سه شنبه 22 خرداد 1397 - 13:45

امام‌جمعه‌اصفهان:خانه کسی که نمازجمعه نمی‌آید را بایدخراب کرد

: امام جمعه اصفهان گفته است که اگر کسی سه هفته نماز جمعه نرود می توان خانه او را خراب کرد. اظهار نظری که به نظر می رسد چندان با مبانی دینی ما نزدیکی نداشته باشد.

چنین حکمی در اسلام نداریم

محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان در همین زمینه در گفتگو با فردا با بیان اینکه ما چنین حکمی در اسلام نداریم گفت: «اگر احادیثی هم باشد در یک شرایطی گفته شده که مردم به نماز جمعه و دین بی حرمتی نکنند. این‌ها هیچکدام حکم نیست. از طرف دیگر ما باید اولا روایات را ببینیم که اصلا روایاتی که این بحث را مطرح کرده است از سند محکمی برخوردار است یا نه. در مرحله بعد اگر سندش محکم بود باید توجه کنیم که می خواهد اهمیت حضور در نماز جمعه را بیان کند وگرنه ما در تاریخ اسلام نخواندیم و شاهدی نداریم که کسی را بخاطر اینکه نماز جمعه نرفته است خانه اش را خراب کرده باشند. چنین حکمی نه اجرا شده است نه اجرا خواهد شد. بلکه اگر کسی علیه ولی خدا و حاکم قانونی قیام کند مسئله آن فرق دارد و می شود با او برخورد کرد.»

این حرف ها در ذهن مردم تشنج ایجاد می کند

رهبر با بیان اینکه برای طرح برخی مسائل ما باید مقتضیات زمان را هم در نظر بگیریم گفت: «طرح این موضوعات اصلا در زمان فعلی شایسته نیست. چه این روایات درست باشد چه نباشد. زمان شناسی برای خطیب نماز جمعه مهم است و نباید هر حدیثی را دید مطرح کند.  طرح موضوعاتی که نه شرع فتوا می‌دهد نه در تاریخ سابقه اجرا دارد جز تشنج ایجاد کردن در افکار عمومی چه سودی دارد؟ بله من موافق تشویق کردن مردم برای حضور در نماز جمعه هستم و اینکه حضور در نماز جمعه چه صوابی دارد هم باید گفته شود اما این که یک روایات ضعیف پیدا کنیم و در زمانی که نباید آن را طرح کنیم در ذهن مردم سوال ایجاد می کند. اگر چنینی احکامی وجود دارد خوب خود مراجع تقلید در رساله هایشان می نوشتند»

نماز جمعه واجب نیست

عضو جامعه روحانیت مبارز در مورد حکم نماز جمعه در عصر غیب هم گفت: « شما باید دقت داشته باشید که در عصر غیبت شما بین نماز ظهر و نماز جمعه مغییر هستید. این یک نکته فقهی است باید توجه کنید یعنی شما می توانید پشت امام جمعه نماز جمعه را بخوانید و یا ظهر را در خانه بخوانید و وجوب عینی ندارد تا کسی در آن حاضر نشد خانه اش را خراب کنیم»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=283569
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما