جمعه 1 تیر 1397 - 11:08

نشانه‌هایی از فاجعه آب در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چنین منابع عظیم آبی اکنون در بدترین حالت از نظر کمبود آب به سر می‌برد و به مصداق همان مثل معروف ایرانی آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم است.

به گزارش بویرنیوز؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های دارای منابع سرشار آب از گذشته در ایران به شمار می‌رود که طبق آن چه کارشناسان می‌گویند 10 درصد روان‌آب‌های کشور متعلق به این استان است.

رودهای بزرگی در استان جاری می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به زهره و بشار و خیرآباد اشاره کرد.

سدهایی بر روی رودخانه‌های استان در سال‌های اخیر بنا شده که از جمله می‌توان به سد کوثر  و سد چم‌شیر اشاره کرد.

اما سهم استان از این سدها ناچیز بوده و امید است که با تخصیص‌های بیشتر وهمچنین راه اندازی سد نیمه تمام تنگ‌سرخ این استان بتواند از داشته‌های خود که همان 10 درصد روان‌آب‌های کشور است به درستی و به خوبی استفاده کند.

اما همین استان با داشتن چنین منابع عظیم آبی اکنون در بدترین حالت از نظر کمبود آب به سر می‌برد و به مصداق همان مثل معروف ایرانی آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.

در حالی شهر یاسوج مرکز استان در بحران آب به سر می‌برد که از وسط این شهر رودی پرآب به نام رود بشار جاری است.

به گزارش فارس مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در دو سه سال اخیر که می‌دیدند هر لحظه خطر مرکز استان را تهدید می‌کند به فکر راه‌اندازی تصفیه‌خانه اظطراری آب افتادند و اکنون این تصفیه خانه در حال ساخت است.

در خصوص ساخت و تکمیل تصفیه‌خانه اظطراری آب شهر یاسوج و روند تکمیل آن با عزیز فیلی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تماس برقرار کردیم و در جریان آخرین مراحل ساخت این پروژه مهم قرار گرفتیم.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تصفیه‌خانه اظطراری آب شهر یاسوج اکنون پیشرفت 70درصدی دارد اظهار کرد: ساختمان و ابنیه‌ تصفیه خانه تکمیل شده است.

این مسؤول گفت: با همه فشاری که به پیمانکار آورده‌ایم قرار بود ظرف 45 روز آینده آن را به ما تحویل دهد که باز هم راضی به این مدت و بازه زمانی نشدیم.

فیلی بیان کرد: از پیمانکار خواسته‌ام که 35 روزه این پروژه را تحویل دهد اما آن چیزی که مهم است تا نیمه مردادماه به مقدار 100 لیتر در ثانیه آب به شهر یاسوج از طریق تصفیه‌خانه اظطراری آب تزریق خواهد شد.

به گزارش فارس، تصفیه‌خانه اظطراری همچنان که از اسم آن پیداست تنها برای میان‌مدت در نظر گرفته شده و باید فکری اساسی به حال وضعیت آب این شهر کرد.

متاسفانه در شهر یاسوج و بقیه شهرهای استان مردم آن چنان که باید رعایت نمی‌کنند و در سال‌های اخیر اخباری شنیده‌ایم که در هیچ جای ایران به این اندازه در مصرف آب زیاده‌روی نشده است.

به خوبی به یاد داریم که مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج در سال گذشته خبری مبنی بر استفاده 5 اینچی یک خانواده از کل 8 اینچ آب یک منطقه برای آبیاری باغ خود داده بود که از این دست اقدامات در استان کم وجود ندارد.

این کارها و بی‌مبالاتی در مصرف آب و ضایع کردن حق دیگران در حالی انجام می‌شود که به قول معاون عمرانی استاندار در شهر باشت حتی با حفر یک حلقه چاه 300 متری باز هم به آب نرسیده‌‌اند.

علاوه بر خشک شدن سفره‌های زیرزمینی یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه مسؤولان است معارضات مردمی بوده که اجازه نمی‌دهند در این بحران خشکسالی از آبی که از گذشته متعلق به خودشان بوده استفاده کنند.

بحران آب در استان به حدی جدی است که عزیز فیلی معاون استاندار می‌گوید راهی جز این نداریم که حتی اگر شده در منازل مردم هم برای تامین آب مورد نیاز چاه حفر کنیم.

بحران و تنش آبی به جایی رسیده که مسوولان در صدد حفر چاه در مناطق و محدوده‌های محیط زیست هستند در حالی که محیط زیست قوانینی سخت دارد و به هیچ وجه نمی‌توان وارد عرصه  و محدوده محیط زیست شد.

وضعیت به جایی رسیده که سید علی لدنی در نشست ستاد بحران استان به چاه آبی اشاره می‌کند که سال گذشته در شهر باشت حفر شد و امسال همان چاه خشک شده و از تلاش خود و همکارانش برای اجرای طرح استیجاری از چاه‌های کشاورزی خبر می‌دهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=284601
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما