دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 9:57

پخش دوباره شایعه ای عجیب در کهگیلویه و بویراحمد/مردم جانشان را نجات دهند!/لزوم برخورد پلیس فتا با شایعه پراکنان

گروه اجتماعی- فعال شدن گسل های زاگرس و دو زلزله بزرگ در روزهای اخیر موجب آتش فشانی شدن کوه دنا شده و بزودی اگر شهرهای یاسوج و سی سخت تخلیه نشود فاجعه ای بزرگ رخ می دهد؛ جانتان را نجات دهید!

به گزارش بویرنیوز، پس از زلزله 5.2 ریشتری هفته گذشته بازار شایعات در کهگیلویه و بویراحمد داغ شده است، از پیش بینی زلزله بیش از 6 ریشتری گرفته تا آتش فشانی شدن کوه دنا!

در چند روز اخیر شایعه ای در خصوص بروز زلزله بزرگ با ریشتر بالا به سرعت در حال انتشار بود، اگرچه روزهای گذشته این شایعات فقط شایعه ماند اما شب گذشته وقوع دو زلزله 4.8 و 3.3 مردم را به سمت باور این دست شایعات سوق داد.

به گزارش بویرنیوز، در کشورهای توسعه یافته ای از جمله ژاپن که اتفاقاً بسیار زلزله خیز است نیز تا کنون قدرت پیش بینی زلزله محقق نشده و در کشورهای آمریکا و اروپا نیز به همین منوال، چرا که اصولا پدیده های زیرزمینی به این راحتی قابل پیش بینی نیستند.

شایعات دیشت که نه فقط شب گذشته بلکه در چند روز اخیر و پس از زلزله منتشر شده هیچ مبنای علمی و حقیقی ندارد.

اصولا هر زمین لرزه ای، پس لرزه هایی نیز خواهد داشت و این امری کاملاً طبیعی است و البته هوشیاری مردم و رعایت نکات ایمنی را امری لازم و مهم بدل می کند اما واقعیت اینست کسی نمی توند ادعا کند در فلان تاریخ و ساعت زلزله رخ خواهد داد.

یکی از انتظارات مردم از مسئولان فعال شدن ستاد های ایمنی و خدمات رسان به مردم و اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است، بدون شک اعتماد مردم نیز با آمادگی دستگاه ها برای خدمات رسانی و فراهم کردن فضای ایمن برای مردم محقق می شود که باید به صورت جدی مد نظر مسئولان باشد.

از طرفی در شرایط کنونی بازار داغ شایعات موجب ترس و هراس مردم می شود و شاید همین شایعات نابجا موجب از دست رفتن آرامش و امنیت روانی مردم و در نتیجه عدم تصمیم گیری و اقدام درست در مواقع واقعاً بحرانی شود، از همین رو پلیس فتا باید به صورت جدی با شایعه پراکنان و مخلان امنیت روانی مردم برخورد کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=279066
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ياسوج گفت:

    اگر شايعه بود و پس لرزه بوده چرا دقيقا ديشب كه پيش بيني شده بود قراره زلزله بيا اتفاق افتاد!!!

  2. امین گفت:

    هر شب ممکنه زلزله بیاد. دیشب شانسی درست در اومد

  3. سید گفت:

    شایعه نبی سی حفظـ امنیت و خونسردی مردم نیگون ای گهپله

  4. ناشناس گفت:

    دیشب هم گوتن شایعه

  5. احمد گفت:

    نمیدونم چ اصراری دارید بگید قرار نیس هیچ اتفاقی بیوفته مردم چن روزی میتونن بیرون خانه ها بخوابن ولی اگر خدای نکرده اتفاقی بیوفته شما میخوایید پاسخگو باشید؟؟؟

  6. امید گفت:

    هنوزم میگید شایعه بود
    اصن ما میخایم شایعه هایی ک واقعی میشنو باور کنیم

  7. 2 گفت:

    دانشمند،برای هر ساعت شایعه زلزله درست میکنن حالا یکی هم درست با همون ساعت میاد این که نشد واقعیت!!!!!!!!!!!!!!!

  8. زلزله گفت:

    عزیزان اینقدر ساده لوح وزودباور نباشید زلزله قابل پیش بینی نیست

  9. احمد گفت:

    قابل پیش بینی نیست این جورحوادث ولی احتیاط شرط عقل

  10. جم گفت:

    دوستان امکان پیش بینی زلزله تا کنون وجود نداشته اما میتوان با استفاده از حیوانات مثل سگ ،گاو،گوسفند ،یا خروس استفاده کرد چرا که این حیوانات از حس خدادادی برخودار هست و تا مدت 6ثانیه می توانند خبر کنند

  11. مهسا گفت:

    سلام دوستان . زلزله عیر قابل پیش بینیه .. و هنوز اول راهیم برای علم زمین شناسی . تنها راه پیش بینی زلزله اندازه گیری تجمع گاز در سطح پوسته زمین ک اونم میتونه شیش تا بیس چهار ساعت قبل میتونه کمک کنه

  12. رسولی گفت:

    لطفا با این شایعات تعادل روانی شهروندان را به هم نزنیم چون کودکان واقعا تحت تاثیر این شایعات قرار میگیرند

  13. حسین گفت:

    با سلام
    چند نکته و واقعیت در مورد زلزله که باید بهش توجه کرد.

    اول: هیچگاه به شایعات توجه نکنید. شایعاتی نظیر اینکه شخصی، دانشگاهی‌، پرفسوری پیش‌بینی کرده که زلزله در ساعت فلان خواهد آمد هیچ مبنای علمی نداشته و ندارد.

    دوم: تاکنون هیچ کشوری یا دانشگاهی چه در ژاپن، چه در امریکا و هر جای دیگر دنیا دستگاهی برای پیش‌بینی زلزله نساخته و چنین چیزی با توجه به علم امروزی بشر ممکن نیست. اگر چنین چیزی ممکن بود، ژاپن، زلزله ۹ ریشتری در دریای ژاپن در سال ۲۰۱۱ که منجر به کشته و مفقود شدن ۱۸۰۰۰ نفر شد را پیش‌بینی می‌کرد!

    سوم: معمولاً پس از هر زمین‌لرزه نسبتاً شدید، که به زلزله‌های بیشتر از ۵ ریشتر گفته می‌شود تا یک هفته و گاهی تا یک ماه بعد، پس لرزه‌هایی با قدرت کمتر از زلزله اصلی رخ خواهد داد که در صورت رعایت ایمنی هیچ خطری ندارد.

    چهارم: احتیاط کردن و خوابیدن در فضای آزاد، از ترس زلزله، کار عاقلانه‌ایست ولی چون ممکن است در هر روزی از ۳۶۵ روز سال زلزله بیاید، خوابیدن هر شب بیرون از خانه ممکن نیست. پس باید با رعایت ایمنی به زندگی روزمه ادامه داد.

    پنجم: همیشه در خانه نقاط امنی را مشخص کرده و در زمان زلزله، در آن نقاط پناه بگیرید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید هیچ وقت، تاکید می‌کنم، هیچ وقت تا زمان اتمام زمین لرزه به سمت پله‌ها نروید. عجله شما برای خروج از ساختمان باعث افتادن از پله‌ها و شکستی سر و بدن خواهد شد.

    ششم: نفاط امن خانه: اگر خانه شما قدیمی است و با هر تکانی ممکن است فرو ریزد، اگر فاصله بسیار کمی با در خروجی دارید، از ساختمان خارج شوید در غیر این صورت در کنج دیوار در کنار ستون‌های خانه و یا در زیر یک میز پناه بگیرید.
    هیچ وقت در چهارچوب دری که بالای آن شیشه دارد قرار نگیرید چون امکان سقوط شیشه بالای در و زخمی کردن شما بسیار است.
    همیشه جایی بخوابید که با اجسامی که امکان افتادن دارند، فاصله مناسب داشته باشند.

  14. ناشناس گفت:

    با سلام
    معمولا اگه اتش فشان بخواد فوران کنه ،از قبل مشخصه .و این شایعه هست.

  15. بهزاد گفت:

    بویر نیوز تو خودت خبرات با تناقض شدیدی روبرو هست یکی رو میگه شایعه و بعدی رو میگی شایعه به حقیقت پیوست خب این چه جور خبر زدنه

دیدگاه شما