و مینیاتوری سادات واقع شده است، که از آثار شاخص وبا ارزش استان در دوره صفویه می باشد.

بارگاه این امامزاده در دو طبقه بنا شده و دارای دو گنبد خانه، ایوان شاه نشین و رواق های زیبا است، که هر کدام گنجینه ای از هنر و زیبایی دوره اسلامی را به یادگار دارند.

زیباترین و دلنشین ترین فضای این امامزاده تزئینات گچبری شده در گنبد خانه بوده، که مجموعه ای از قطار بندی ها ،کاربندی ها، و رسمی بندی ها در طرح های اسلیمی و هندسی است.

این بنا آینه هنر و سبک معماری دوره صفویه است،که وجود زائر سرا، پارکینگ، سرویس بهداشتی مناسب و همچنین آب و هوای دلپذیر و معماری بومی روستا، در سایه درختان گردو باعث شده که گردشگران زیادی هر ساله در این مکان مذهبی تاریخی توقف کرده ، و از این موهبت های الهی بهرمند شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به بارندگی های امسال، دست سحر آمیز خلقت در مسیر این امامزاده چشم اندازهای خیره کننده ای برای میهمانان و گردشگران نوروزی سفره انداخته است.

خداداد مزارعیان اظهار داشت: امسال این سازمان با برنامه ریزی های انجام شده، استقبال خوبی از میهمانان و گردشگران نوروزی خواهد داشت.

وی افزود: همه مکان های گردشگری و مذهبی شهرستان با امکانات رفاهی برای استقبال از میهمانان نوروزی آماده است.

 

گفتنی است، امامزاده علی سادات مربوط به سده هفتم و هشتم هجری قمری است و در شهرستان کهگیلویه، بخش چرام، روستای امامزاده علی سادات واقع شده و این اثر در تاریخ 30 دی 1353 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت تاریخی 700 ساله امامزاده علی (ع) از نوادگان امام نهم شیعیان در روستای سادات بخش ‘سرفاریاب’ کهگیلویه، برخورداری از معماری سنتی دوره صفویه که مورد توجه گردشگران به‌ویژه مورخان قرار گرفته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=28598
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما