پنجشنبه 31 خرداد 1397 - 3:19

خبر مهم؛ تغییرات در کابینه روحانی، شخصیت های جدید در راه است

سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد که خبری در راه است. او از حضور چهره‌های جدید در کابینه که عمدتاً جوان‌تر هستند خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت، راه و سازمان جوانان که مستقل می‌شود تحولی به وجود آورند. این تحول البته دردی از دولت دوا نمی کند اگر با ایجاد تغییرات و ترمیم کابیه همراه نباشد. لازم است که آقای رئیس جمهور بعد از توصیه های مکرر سیاسیون همراه با اصلاح ساختار دولت ، تصمیم به ایجاد تغییر در کابینه نیز بگیرد.

 

به گزارش بویرنیوز، واعظی در مورد تغییرات احتمالی در کابینه چیزی نگفته است اما پیش بینی  آن چندان سخت نیست. تغییر وزرایی مثل وزیر کشور، اطلاعات و علوم همان قدر بعید است که تغییر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد  و وزیر صنعت محتمل است. اخیرا گمانه هایی نه چندان جدی نیز در مورد تغییر وزیر امور خارجه طرح شده بود. برخی از مخالفان دولت که خروج آمریکا از برجام را بهانه کرده و بر سیاست خارجی دولت روحانی می تازند؛ اصرار دارند که ظریف باید از ترکیب هیات وزیران حذف شد. مصداق همین محمدجواد ابطحی نماینده نزدیک به طیف پایداری است که در گفت و گو با اعتماد خواستار تعویض  ظریف شده است. آن هم با این استدلال که کی روش هم شجاعی را تعویض کرده است!

 

گمانه تعویض دیپلمات ها

 

گمانه جدی همان تغییرات در تیم اقتصادی دولت است. اعتراضات به عملکرد ولی الله سیف و آن جنجالی که چندی قبل در صحن علنی مجلس ایجاد شد، کلید خوردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد که حاجی دلیگانی همین دیروز از آن خبر داد. انتقادات گسترده از عملکرد شریعتمداری ، وضعیت بازار ارز،سکه و … همه آفتابی است دلیل آفتاب.

 

ضعف تیم اقتصادی

 

ترجیع بند سخن همه منتقدان در هفته های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است و این طور که به نظر می رسد آقای رئیس جمهور بالاخره آن طور که می گفت صدای مردم و مخالفان را شنیده است. انتظار می رود که تغییرات آتی گام در راستای بهبود باشد و مثل آن تغییراتی که با شروع دولت دوازدهم در تیم اقتصادی داده شد؛ کار را بدتر نکند.

 

اکنون که واعظی یعنی موثرترین چهره نهاد ریاست جمهور از ایجاد تغییرات در کابینه خبر داده است فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد  دولت است.

 

رئیس ضعیف

 

ولی الله سیف وزیر نیست اما سکان داری بانک مرکزی نیز کم از وزارت نیست. او در صف اول تعویضی های دولت قرار دارد. آشفته بازار ارز صبر همه را سرآورده و اغلب کارشناسان در این خصوص انتقاد دارند. بسیاری از این منتقدان نیز راه را در برکناری سیف می جویند. حضور رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی برای گفت و گو با وکلای ملت در مورد مشکلات کنونی اصلا خوب پیش نرفت و کار به درگیری و شعار علیه او رسید. برخورد نمایندگان مخالف دولت قابل دفاع نیست اما نشان داد که اراده موجود برای خط زدن نامه از فهرست کابینه جدی است.

 

وزیر ساکت

 

سخن از تغییر تیم اقتصادی دولت است و وزیر اقتصاد در مرکز توجه ها. اگرچه همین دیروز خبر رسید که برخی در بهارستان به دنبال استیضاح او هستند اما به نظر نمی رسد که او رفتنی باشد. تنها 20 امضا برای این استیضاح جمع شده و همین عدد عیار استیضاح کنندگان را معلوم می کند.

 

وزیر منفعل

 

محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم اما زیرپایش اینقدرها محکم نیست. او نسبت به نعمت زاده جوان تر اما خیلی منفعل تر است. نسبت شریعتمداری و کنش های سیاسی یا اقدامات مدیریتی اش با وضعیت اقتصادی کشور همچون آن فردی است که در هنگام سیل خواب مانده باشد. شریعتمدار از چند زاویه مورد نقد است.  از یک سو مدیریت انفعالی و واکنش ها و اقدامات دیرهنگام و از سوی دیگر عملکرد نزدیکانش.

 

شریعتمداری به تجار اتاق، قول داده بود که از آزاد شدن نرخ ارز دفاع می کند اما حالا  بحبوحه نوسانات ارزی ساکت است. منتقدان او اما ساکت نیستند. ماجرای واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش هم موضوعی نیست که بتواند در برابر آن سکوت کرد. همین است که گمان می رود شریعتمداری هم رفتنی شود اگر اراده ای برای ترمیم تیم اقتصادی دولت شکل بگیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=284560
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سپهر گفت:

    دریغ ازیک جو اراده!
    رئیس خود درخواب است!
    تشت رسوایی ازبوم افتاده وهمه رابیدار کرد بجز جناب رئیس که پنبه درگوش کرده وحالاحالاها خواب است
    حیف ازآنهمه شورانتخاباتی وامیدهایی که برسراب بسته ایم!!😑😑😏😏

  2. بهرامی گفت:

    خود رئیس جمهور باید عوض بشه.

دیدگاه شما