چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 17:10

مقامات آمریکایی: دنبال بستن همه سایت‌های غنی‌سازی ایران هستیم!

دولت ترامپ تغییر بزرگی در سیاست اوباما در قبال ایران ایجاد کرده است.

به گزارش بویرنیوز، در حالی که طبق توافق هسته‌ای (برجام)، برخی سایت‌های غنی‌سازی ایران فعال مانده‌اند، اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند آمریکا به دنبال تعطیل کردن همه سایت‌های غنی‌سازی ایران، از جمله راکتور‌های آب سنگین، هستند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اولین سخنرانی سیاستی‌اش به عنوان وزیر خارجه، از ایران خواست راکتور آب سنگینش را – که طبق برجام هنوز فعال است – تعطیل کند.

به گزارش واشینگتن‌فری‌بیکن، دولت و کنگره آمریکا از این درخواست پومپئو حمایت می‌کنند. مخالفان برجام، به این وبگاه گفته‌اند درخواست‌های وزیر خارجه آمریکا از ایران، با تلاش‌های کنگره جهت مسدود کردن تاسیسات هسته‌ای ایران، همسو است.

پومپئو طی سخنرانی‌اش در بنیاد هریتج، گفت: “ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند و هرگز دنبال بازپردازی پلوتونیوم نرود. این شامل بستن راکتور آب سنگینش می‌شود”.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکایی در این سخنرانی، درخواست‌های متعددی از ایران مطرح کرد که بسیاری از ناظران، پذیرفته‌شدن آن‌ها از سوی ایران را غیرممکن دانستند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که با استراتژی کاخ سفید آشناست، به فری‌بیکن گفت: “سخنرانی پومپئو زمینه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را آماده می‌کند. تحریم‌هایی که ممکن است اقتصاد ایران را فلج کند و جمهوری اسلامی را به مذاکره بر سر یک توافق بهتر یا مواجهه با فروپاشی مجبور کند”.

این مقام ضمن تمجید از خروج ترامپ از برجام افزود: “وزیر خارجه به جای بی‌بصیرتی خودسرانه که مشخصه سیاست قدیمی (آمریکا) برای اقناع تهران به پیگیری آرام آرام سلاح هسته‌ای بود، توضیح داد که اکنون سیاست ما جلوگیری از دستیابی به یک (سلاح هسته‌ای) است”.

به گفته فری‌بیکن، پومپئو همسو با ترامپ، پیامی به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه آمریکا از تلاش‌ها برای تغییر رژیم ایران حمایت می‌کند.

ران دیسانتیس، عضو کمیته امور خارجی کنگره، به این وبگاه محافظه‌کار گفته تلاش جدید دولت ترامپ برای تعطیل کردن سایت‌های غنی‌سازی هسته‌ای ایران، با واقعیت همخوانی دارد./فرارو

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=281408
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما