چاپ این برگه

شیوع مسمومیت با قارچ‌های سمی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: با توجه به اتمام فصل قارچ‌های کوهی و رویش قارچ‌های سمی در این ایام، بنابراین در نحوه خرید قارچ‌های خوراکی دقت و توصیه می‌شود تحت هیچ شراطی از دلالان و دست فروشان بین راهی و جاهای غیر مجاز قارچ کوهی خریداری نکنید.

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ابراهیم نعیمی اظهار کرد: با توجه به اتمام فصل قارچ‌های کوهی و رویش قارچ‌های سمی در این ایام، بنابراین در نحوه خرید قارچ‌های خوراکی دقت و توصیه می‌شود تحت هیچ شراطی از دلالان و دست فروشان بین راهی و جاهای غیر مجاز قارچ کوهی  خریداری نکنید.

وی گفت: از روی ظاهر، طعم و مزه کردن نمی‌توان پی برد که قارچه کوهی است بلکه تشخیص آن تنها از طریق آزمایشات مختلف صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ کوهی عنوان کرد: پختن یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و برای تشخیص آن به هیچ وجه نباید آن را در دهان امتحان کرد.

وی ادامه داد: به قارچ‌های وحشی نا آشنا به هیچ وجه دست نزنید و خطر مسمومیت از راه پوست را جدی گرفته و اگر به قارچ نا آشتا دست زدید، چشم و دهان خود را تحت هیچ شرایطی لمس نکنید.

نعیمی با توصیه به هموطنان درخواست کرد:  در صورت مشاهده هرگونه مسمومیت با قارچ باید از خود درمانی پرهیز کرد و فرد مسموم شده را در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان انتقال و جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده با قارچ وحشی کوهی را نگیرید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان خاطرنشان کرد: فقط از قارچ‌های تولید شده در کارخانجات که مورد تایید و به صورت بسته‌بندی دارای تاریخ مصرف هستند استفاده کنید.