شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 12:07

عربستان و اسرائیل در انتظار پایان برجام/ آنها را خوشحال نکنیم

مصطفی داننده

#بویرنیوز ✍🏻 مصطفی داننده

⏺می‌شود تصور کرد که سران عربستان و اسرائیل بعد از دیدن امضای ترامپ پای خروج آمریکا از برجام با لبخند سر تایید تکان دادند و از به هدف نشستن تلاش‌هایشان احساس رضایت کرده‌اند.

⏺باور اینکه ترامپ به تنهایی به این نتیجه رسیده که باید از برجام خارج شود کمی سخت است و نمی‌شود از لابی اسرائیل و عربستان در این ماجرا به راحتی چشم پوشی کرد. عربستان و اسرائیل به عنوان دو مخالف اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از زمان روی کارآمدن ترامپ تمام تلاش‌های خود را انجام دادند تا برجام به پایان برسد.

⏺ایران از یک کشور منزوی در جهان تبدیل به یک کشور پر دوست شده بود. کشوری که هم با درهای باز کشورهای مختلف جهان از شرق تا غرب روبرو بود و هم خود درها را برای ورود سرمایه گذاران خارجی باز کرده بود.

 

⏺این تحولات برای عربستان و اسرائیل قابل پذیرش نبود. آنها نمی‌توانستند ببیند که ایران در حال قدرت گرفتن روز افزون است.

⏺عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس انقلاب اسلامی ایران را مهم ترین خطر بالقوه دولت‌های خود می‌دانند و اعتقاد دارند که ایران در تلاش است دولت‌های آنها را ساقط کند و حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دهد. ریاض همیشه به تهران به چشم یک رقیب جدی نگاه می‌کند. رقیبی که برجام در حال قدرتمندتر کردن او بود.

⏺عربستان به خاطر منزوی کردن ایران و از بین بردن ایران، دلارهای نفتی‌اش را وارد بازی سیاسی برجام کرد. آنها می‌خواستند با پول ایران را به قبل از برجام برگردانند. ایران تحریم شده و منزوی.

⏺اسرائیل مهم‌ترین مخالف توافق هسته‌ای بود. ایران برای آنها مهم‌ترین دشمن جهان است. دشمنی که آنها را به عنوان یک کشور قبول ندارد و از مردم فلسطین در برابر آنها حمایت می‌کند.

⏺اسرائیل دشمن شماره یک ایران، قطعا امروز پیش از هر چیز ار رفتار دولت روحانی در عرصه بین المللی، عصبانی است و تحرکات دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی را خطر جدی برای منافع خود می‌داند.

⏺در زمانن مذاکرات هسته‌ای اسرائیلی‌ها حتی آمریکا و کشورهای اروپایی را نیز تهدید کرده بودند که به هیچ وجه زیر بار ایران هسته‌ای نخواهند رفت و حتی گفته اند حاضرند یک جانبه و بدون حضور هیچ کدام از دولت‌های هم پیمان خود به ایران حمله کنند.

⏺وقتی ترامپ به قدرت رسید و روزهای کابوس وار اوباما برای اسرائیل تمام شد، سران تل‌آویو تمام تلاش خود را کردند تا ترامپ از برجام خارج شود.

⏺عربستان و اسرائیل حالا موفق شده‌اند و یکی از مهم‌ترین ستون‌ها برجام را از این توافق خارج کنند. ایران در دوران برجام بدون آمریکا باید تمام حواسش را منعطف به این دو رقیب منطقه‌ای خود کند.

⏺آنها قطعا دوست ندارند برجام با اروپایی‌ها ادامه پیدا کند به خاطر همین در روزها و ماه‌های آینده استراتژی‌هایی برای از کار انداختن برجام به کار خواهند بست.

⏺باید به شدت مواظب شیطنت این دو بود و راه نفوذهای آنها به دل اروپایی‌ها را بست.

⏺این را باید بدانیم که پایان برجام و تنها شدن ایران در جهان دقیقا همان چیزی است که عربستان و اسرائیل می‌خواهند. نباید اجازه بدهیم ایران به دوران قبل از برجام برگردد.به نظر می‌رسد در این راه تنها دیپلماسی و گفت‌وگو جواب خواهد داد. دیپلماسی که یک بار لبخند را از عربستان و اسرائیل گرفته است.عصرایران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=279579
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما