چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 12:37

پزشکیان: برخی نمی‌‌‌توانند FATF را تلفظ کند اما درباره آن اظهارنظرهای مختلفی می‌‌‌کنند/ در دوره احمدی‌‌‌نژاد ۷۵۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد، آن پول‌ها کجاست؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: معتقدم بحث FATF باید به کارشناسان واگذار شود اما متاسفانه می‌‌‌رویم و از مردم کوچه و بازار می‌‌‌پرسند FATF چیست و بعد آن را در تلویزیون ملی ما پخش می‌‌‌کنند؛ باید پرسید که این مردم تا چه میزان از جزییات FATF مطلع هستند اما برخی هم هستند که نمی‌‌‌توانند FATF را تلفظ کند اما درباره آن اظهارنظرهای مختلفی می‌‌‌کنند؛ طبق آموزه‌‌‌های امیرالمومنین (ع) اگر در مورد آن چیزی که نمی‌‌‌دانیم اظهارنظر کنیم ظلم است.

 

به گزارش بویرنیوز، مسعود پزشکیان در مراسم ضیافت افطار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان قم که با حضور فعالان سیاسی و در محل سالن اجتماعات خانه معلم قم برگزار شد، با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون قانون FATF گفت: خبرنگاری پیرامون این موضوع از بنده سوال کرد و در من در پاسخ گفتم نمی‌‌‌دانم FATF چیست بلکه باید این موضوع را از کارشناسان پرسید. پیرو این مصاحبه کوتاه بنده بزرگی در مشهد هم گفته بود نایب رییس مجلس نمی‌‌‌داند FATF چیست، در حالی که من می‌‌‌دانم اما اظهارنظر نمی‌‌‌کنم چون کارشناس این موضوع نیستم اما آن بزرگ مشهد خودش نمی‌‌‌داند که FATF چیست.

 

کارشناسی هم چیزی نیست که با زور محقق شود

وی با بیان اینکه ممکن است بنده از جزییات قانون FATF  خبر داشته باشم اما برای آن نکته نمی‌‌‌نویسم، اظهار داشت: معتقدم بحث FATF  باید به کارشناسان واگذار شود اما متاسفانه می‌‌‌رویم و از مردم کوچه و بازار می‌‌‌پرسند FATF چیست و بعد آن را در تلویزیون ملی ما پخش می‌‌‌کنند؛ باید پرسید که این مردم تا چه میزان از جزییات FATF مطلع هستند اما برخی هم هستند که نمی‌‌‌توانند FATF را تلفظ کند اما درباره آن اظهارنظرهای مختلفی می‌‌‌کنند؛ طبق آموزه‌‌‌های امیرالمومنین (ع) اگر در مورد آن چیزی که نمی‌‌‌دانیم اظهارنظر کنیم ظلم است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیایی زندگی می‌‌‌کنیم که باید به کارشناسان آن احترام گذاشت و کارشناسی هم چیزی نیست که با زور محقق شود. حتی من که متخصص پزشکی قلب هستم حق ندارم این کار را که مدتی به علت مشغله‌‌‌های دیگر از آن دور بودم را انجام دهم چون ممکن است عوارضی را برای بیماری ایجاد کند.

اگر ساختار نظارت پولی در مملکت داشتیم، این بلاها بر سر اقتصاد ما نمی‌‌‌‌آمد

پزشکیان افزود: از مردم کوچه و بازار می‌‌‌خواهم که در مورد FATF نظر دهند، واقعا آنها میزان از این قانون اطلاع دارند و بعد آن را از تلویزیون پخش می‌‌کنند که ببینند مردم چه می‌‌گویند.

وی با بیان اینکه FATF  یعنی اینکه پول چه زمانی متولد می‌‌شود، در چه مسیری حرکت می‌‌کند و در کجا خاک می‌‌‌شود و از بین می‌‌‌رود، تصریح کرد: البته بزرگان نظام هر تصمیمی در این مورد بگیرند، برای ما محترم و اجرا می‌‌‌‌کنیم اما اگر یک ساختار نظارت پولی در مملکت داشتیم، این بلاها بر سر اقتصاد ما نمی‌‌‌‌آمد که مثلا موسسات مالی ده‌ها میلیارد تومان پول مردم را بگیرند و بعد بگویند این پول گم شده است و ما نمی‌‌‌دانیم کجاست، مگر چنین چیزی امکان دارد؟ این همه زمین‌‌‌خواری و پول‌‌‌خواری و… در مملکت پیش می‌‌‌آید و ما هنوز نتوانستیم جلوی این اشکالات را بگیریم. این به خاطر ناتوانی و عدم علم آگاهی ما است.

در دوره احمدی‌‌‌نژاد ۷۵۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد، آن پول‌ها کجاست؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مربوط به موسسات مالی و اعتباری کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مردم آمده‌‌اند که در موسسات مالی و اعتباری که در این نظام فعالیت می‌‌‌کرده، پول گذاشته و سرمایه‌‌‌گذاری کرده‌‌اند. حالا ما از طرف نهادهای مختلف کشور مانند مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دولت جمع می‌‌شویم و نمی‌‌دانیم این پول‌‌‌ها کجاست و آن ضرب‌‌المثل معروف را زنده می‌‌کند که پیدا کنید پرتقال فروش را.

پزشکیان با بیان اینکه طبق قانون FATF نمی‌‌‌شود پول مملکتی گم شود، ابراز داشت: در دوره احمدی‌‌‌نژاد ۷۵۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد در حالی که با آن پول می‌‌‌شد همه چیز این مملکت را دگرگون کرد اما الان بپرسید آن پول‌‌ها کجاست؟ رهبر معظم انقلاب چندی پیش اجازه دادند هشت میلیارد تومان برای مدیریت آب‌های مرزی صرف شود، حالا مقایسه کنید که ۷۵۰ میلیارد دلار چه فاصله‌‌ای با این هشت میلیارد دارد و چه میزان از این کارها را می‌‌‌شد انجام داد.

حداقل در داخل سیستم شفافیت مالی داشته باشیم

وی اضافه کرد: اگر به دنبال شفافیت هستید باید پول را رصد کنیم؛ حالا ما می‌‌گوییم با خارجی‌‌‌ها و قانون FATF همراه نشویم، خب حداقل در داخل سیستم شفافیت مالی داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس یادآور شد: علم سلطان است و مملکت را با علم می‌‌شود، مدیریت کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=283664
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما