شنبه 5 خرداد 1397 - 8:00

چرا حیوانات به خواب زمستانی می‌روند؟

مجله بویرنیوز- در طول ماه‌های سرد زمستان هیچ چیزی جز یک تخت‌خواب گرم و خواب خوب دلچسب نیست. اما برای حیوانات خوابیدن در جای گرم و نرم در شب‌های طولانی و سرد برای استراحت موقتی نیست بلکه این کار برای زنده‌ ماندن آنها ضروری است.

براساس گزارش «لایوساینس»، برخی از گونه‌های حیوانی سازگاری را ایجاد می‌کنند که به آنها این اجازه را می‌دهد تا زمانی که غذا کمیاب است وارد حالتی به نام «خواب زمستانی» شوند.

خواب طولانی حیوانات متفاوت‌تر از یک خواب معمولی است به گونه‌ای که موجب تغییرات شدید متابولیکی در آنها می‌شود و ضربان قلب، تنفس و دمای بدن‌ آنها را کاهش می‌دهد.

این خواب بسته به نوع گونه متفاوت است به طوری که ممکن است حیوانات روزها و حتی هفته‌ها بدون اینکه بیدار شوند و غذا و آب بخورند زنده بمانند.

پستاندارانی که به خواب زمستانی می‌روند عبارتند از خفاش‌ها، جوندگان، خرس‌ها و حتی نوع خاصی از میمون لمور ماداگاسکار.

پستانداران حیوانات خون‌گرمی هستند که گرما را در درون بدن خود تولید می‌کنند، بنابراین نیاز به یک منبع انرژی ثابت برای تولید گرمایشان دارند. هنگامی که این منبع انرژی به سختی پیدا شود خواب زمستانی می‌تواند در شرایط سخت به آنها کمک کند.

براساس این گزارش، نوعی چربی خاص به نام «چربی قهوه‌ای» در پستاندارانی که به خواب زمستانی می‌روند ذخیره می‌شود.

خفاش‌ها این چربی را به هنگام خواب در پشت خود و میان استخوان‌های شانه‌شان تولید و ذخیره می‌کنند. پستانداران دیگر نیز می‌توانند چربی قهوه‌ای را در شکم و دیگر قسمت‌های بدن‌ خود ذخیره کنند.

در سنجاب‌های «شمالگان (ناحیه‌ای در قطب شمال)» گاهی اوقات این کاهش دما به 27 درجه فارنهایت (منفی 3 درجه سانتیگراد) می‌رسد.

در حالی که دمای بدن سنجاب‌های قطبی نسبت به هر پستاندار دیگری بیشتر کاهش می‌یابد اما تغییراتی که در بدن آنها رخ می‌دهد با پستانداران تفاوتی ندارد.

آیا خزندگان به خواب زمستانی می‌روند؟

بله اما نوع خواب آنها متفاوت است به گونه‌ای که پستانداران پس از خوابیدن هیچ نوع واکنشی نسبت به اطراف خود نشان نمی‌دهند در حالی که اگر شما به سراغ خزندگانی که به خواب رفته‌اند بروید آنها نسبت به شما واکنش نشان داده و شما را نگاه خواهند کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=279545
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما