چهارشنبه 2 خرداد 1397 - 8:05

آغاز غنی‌سازی ایزوتوپ‌ها پس از برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پس از برجام توانسته ایم ایزوتوپ‌های پایدار را با کمک روسیه شروع به غنی سازی کنیم که قبل از برجام ما فقط اورانیوم را غنی سازی می‌کردیم و البته انتقال فناوری در این باره نیز در حال انجام است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی عصر امروز پس از جلسه با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: صنعت هسته‌ای ما بخوبی و با آهنگ خوب و اهداف تجاری سازی به پیش می‌رود و امیدواریم هیچ وقت به نقطه‌ای برای برگشت پذیری نرسیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در بخش‌های مختلف آمادگی لازم را برای برگشت پذیری به قبل از «برجام» داریم، ولی امیدواریم که هیچ وقت به آن نقطه نرسیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم برخی امور مانند غنی سازی را توسعه دهیم به عنوان مثال تولید را بیشتر و یا غنی سازی را بیشتر کنیم، ما آمادگی در این باره را داریم.
صالحی با اشاره به جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون آموزش ، تحقیقات فناوری مجلس افزود: در این جلسه مروری از وضع صنعت هسته‌ای قبل از پیروزی انقلاب تا برجام و همچنین پس از برجام را داشتیم و مقایسه‌ای قبل و بعد از برجام نیز انجام شد؛ همچنین در این جلسه درخصوص اهداف سازمان برای ساخت نیروگاه‌های هسته ای، اکتشاف و استخراج و همچنین تربیت نیروی انسانی بحث و تبادل نظر شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: قبل از برجام، ما یک نیروگاه داشتیم که ساخت آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود و حدود 4 – 5 سال گذشته به بهره برداری رسید.
معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در بخش اکتشاف و استخراج نیز که قبل از برجام به خوبی پیش می‌رفت و هم اکنون نیز با همان سبک به پیش می‌رود و شتاب نیز گرفته است.
صالحی بیان کرد: در نیروی انسانی نیز باید بگویم که تعداد نیروی انسانی ما قبل از برجام حدود 15 هزار نفر بود و هم اکنون نیز به همان میزان است.
وی افزود: پس از برجام در بُعد نیروگاهی، مشغول ساخت دو نیروگاه هستیم در صورتی که قبل از برجام چنین چیزی وجود نداشت.
صالحی تصریح کرد: در موضوع چرخه سوخت نیز با یک سری از کشور‌ها برای انتقال دانش فنی ساخت سوخت تفاهم و نقشه راه آن را نیز تهیه کرده ایم.
وی گفت: کشور‌های تأمین کننده نیروگاه‌های هسته ای، هیچ گاه فناوری ساخت سوخت هسته‌ای را به کسی نمی‌دهند، زیرا یک نیروگاه را می‌فروشند و سوخت آن را برای 60 – 70 سال تأمین می‌کنند و از این طریق سود می‌برند.
صالحی اظهار داشت: اینکه بتوانیم به اعتبار برجام کاری کنیم که امکان تعاملات علمی با سایر کشور‌ها را در ساخت سوخت مطمئن پیدا کنیم، باید بگویم ما قدم‌های بلندی برداشته ایم.
وی گفت: پس از برجام ما توانسته ایم ایزوتوپ‌های پایدار را با کمک روسیه شروع به غنی سازی کنیم که قبل از برجام ما فقط اورانیوم را غنی سازی می‌کردیم و البته انتقال فناوری در این باره نیز در حال انجام است.
صالحی افزود: همچنین پس از برجام پروژه ساخت «جی ام پی» برای رادیودارو‌ها و براساس استاندارد‌ها آغاز شد که پروژه آن حدود 60 میلیون یورو تجهیزات نیاز دارد و حدود سه سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: بهره برداری از این پروژه به ما درخصوص کیفیت و کمیت رادیودارو‌ها کمک می‌کند.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: پروژه دیگری که به اعتبار برجام توانستیم انجام دهیم، مرکز پرتودرمانی است که قرار است این مرکز در کرج ایجاد شود که از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان برخوردار خواهد بود و امیدواریم ساخت آن امسال آغاز شود.
وی گفت: در مجموع ما نوآوری‌هایی نیز در صنعت هسته‌ای داشته ایم و به این صورت نبوده است که فقط صنعت سنتی هسته‌ای را پیگیری کنیم، بلکه نوآوری‌ها در این صنعت را نیز رصد می‌کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در فناوری‌های کوانتومی ورود پیدا کرده ایم و طرح درسی آن نیز آماده شده است که از سال تحصیلی آینده، دانشجویان دوره‌های دکتری را در آن پذیرش کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=281294
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما