سه شنبه 19 تیر 1397 - 8:00

ایران در جمع ۹ کشور دارای چرخه فناوری فضایی

مجله بویرنیوز- رئیس سازمان فضایی ایران از دستیابی کشورمان به چرخه کامل فناوری فضایی خبر داد و گفت: ایران با همکاری موثر بخش خصوصی اکنون به جمع 9 کشور نخست فضایی جهان پیوسته است.

به گزارش ایرنا، چرخه کامل فناوری فضایی شامل فعالیت در بخش ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره ای است.

براساس گزارش روز سه شنبه سازمان فضایی ایران، مرتضی براری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی کشور اظهار داشت: اکنون بخش فضایی به زنجیره بخش خصوصی اتصال یافته و آمارها نشان می دهد که از 345 میلیارد دلار درآمد این حوزه، 260 میلیارد دلار آن متعلق به بخش خصوصی است.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور خاطر نشان ساخت: هدف افزایش سهم و پررنگ ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور است.

به گفته وی، همانطور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 92 درصد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به بخش خصوصی واگذار کرده و اکنون به دنبال واگذاری هشت درصد پایانی آن است، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از این خانواده بزرگ، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه شرکت های خصوصی فراهم خواهد کرد.

براری به اقدام های این سازمان در حمایت از توسعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در این بخش، برنامه های مناسبی تدوین کرده که ارائه مجوز اپراتور ماهواره های مخابراتی از این برنامه هاست و تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات، شناخت موانع و رفع آن، اصلاح قوانین و تسهیل گری را از دیگر مواردی برشمرد که برای توسعه و حمایت از بخش خصوصی مد نظر سازمان فضایی ایران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش کسب و کارهای فضا پایه دارای رشدی سریع است به طوری که اکنون آژانس فضایی اروپا از 500 استارت آپ حمایت می کند، ادامه داد: فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ کرده و این رویکرد سبب افزایش رشد اقتصادی آن شده است.

براری عنوان کرد: سازمان فضایی ایران توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین را در بخش های دارای اولویت کشور در دستور کار خود قرار داده و در تلاش است تا با توسعه این کسب و کارها هم گامی موثر در راستای اشتغال زایی بردارد و هم چالش هایی که امروز کشور در حوزه های مختلف با آن رو به رو است را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، 22 بهمن پارسال رئیس سازمان فضایی ایران گفت: 12 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی هستند یعنی در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره ای فعالیت می کنند که کشور ما هم در این بین صاحب عنوان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=284417
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما