یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 8:00

کشف یک بدافزار در تلگرام

مجله بویرنیوز- متخصصان فعال در شرکت امنیتی کاسپرسکی روسیه به تازگی از کشف یک بدافزار جدید و خطرناک در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت cyberscoop، تیم پژوهشگران و متخصصان فعال در شرکت امنیتی کاسپرسکی روسیه به تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرده‌اند که کاربران اندرویدی در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا در معرض نفوذ یک بدافزار خطرناک از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام قرار دارند.

این بیانیه‌ که یک روز پیش از سوی شرکت کاسپرسکی منتشر شد، حاکی است که مجرمان سایبری به منظور نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران موردنظر خود از اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام که در این روزها سر و صدای بسیاری به پا کرده و در روسیه و ایران فیلتر شده است، استفاده کرده و بدافزار موسوم به «زوپارک» را توسعه داده و منتشر کرده‌اند.

طبق گفته‌های متخصصان کاسپرسکی، جدیدترین نسخه از این بدافزار تازه کشف شده به حجم زیادی از اطلاعات همچون مخاطبان، پیام‌های کوتاه، تاریخچه استفاده از GPS، مکان جغرافیایی، تاریخچه تماس و فایل‌های صوتی ذخیره شده در گوشی هوشمند کاربران دسترسی دارد.

البته نکته جالب اینجاست که به گفته آن‌ها، این بدافزار که در بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ توسعه داده شده است، قادر خواهد بود اسکرین شات تهیه کرده، عکس گرفته و صدای کاربران و محیط اطرافش را ضبط کند.

بر اساس این گزارش، این مجرمان سایبری برروی کاربران قربانی مستقر در کشورهایی مانند مراکش، مصر، اردن و لبنان تمرکز کرده‌اند تا به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی و نفوذ پیدا کنند.

بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه امنیت سایبری بر این باورند که گزارش منتشر شده کاسپرسکی که مدت‌ها به همکاری با دولت روسیه و جاسوسی نرم‌افزارهای آنتی ویروس نصب شده خود در رایانه‌های ایالات متحده آمریکا متهم شده بود، در حالی منتشر شده است که تنها کمتر از یک ماه از فیلترینگ تلگرام توسط روسیه می‌گذرد. بنابراین احتمال یک همکاری دیگر این شرکت معروف امنیتی با دولت این کشور قوت گرفته است.

مدت‌هاست که بحث بر سر فیلترینگ اپلیکیشن تلگرام در برخی کشورها از جمله روسیه مطرح شده و بالا گرفته است. تنها در عرض یک ماه گذشته، این پیام‌رسان به دلایل گوناگونی در روسیه با فیلترینگ مواجه شد. دولت روسیه قبل از مسدودسازی آن، بارها به بهانه استفاده نادرست کاربران و همچنین رد و بدل شدن پیام‌های تروریست‌های داعش در پلت‌فرم تلگرام، قصد داشته این اپلیکیشن را در کشورش مسدود و فیلتر کند.

بدین ترتیب، روسیه بارها از تلگرام درخواست کرده بود که سرورهایش را به این کشور منتقل کند تا بتواند در صورت نیاز، پیام‌های ارسالی و دریافتی کاربران را رصد و نظارت کند. دولت روسیه پس از عدم همکاری این پیام‌رسان جهت انتقال سرورهایش، آن را به پرداخت جریمه‌های هنگفت و سنگین و همچنین مسدودسازی آن در این کشور پهناور تهدید کرد تا بتواند تلگرام را برای همکاری با خود متقاعد کند اما درنهایت این پیام‌رسان به همکاری با روسیه تن در نداد.

نرم‌افزار امنیتی کاسپرسکی در سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود که اطلاعات میلیون‌ها کاربر و رایانه در آمریکا را به سرقت برد و از آن پس نیز این شرکت روسی، در معرض آماج حملات آمریکایی ها قرار گرفته است. هرچند که شرکت کاسپرسکی بلافاصله پس از اطلاع از آن، مشکل بوجود آمده را برطرف کرد، اما همچنان به جاسوسی و همکاری با دولت روسیه متهم می شود.

شرکت کاسپرسکی از سال ۱۹۹۱ در زمینه امنیت رایانه فعالیت می‌کند و محصولات و آنتی ویروس‌های کاسپرسکی را تولید می‌کند که از شهرتی جهانی برخوردار است. این شرکت روسی با داشتن ۳۳۰۰ نفر کارمند، تقریبا بیش از ۶۲۰ میلیون دلار در سال درآمد دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=278745
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما