یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 8:26

برنامه آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران

مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران را از قول وزیر خارجه افشا کرد. به نظر می‌رسد حال که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و متحدان اروپایی‌اش را خشمگین کرده، می‌خواهد از «برنامه پشتیبان» صحبت کند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایلنا به نقل از پولتیکو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در بنیاد هریتیج از سیاست جامعی حرف زد که ذیل آن آمریکا و کشورهای اروپایی و دیگران می‌توانند بر برنامه هسته‌ای ایران کنترل داشته باشند. این سخنرانی دو هفته بعد از اعلام موضع ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای انجام گرفت. اینکه اروپایی‌ها چطور به این پیشنهاد واکنش نشان دهند می‌تواند تغیین‌کننده قدرت روابط اروپا و آمریکا باشد که در دوران ترامپ تیره شده است.

بر اساس این گزارش، «بریان هوک» مشاور ارشد پومپئو گفته دولت ترامپ توقف توافق هسته‌ای را فرصت می‌داند نه یک آسیب خودخواسته آن طور که دیگر سران کشورهای جهان ادعا می‌کنند.

وی گفت: « ما به یک چارچوب جدید نیاز داریم که همه تهدیدهای ایران را شامل شود. ما فرصتی برای مقابله و خطاب قرار دادن همه تهدیدهای منع اشاعه و هسته‌ای ایران داریم و فرصتی داریم که یک ساز و کار بازدارندگی و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای بهتر برای ایران و منطقه ایجاد کنیم.»

هوک از بیان جزییات سخنرانی پومپئو خودداری کرده اما گفته او قول داده که به یک توافق بهتر از توافق سال ۲۰۱۵ دست پیدا کند .

هوک مدعی است که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر حوزه‌های بیشتری توافق نظر دارند تا اختلاف‌نظر. در حوزه‌هایی نظیر موشک‌های ایران، آمارهای حقوق بشری و نیاز به نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران اتفاق نظر دارند و معتقدند باید کارهای بیشتری انجام شود.

بر اساس این گزارش، هوک از بیان زمان‌بندی و اینکه دولت انتظار دارد چقدر مذاکراتش با اروپایی‌ها به طول بیانجامد، خودداری کرده است.

به گزارش پولیتیکو، در ساعات اولیه اعلام خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که آنها بر مذاکره با متحدان آمریکا برای یافتن راهی جهت حفظ یا رسیدن به یک توافق مکمل جدید متمرکز بوده‌اند. این اظهارات مقامات وزارت خارجه اینگونه تفسیر شد که دولت آمریکا هیچ برنامه پشتیبانی برای اقداماتش در نظر نگرفته است. اما روز جمعه هیدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کرد.

وی گفت: آمریکا درگیر برنامه‌ریزی‌های احتمالی درون سازمانی برای زمانی بوده که رییس‌جمهور تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای بگیرد.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته بودند که مساله حفظ یا خلاصی از بندهای موسوم به بندهای غروب در توافق هسته‌ای مهمترین مانع میان فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا بوده است. حذف این بندها به معنای عدول از متن اصلی توافق بود. سران کشورهای اروپایی می‌گفتند در گذشته آنها مایل به مذاکره برای توافق جدیدی بودند که به مسائل غیرهسته‌ای هم بپردازد اما اصرار داشتند که توافق هسته‌ای حفظ شود.

هوک به بندهای موسوم به بندهای غروب به عنوان جایی که بین مقامات اروپایی و آمریکایی پیشرفت‌هایی حاصل شده بود یاد کرده است.

وی با اشاره به اعتراض‌های ایران مدعی شد: اگر از من بپرسید چرا ایران باید خودش را به زحمت انداخته و بار دیگر با آمریکایی‌ها بنشیند و مذاکره کند من به اعتراض‌های اقتصادی ایران اشاره خواهم کرد. تحریم دوباره ایران فشار را بر دولت ایران افزایش داده و بخشی از استراتژی دیپلماتیک ما برای رسیدن به یک ساز و کار امنیتی بهتر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=280834
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما