چاپ این برگه

کهگیلویه و بویراحمد جزء بدترین استان ها در سلامت جسمی کودکان

شاید وقتی از وضعیت کودکان در استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی کل کشور صحبت می شود اولین موارد به موضوع تحصیل ، کودکان کار ، کودکان طلاق و اخیرا مبحث کلی آسیب های اجتماعی مورد نظر باشد و اطلاعات و داشته ها یا داده های علمی قابل اتکا به برخی آمار شفاهی برخی مسئولین که آن هم مدیریت شده اعلام می شود ، ختم گردد و یک تحقیق یا آمارگیری مستند و علمی شفافی در کار نباشد. طی یکی دو سال گذشته ، مطالعه ای کشوری بر اساس چند شاخص خاص در رده سنی کودکان صورت گرفته است که در این زمینه کهگیلویه و بویراحمد وضعیت خوبی ندارد!
کهگیلویه و بویراحمد جزء بدترین استان ها در سلامت جسمی کودکان
به گزارش بویرنیوز به نقل از تابناک، مطالعه تدوین شاخص ترکیبی بهزیستی کودکان در ایران و سنجش آن در قالب هفت حوزه در سال 1395 انجام شد و نتایج این طرح مطالعاتی مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است.
رابطه مطلوب کودک با خانواده، وضعیت اقتصادی، مسکن و محیط زندگی، آموزش، سلامت جسمی کودکان، از جمله حوزه های مورد بررسی در قالب این طرح مطالعاتی است.
بهزیستی فردی و اجتماعی شامل سلامت روان و مخاطرات و ایمنی از دیگر حوزه هایی است که کودکان استان های مختلف کشور در این مطالعه مورد بررسی دقیق و سنجش قرار گرفتند.
هر یک از این شاخص ها از جمله سلامت جسمی کودکان، زیر مولفه هایی دارد که شامل تغذیه کودکان، سلامت کودکان تا پنج سال، میزان بهره مندی از خدمات سلامت کودک، میزان بیماری کودکان، ناتوانی آنان و همچنین مرگ و میر این افراد است.
نمره هایی بین منهای 25 تا 9.6 براساس حوزه های هفتگانه در مطالعه تدوین شاخص ترکیبی بهزیستی کودکان در ایران و سنجش آن، برای استان ها در نظر گرفته شده و براین اساس آنها رتبه بندی شدند و مورد سنجش قرار گرفتند.
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، به ارزیابی کل 7 حوزه در قالب این طرح اشاره کرد و گفت: براساس آمار مربوط به مجموع 7 حوزه، استان هایی که در کل بالاترین نمره را به دست آوردند شامل یزد، سمنان و البرز بودند و سه استانی که پایین ترین نمره ها را کسب کردند، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد بودند.
کمبود اطلاعات در حوزه های متخلف کودکان
همانگونه که در بالا گفته شد یکی از مشکلات اساسی در زمینه مطالعات و برنامه ریزی در خصوص کودکان نبودن آمار و ارقام درست و قابل اتکا است که البته این موضوع در استان های محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد محسوس تر است. شاید مهمترین آماری که تاکنون از مسئولین در کهگیلویه و بویراحمد شنیده باشیم ، کودکان کار است که آمار اعلامی هم چندان قابل اتکا و پذیرش نیست . برای نمونه تاکنون مهمترین آمار ارائه شده در حوزه کودکان به کودکان کار مربوط است که در مهر 96 اعلام شده ، 300 کودک کار در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است که کاملا واضح است بسیار پایین تر از چیزی است که وجود دارد.
لزوم جمع آوری اطلاعات
دکتر مروئه وامقی مجری طرح مطالعاتی تدوین شاخص ترکیبی بهزیستی کودکان در ایران و سنجش آن بر لزوم جمع آوری اطلاعات در حوزه های مختلف در مورد کودکان تاکید می کند و می گوید : ما باید داده های بیشتری در خصوص کودکان در حوزه های مختلف داشته باشیم اما در حال حاضر دچار کمبود اطلاعات در این خصوص هستیم.
وی تاکید کرد: این مطالعه نشان داد که در بسیاری از حوزه های زندگی کودکان فاقد داده های کشوری است و دست اندرکاران باید اقدام جدی برای جمع آوری اطلاعات را به عمل آورند.
وامقی افزود: هرچند بیشترین داده های ما عمدتا در حوزه سلامت است، اما در این حوزه سلامت هم در خصوص سلامت روان کودکان تاکنون مطالعه کشوری منتشر شده ای نداریم و اخیرا مطالعه ای در این زمینه انجام شد که هنوز نتایج آن منتشر نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: آخرین مطالعه انجام شده در خصوص سلامت روانی مربوط به سنین 15 تا 65 سال است و گروه 15 تا 18 سال در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند که به دلیل حجم نمونه کم هم نمی شود به آن استناد کرد.
ضعف اطلاعات در زمینه رفتار جنسی و مواد مخدر کودکان
وی افزود: در رابطه با رفتارهای پرخطر کودکان مانند مصرف مواد مخدر که یکی از معضلات و مسائل مهم کشور است، مطالعه کشوری در حوزه کودکان و نوجوانان نداریم. در خصوص رفتارهای جنسی کودکان و نوجوانان نیز مطالعه ملی انجام نگرفته تا وضعیت استان ها با هم مقایسه شود.
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: در سایر بخش ها به خصوص مسکن کودکان هیچ اطلاعاتی وجود ندارد، ممکن است مطالعات کوچک یا پراکنده ای صورت گرفته باشد اما داده کشوری در این حوزه نداریم.
وی با بیان این که اگر اطلاعات کاملی جمع آوری شود، می توان مداخلات بهتری انجام داد، گفت: تا زمانی که ما داده های مناسب نداشته باشیم، قضاوت کردن در مورد کودکان هم دشوار می شود و هم با ضعف همراه خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد و مدیرانی که علمی نیستند!
واقعیت این است که در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب مدیران به گونه ای است که نمی توان انتظار بررسی چنین موضوعات علمی و با حساب و کتاب دقیق را از آنان داشت. تاکنون کمتر مشاهده شده است که مدیری از ظرفیت تحقیقات دانشگاهی برای ارائه و تجزیه و تحلل آمار در حوزه های مختلف استفاده کرده تا از این اطلاعات جهت برنامه ریزی استفاده نماید. یا مشاهده نشده است که برخی مراکز مشاوره و روانشناسی محدود موجود در استان موفق به ترغیب مسئولین برای انجام تحقیقات مستقل و واقعی از حوزه های آسیب زا در جامعه شده باشند.
البته چند ماهی است که در حوزه کلان مدیریت استان و مدیریت دانشگاه ها زمزمه هایی در جهت توجه به تحقیقات دانشگاهی مطرح می شود اما تحقق واقعی این کار مستلزم همکاری و هماهنگی بین دستگاهی و فراغت از مسائل غیر علمی (سیاسی و قومیتی) در میان مسئولین دستگاه ها است.