چهارشنبه 7 فروردین 1392 - 11:32

پیغام جنگ اوباما به ایران

به گزارش بویرنیوز، “عبدالباری عطوان” سردبیر روزنامه “القدس العربی” در سرمقاله خود تحت عنوان “پیغام جنگ اوباما به ایران” آورده است:

«معتقد نیستم که سفر رئیس جمهور امریکا به مناطق تحت حاکمیت اردن، اسرائیل و دولتی خیالی (که همان تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله باشد) در راستای تحقق آشتی و تقدیر از “شوالیه های صلح” صورت پذیرفته باشد.

وقتی که باراک اوباما با نتانیاهو جلسه ای طولانی و 8 ساعته در دو مرحله برگزار می کند و در فرودگاه به سراغ سامانه گنبد آهنین -که با کمک های مالی و فنی امریکا ساخته شده- می رود، این نشان می دهد که سفر او یک سفر تشریفاتی یا یک سفر توریستی-سیاسی نبوده و هدف از انجام آن نیز، آنچه پیش از سفر از سوی کاخ سفید اعلام شده بود، نیست.

باراک اوباما سخنان خویش را -که در آن به شکل بی سابقه ای برای اسرائیلی ها مایه گذاشت- با تأکید بر جلوگیری از تکرار هولوکاستی دیگر و نیز تأکید بر ضرورت باقی ماندن اسرائیل به شکل دولتی قوی و تا ابد تحت حمایت بی قید و شرط امریکا، به پایان برد.

وی به برنامه هسته ای ایران و روی میز بودن همه گزینه ها و اینکه ایران هسته ای را نمی توان پذیرفت نیز اشاره کرد و گفت که به اسرائیل این آزادی مطلق را داده است که بدون مشورت با واشنگتن، با خطر برنامه هسته ایران مواجهه کند!

[آیت الله] سیدعلی خامنه ای این پیام را به سرعت دریافت نمود و به شکل مستقیم -خلاف عادت همیشگی- به آن پاسخ داد؛ هنگامی که گفت تل آویو و حیفا را در صورت حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران با خاک یکسان خواهد نمود و وعده پاسخی “قدرتمند، لرزاننده و بی سابقه” را داد. او تنها کسی است که کلید صلح یا جنگ را در اختیار دارد.

کسی که کلاه جهانگردان را به سر کرده باشد، ترمیم دوستی -به نظر غیرقابل ترمیم- ترکیه و اسرائیل را بر عهده نمی گیرد و کاری نمی کند که بنیامین نتانیاهو گوشی تلفن را بردارد و با اردوغان تماس بگیرد و عذرخواهی تمام و کمالی را انجام دهد، به طوری که امتیازات درخواستی ترکیه مبنی بر پرداخت غرامت و رفع محاصره سرزمین های اشغالی و غزه را -علی الخصوص- بدهد.

رهبران اسرائیل مطلقا برای هر جنایتی که در طول دوران موجودیتشان مرتکب شده اند، عادت به عذرخواهی ندارند و خود نتانیاهو بارها اعلام کرده بود که به هیچ وجه از ترکیه عذرخواهی نخواهد کرد؛ بلکه با وقاحت از ترکیه خواست که از اقدام خود عذرخواهی کند؛ تا جایی که وزیر خارجه اسرائیل، سفیر ترکیه را احضار کرد و او را روی صندلی کوتاهی نشاند و به خاطر سخنان رجب طیب اردوغان توبیخش کرد.

-سؤالی که مطرح می شود این است: “چه چیز باعث شد که نتانیاهوی مغرور قانع شود که گوشی تلفن را بردارد، از اردوغان عذرخواهی کند و تمام خواسته های او را بپذیرد؟”

-سؤال دیگری که مطرح می شود این است: “چه چیز باعث شد که رجب طیب اردوغان به سرعت این عذرخواهی را بپذیرد و بدون صرف زمانی برای بررسی حسن نیت طرف اسرائیلی، خواهان عادی سازی روابط و تبادل سفرا شود؟”

ما باور نمی کنیم که اعلام صلح کردهای هوادار اوجالان با دولت ترکیه در این برهه، و نصب سامانه های پاتریوت ناتو در مرز ترکیه با سوریه و همچنین اعلام اخیر عربستان سعودی مبنی بر کشف شبکه جاسوسی ایرانی، تصادفی باشد.

ترکیه عضو ناتو است، نقشش در سناریوی ساقط کردن نظام بشاراسد در سوریه علنی است و نگرانی اش از برنامه هسته ای ایران نیز به اندازه نگرانی های اسرائیل و عربستان است.

اوباما در این سفر همچون شیوخ ثروتمند عرب رفتار کرد و در رام الله قول کمک نیم میلیارد دلاری به عباس داد تا بحران بودجه ای را که با آن مواجه است برطرف کند. به پادشاه اردن نیز وعده کمک دویست میلیون دلاری برای تأمین هزینه های پذیرش آوارگان سوری داد و پس از آن بود که عبدالله دوم (پادشاه اردن) اعلام کرد که مرزهای کشورش را به روی آوارگان سوری نخواهد بست.

ولی این کرم “حاتم طایی گونه” اوباما مجانی نبوده و بی شک در مقابل چیزی بوده است.

کمربندها را محکم ببندید که ماه های پیش رو، ماه های سخت و دشواری خواهند بود و سال 2013 ممکن است به عنوان “سالی که سرنوشت جدال های نظامی در منطقه خاورمیانه را رقم می زند” در تاریخ ثبت شود.»

منبع: جام

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=28496
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عادل گفت:

    اوبام نفهمیذ همچین حرفی زد

دیدگاه شما