سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 - 10:45

علل توسعه‌نیافتگی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از نگاه شهردار یاسوج

نماینده شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد در همایش سراسری شوراها گفت: عدم وجود نگاه جامع مدیریتی به شهرهای کوچک موجب شده که این شهرها توسعه نیافته بمانند.


به گزارش بویرنیوز، دکتر نستهن مقدم در همایش سراسری شوراها که با حضور مسوولان برگزار شد، با تبریک روز شورا خطاب به اعضای شوراها اظهار کرد: همان طور که در برنامه تبلیغاتی خود رضایت مردم را جلب کردید با شور شورایی و خرد جمعی در شان جایگاه، در عین حاکمیت مردم، مسائل شهری و روستایی را مرتفع می‌کنید.

شهردار یاسوج با بیان اینکه شهرداری‌ استان کهگیلویه و بویراحمد در زمره شهرهای کوچک تلقی می‌شوند، بیان کرد: عدم وجود نگاه جامع مدیریتی به شهرهای کوچک موجب شده که این شهرها کوچک بمانند و توسعه پیدا نکنند و در ساختار زیرساختی کلان نگاه ویژه‌ ای به شهرهای کوچک نشده است.

وی تصریح کرد: شهرهای تازه تاسیس بدون هیچ مطالعه فنی و زیر ساختی شکل گرفته اند.

نستهن مقدم افزود: به تبع این نگاه هدفی برای توسعه این شهرها متصور نبوده است و بسته‌های مستمر برای این شهرها تدوین نشده است و اعتباری که برای شهر کوچک اختصاص داده می‌شود، موقتی است.

نماینده شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با مطالعه چگونگی توسعه یافتگی شهرهای کوچک در سایر کشورها و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه، می‌توان شهری در خور شهروندان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بسته های حمایتی و طرح های توسعه ای برای شهرهای استان دیده نشده است، تصریح کرد: انتظار می رود در تدوین برنامه و بودجه های آتی کشور برنامه سالانه مربوطه به شهرهای کوچک به طور جدی دیده شود و اگر با این نگاه به شهرهای کوچک توجه شود آنها توسعه می یابند.

مقدم عنوان کرد: مشکل شهرداری‌های کوچک بخصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد میزان درآمد آنهاست که از هزینه‌های جاری کمتر است.

شهردار یاسوج بیان کرد: میزان درآمد پایین و نداشتن درآمد پایدار موجب شده که شهرداری های وابستگی شدیدی به بودجه دولتی داشته باشند و نتوانند زیر ساخت های لازم را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات شهرداری‌های در بحث عدم پرداخت عوارضات دولتی است، عنوان کرد: در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت بسیاری از پروژه ها معطل پرداخت عوارض دستگاهای دولتی است که در این زمینه از استاندار درخواست داریم این مشکل را با ادارات مربوطه مرتفع کند.

شهردار یاسوج با اشاره به اینکه نیروهای شهرداری در سنوات گذشته بیشتر جنبه کمی داشته است، بیان داشت: از دیگر مشکلات شهرداری این شهرستان می توان به کمبود نیروی متخصص اشاره کرد.

شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرداری ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کمبود نیروهای متخصص در زمینه عمرانی و خدماتی است که این کمبود نیرو در شهر یاسوج بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروهای شهرداری ها شبانه روز در حال خدمت به مردم هستند، اضافه کرد: نیروهای شهرداری‌ها در سطح استان از حداقل حقوق برخوردار هستند که انتظار داریم در بررسی هایی که صورت می‌گیرد ارتقا حقوق این نیروها در دستور کار قرار بگیرد.

شهردار یاسوج با بیان اینکه تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری به یک معضل تبدیل شده است، اظهار کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری و ارتقا امنیت شغلی آنها باید در دستور کار قرار بگیرد ضمن اینکه اگر آزمونی برگزار می شود از قبل اطلاع رسانی شود تا شرایط برابر برای همگان ایجاد شود.

مقدم همچنین به کمبود امکانات و تجهیزات در آتش نشانی های شهرهای استان گریزی زد و گفت:  آتش‌نشانی‌های کهگیلویه و بویراحمد با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستند که با توجه احتمال بروز حوادث لازم است نسبت به تجهیز آنها اقدامات لازم صورت گیرد و در این بخش شهرداری ها نیازمند کمک هستند.

وی در ادامه با اشاره معضل حاشیه نشینی در برخی از شهرهای استان خاطرنشان کرد: بیشترین حاشیه نشینی در شهر یاسوج است که این حاشیه نشینی مشکلاتی از جمله رواج ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن و آسیب های اجتماعی را در پی دارد.

دکتر نستهن مقدم تصریح کرد: ساخت و ساز بی رویه مشکل ما را در مرکز استان دوچندان کرده است و در این زمینه درخواست داریم که تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری که ۱۵ سال از این قانون می‌گذرد و اقدامی صورت نگرفته است در دستور کار قرار بگیرد.

شهردار یاسوج تصریح کرد: در استان و به خصوص یاسوج، شهرداری ها کارخانه بازیافت زباله ندارند و با توجه به آگهی های صادر شده تاکنون هیچ سرمایه گذاری در این راستا شرکت نکرده است.

نماینده شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امید می رود تا با اختصاص وام های بلاعوض و یا مدت دار به شهرداری ها گامی در برطرف شدن این مشکل برداشته شود چرا که با راه اندازی کارخانه بازیافت علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها و اشتغال زایی شاهد ارتقای شاخص های حفاظت از سلامت شهروندان و صیانت از محیط زیست باشیم.

مقدم با اشاره به فرسودگی و استهلاک زیرساخت های شهری بیان کرد: درشهر باسوج نیم قرن پیش کارهایی انجام شده ولی چون رشد شهر بر مبنای توسعه نبوده در برخی از بخش ها اعم از جداول و آسفالت با مشکلات اساسی روبرو هستیم.

وی بیان کرد: انتظار داریم تا ترتیبی داده شود که تمام شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد از نفت و درآمد آن برخوردار شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=278382
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما