سه شنبه 6 فروردین 1392 - 10:45

جدي‌ترين‌ کانديداها براي حضور در انتخابات کدام چهره‌ها هستند؟ +تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از باشگاه، انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دارای چهار ضلع اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان، جریان منتسب به دولت و مستقل‌ها است، به نظر می‌رسد در جریان اصولگرایان جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز)، ائتلاف 1+2 (حداد عادل، قالیباف، ولایتی)،‌ جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جریان رهروان ولایت (حامیان علی لاریجانی رئیس مجلس) و جبهه پایداری ایفای نقش کنند.

در جریان اصلا‌ح‌طلبی و حامیان آن می‌توان چهار جریان اصلی، جریان خاتمی، آيت الله هاشمی رفسنجانی، افراطی و سایر جریانات اصلاح‌طلب را نام برد.

در جریان خاتمی مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، فراکسیون خط امام و رهبری و انجمن اسلامی معلمان؛ در جریان آيت الله هاشمی رفسنجانی، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه و خانه کارگر؛ ايفاي نقش مي‌کنند.

در جریان افراطی عوامل فتنه، چهره‌های افراطی و دو حزب منحله حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب خواستار فعاليت هستند.

در سایر جریانات اصلاح‌طلب حزب مردم‌سالاری و حزب اعتماد ملی نيز ایفای نقش خواهند کرد.

همچنین در جریان منتسب به دولت طیف موسوم به انحرافی، جبهه پایداری (نیم‌نگاهی به دولت و نیم‌نگاهی به اصولگرایان)، رایحه خوش خدمت، حامیان بهار و حامیان مهر حضور دارند.

در مستقل‌ها می‌توان تقسیم‌بندی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را لحاظ کرد که در میان اصولگرایان محسن رضایی، محمد سعیدی‌کیا،‌ مهدی چمران و علی فلاحیان و در جریان مستقل اصلاح‌طلب محمد شریعتمداری، محمدرضا عارف،‌ مصطفی کواکبیان و محسن مهرعلیزاده به چشم می‌خورند.

در طیف اصولگرا با توجه به تقسیم‌بندی‌های گفته شده،‌ حداد عادل، محمدباقر قالیباف،‌ ولایتی از ائتلاف 1+2 و یحیی آل اسحاق، محمدرضا باهنر،‌ منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی از جبهه پیروان خط امام و در جبهه پایداری نیز سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی، پرویز فتاح و غلامحسین الهام اعلام حضور کرده‌اند.

در جریان اصلاح‌طلبی “مسعود پزشکیان”،‌ “اسحاق جهانگیری”، “حسن روحانی”، “حسین کمالی”، “مصطفی محقق داماد” و “محمدعلی نجفی” در حال گمانه‌زنی برای ورود به انتخابات هستند، “غلامحسین الهام”، “اسفندیار رحیم مشائی” و “علی نیکزاد” بالقوه‌ترین کاندیداي جریان دولت به شمار می‌روند.

در حال حاضر مهمترین و یا شاید جدی‌ترین کاندیداهای جریان اصولگرایی که اعلام موجودیت کرده‌اند ائتلاف موسوم به 1+2 (حدادعادل، قالیباف، ولایتی) و جبهه پیروان خط امام و رهبری (آل اسحاق، باهنر و متکی) و جبهه پايداري (الهام، پورفتاح و لنكراني) است. این سه تشکل ستادهای انتخاباتی خود را طراحی کرده‌اند.

بنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌براين گزارش، ائتلاف 1+2 يكي از جدي‌ترين‌هاي حضور در انتخابات است. اما آیا این ائتلاف به نتیجه می‌رسد؟ چه کسی به عنوان فرد نهایی از این ائتلاف بیرون می‌آید؟ چه تیمی فرد نهایی را همراهی می کند؟ این سوالات و چندین سوال دیگر در رابطه با این ائتلاف مطرح است اما به نظر می رسد نکته اصلی در این وحدت این سوالات نیست، بلکه اصل ائتلاف است.

نکته‌ای که طی دوره‌های گذشته همواره نقطه آسیب بوده است حضور فردی، بدون برنامه و تیم اشخاص در صحنه بوده و مردم مجبور بوده‌اند تنها به صرف شعارها به کاندیداها رای بدهند و در واقع در تاریکی نامزد خود را انتخاب کنند اما این شیوه ائتلاف می‌تواند چراغی باشد برای انتخاب بهتر.

هرچند که در باب اهمیت حزب و کاندیدای حزبی و برنامه محور سخن زیاد گفته شده است اما به نظر می‌رسد این شیوه، فارغ از نگاه به افراد درون ائتلاف می‌تواند گام موثری در برنامه محوری و معرفی تیم کاری به مردم باشد و اگر سایر کاندیداها نیز بر همین منوال یا در حالتی ایده آل از دل حزب و با پشتوانه تشکیلاتی بیرون بیایند و یا با دیگر افراد به ائتلاف برسند و برنامه و تیم مشترک معرفی کنند، می‌تواند انتخابات متفاوت‌تر و روشن‌تری را در دوره یازدهم رقم بزند.

اما در این ائتلاف و وحدت، موضوع و نکته‌ای نیز نهفته است که باید بدان دقت کافی شود؛ و آن محور ائتلاف و و حدت است. اینکه حول چه محوری ائتلاف باید صورت گیرد تا سرانجام درستی داشته باشد؟

تجربه دوره‌های قبل نشان داده که عمده جبهه بندی‌ها و صف کشی‌ها تنها بر محور رقیب انتخاباتی و جلوگیری از رای آوری آن بوده است و در واقع ائتلاف نه بر یک مبنای ایجابی که تنها بر محوری سلبی بنا می‌شد که پس از مدتی هم به راحتی رشته های آن از هم می‌گسست.

اگر ائتلاف بر مبنای اهداف، برنامه ها،گفتمان و تیم کاری مشترک صورت بگیرد و برای آینده پس از پیروزی در انتخابات و در فراز و نشیب‌ها هم برنامه درستی اندیشیده شود این ائتلاف‌ها می‌تواند مبارک و مثمرثمر برای مردم باشد؛ در غیر این صورت اگر ائتلاف تنها برای پیروزی در مقابل رقیب باشد، همان لحظه پیروزی می‌شود، ابتدای آسیب و تشتت و افتراق و مشکلات ملک و ملت.

ائتلاف 1+2 : از جامعتین تبعیت می کنیم

اعضای ائتلاف سه‌گانه بر حمایت جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و دانشگاهیان از ائتلاف سه گانه تاکید کرده و گفتند: کسانی که در این ائتلاف برای همکاری انتخاب شده‌اند هم به لحاظ تعهد و هم به لحاظ کارآیی تاکنون سابقه خوبی از خود نشان داده‌اند.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه بسیاری از بزرگان جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و دانشگاهیان از ائتلاف سه گانه حمایت کرده‌اند، گفت: در جلساتی که با علمای بزرگ داشتیم ایشان اصل این فکر را مثبت توصیف کردند، تاکنون دیدارهایی با آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی داشتیم و قدم به قدم آینده خود را با این بزرگان چک می‌کنیم.

وی در مورد توافقاتشان با دیگر گروه‌های سیاسی گفت: برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی درخواست ملاقات داشتند و با آنان گفتگو کردیم ملاک اصلی و مهم برای پیوستن به ائتلاف سه گانه از خودگذشتگی است.

همچنين محمد باقر قالیباف نیز دیگر عضو ائتلاف سه گانه با بیان اینکه این ائتلاف یک ائتلاف سیاسی نیست؛ بلکه یک ائتلاف مکتبی و اعتقادی است، خاطرنشان کرد: اینکه این ائتلاف سیاسی نیست به این معنا نیست که ما سیاسی نیستیم. این بدین معناست که نمی خواهیم مکر و حیله بکنیم و از جنس کاسه به دست بگیر و بده و بستان احزابی نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه هدف این ائتلاف آن است که یک هم افزایی در جامعه ایجاد کند، گفت: شاید من با آقایان حداد، ولایتی در موضوعات کاری و اجرایی سلایق متفاوت داشته باشیم اما کسانی که قرار است در یک دولت و در یک سازمان با هم کار کنند مهم این است که مبانی، رویکرد و جهتشان درست باشد.

غلامعلی حداد عادل نيز از دیگر اعضای این ائتلاف است، با بیان اینکه پیام اصلی این ائتلاف وحدت است، برنامه داشتن، تیم داشتن را از دیگر برنامه های این ائتلاف نام برد و گفت: ما آمده‌ایم که وحدت را در جامعه فراموش نکنیم.

حداد عادل افزود: ما در این ائتلاف سه گانه برنامه‌هایمان را ارائه می‌دهیم و با برنامه جلو می‌رویم و از طرفی نیز تیم خود را معرفی خواهیم کرد، یعنی اینطور نیست که از فردای پس از رای دادن دنبال تیم و گروه بگردیم و با این تقسیم بندی‌هایی که در ائتلاف سه گانه انجام داده‌ایم نیروهای پاک و خدمتگزاری که در کشور وجود دارند دور هم جمع کرده‌ایم و برای خدمت به مردم از اکنون برنامه‌ریزی می‌کنیم و از این ظرفیت نیروهای خدمتگزار که در 34 سال انقلاب بوجود آمده است استفاده می‌کنیم.

وی در واکنش به تعبیرهای متعدد برای ائتلاف سه گانه همچون 2+1 گفت: اصل این ائتلاف بر وحدت است. ما بدون وحدت نه یکیم و نه دو بلکه صفریم، اگر همه با هم باشیم همه چیز هست اما اگر جدا باشیم صفر است.

دهه اول ارديبهشت ماه جبهه پيروان کانديداي اصلي خود را معرفي مي‌کند

محمدرضا باهنر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شايد در شرايط فعلي انجام برخي تبليغات به صورت رسمي ممنوعيت قانوني نداشته باشد ولي اقدامات اين چنيني ممنوعيت عرفي دارد از اين رو برگزاري جلسات بزرگ انتخاباتي را در دستور کار ندارم و فقط کارهاي تشکيلاتي انجام مي‌دهم.

وي ادامه داد: اکنون در حال رايزني با تعدادي از مسئولين، چهره‌هاي شاخص و مردم هستم تا از اين طريق کارهاي انتخاباتي‌ام را پيش‌ ببرم.

باهنر درباره برنامه‌هاي رئيس‌جمهور آينده کشورمان گفت: کشور و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مشخص کرده است که رئيس‌جمهور آينده بايد در چه چارچوبي گام بردارد و همچنين وظايف هر رئيس‌جمهور در برنامه‌هاي تدوين شده آمده که هر کانديدا پس از انتخاب بايد به آن عمل کند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين درباره رايزني با جامعتين اذعان داشت: پيش از اين با جامعتين رايزني کرده‌ام و اين تعهد را به صورت خصوصي و اعلام عمومي بيان کرده‌ام که هر سازو کاري را جامعتين براي وحدت اصولگرايان ارائه دهد به آن متعهد خواهم بود.

وي با اشاره به کانديداي جبهه پيروان خط امام و رهبري بيان کرد: علاوه بر بنده، متکي و آل اسحاق، حجت‌الاسلام پورمحمدي نيز به ما اضافه شده است و قرار است از اين مجموعه 4 نفره يک نفر براي حضور در انتخابات آتي انتخاب شود البته از ائتلاف‌هاي ديگر هم دعوت مي‌کنيم که به ما بپيوندند.

باهنر هم چنين با اشاره به ائتلاف 1+2 گفت: با ائتلاف1+2 تحت اين عنوان رايزني جدي نداشته‌ام ولي با افرادش صحبت کرده‌ام و از طريق رسانه‌ها نيز اعلام کرده‌ايم که اين ائتلاف به جبهه پيروان خط امام و رهبري بپيوندد.

وي درباره برنامه‌هاي تبليغاتي جبهه پيروان اظهار داشت: جبهه پيروان خط امام و رهبري سعي دارد مقدمات حضور براي کانديداهاي خود را در انتخابات آماده کند البته کانديداهاي اين جبهه نيز به تنهايي فعاليتهاي خود را در پيش گرفته‌اند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين که دهه اول ارديبهشت ماه تکليف جبهه پيروان روشن مي‌شود خاطر نشان کرد: در دهه اول ارديبهشت ماه جبهه پيروان يک نفر را به عنوان کانديداي رسمي خود معرفي خواهد کرد.

جبهه پايداري و چهار كانديداي احتمالي

جبهه پايداري با چهار كانديداي احتمالي “سعید جلیلی”، “کامران باقری لنکرانی”، “پرویز پورفتاح” و “غلامحسین الهام” در خبرها اعلام حضور كرده است و کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه 70 نفر برای لیست پایداری انتخاب شدند، تصریح کرد: تا یک ماه و نیم آتی (بعد از عيد نوروز) تکلیف کاندیدای پایداری مشخص می‌شود. وی با اشاره به اینکه در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای دولت یازدهم هستیم، افزود: در این برنامه به دنبال قطع وابستگی اقتصاد به نفت هستیم.

محسن رضايي؛ اصولگراي مستقل

محسن رضایی در تاریخ 14 اسفند 91 در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره اظهار داشت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانه ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر ، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و حل مشکلات مردم تاکید می کنم. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی “جبهه ایستادگی”، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی، شعار انتخاباتی محسن رضایی را “دولت فراگیر و جامعه امید” اعلام کرده است.

سعيدي‌کيا نيز مستقل مي‌آيد

“محمد سعيدي کيا” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به انتخابات رياست جمهوري سال آتي اشاره و در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر ائتلاف خاصي همانند ائتلاف 1+2 از شخص شما براي پيوستن به اين گروه دعوت به عمل آورد، پيوند خواهيد خورد يا خير اظهار داشت: تا آخر مي‌خواهم مستقل باقي بمانم.

وزير مسکن دولت نهم درباره معرفي اعضاي کابينه‌اش به مردم گفت: پست‌هاي کليدي را طي دو هفته آخر يعني زماني که براساس قانون مي‌توان کارهاي تبليغاتي براي انتخابات انجام داد به مردم معرفي مي‌کنم.

وي افزود: معرفي اعضاي کابينه نيز يک کار تبليغاتي است و افراد کليدي در کابينه 4 يا 5 نفر بيشتر نيستند که جامعه به شناخت آنان نياز دارد. سعيدي‌کيا تصريح کرد: بنده معاون اول، وزير اقتصاد، رئيس بانک مرکزي و با احياي سازمان مديريت و اصلاح آن، رئيس اين سازمان را نيز به مردم اعلام خواهم کرد.

كواكبيان با شعار “دولت اخلاق” اعلام كانديداتوري كرد

بر اساس اين گزارش، “مصطفی کواکبیان” نماینده سابق مجلس در نشستی خبری با شعار “دولت اخلاق” کاندیداتوری خود را برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرد. وی با بیان اینکه برای حضور در انتخابات شرطی ندارد، گفت: تنها شرط ما برای حضور در انتخابات اجرای دقیق قانون است.

حسن روحاني هم غير رسمي فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده است

حجت الاسلام علی عسگری، معاون پارلمانی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتخاب دو نفر از وزیران دولت سازندگی به عنوان رئیس و قائم مقام ستاد حسن روحانی خبر داد و اظهار کرد: فعلا اولین رسمی ستاد رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاريخ 23 اسفند ماه برگزار شده است. وی افزود: در این جلسه علاوه بر معارفه رئیس و قائم مقام ستاد آقای روحانی، کار ستاد انتخاباتی وی رسما آغاز شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=28192
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اخباراستان کاشان گفت:

    تیمسار منصوری محبوب ترین کاندیدای ریاست جمهوری
    ابوالفضل علمدار ——منصوری را نگهدار

دیدگاه شما