به گزارش بویرنیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در بیست و نهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران که به مناسبت هفته کارگر در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت به ما می گوید مسیر و آینده درخشان برای بشریت است، اظهار داشت: این تفاوت ما معتقدین به امام دوازدهم با دیگران است. عده ای آینده تاریخ را تاریک می بینند و این تفکر را دارند که روز دیگر روز بدی است و سال آینده سال تاریکی است.

وی افزود: این تفکر با منطق و اعتقادات ما سازگار نیست؛ چراکه همیشه یک مومن و مسلمان باید معتقد به گشایش های روزهای آینده باشد و هیچ عملی بالاتر از انتظار گشایش نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه غمناک بودن نسبت به آینده هیچ سودی را عاید انسان نخواهد کرد، اظهار داشت: در ذهن من نسبت به برخی از وزرای دولت یک تقسیم بندی در خصوص آنها وجود دارد، عده ای از وزرا از اول سال نوای نا امیدی سر می دهند و صحبت های آنها نا امیدانه است. چند نفر هم داریم که امیدوارانه سخن می گویند و همواره پیشنهادات خوبی هم ارائه می دهند.

روحانی ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی مرد بسیار امیدواری بود؛ گاهی به ایشان می گفتم که امید شما خیلی زیاد است و او می گفت در شش سالی که در زندان بودم هیچ شبی نخوابیدم، مگر اینکه تصور کنم فردا آزاد خواهم شد. این روحیه در فراز و نشیب های جنگ نیز ادامه داشت.

وی با بیان اینکه امیدواری نسبت به آینده مسئله بسیار مهمی است، گفت: یکی از توطئه های دشمن علیه ملت ایران ایجاد یاس و ناامیدی برای کشور است. شخصی که اخیرا در آمریکا سمتی گرفته و انسان بددهنی نسبت به ایران است، از سال گذشته می گوید که جمهوری اسلامی ایران، چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید. به کوری چشم او ما وارد چهلمین سال انقلاب شدیم و با امید و تحرک بیشتر سالمان را به پایان می بریم و در ۲۲ بهمن با مشارکت گسترده مردم چهلمین سالگرد انقلاب را پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور، عنوان کرد: ملت ایران ملتی با فرهنگ چندین هزار ساله است که عاشق قرآن و خاندان رسالت بوده و بزرگترین خدمات را میهن، دین و اسلام انجام داده است.

روحانی با بیان اینکه نیمه شعبان و میلاد امام زمان به معنای امید به آینده است، اظهار داشت: انتظار مظهر امید و امیدواری نسبت به آینده است؛ دوران حکومت امام زمان دوران امنیت، عدالت، ریشه کن کردن ظلم است.امید به آینده معنای عدم برنامه ریزی برای آینده را نمی دهد، امید به ما روحیه و نشاط می دهد.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی از کارگران و کارآفرینان آغاز می شود و در راه تحقق این شعار همه باید دست به دست هم دهیم. اگر تولیدات شما مصرف نشود، کارخانه شما حرکت نمی کند. این بازار است که کارخانه شما را به حرکت در می آورد.

وی با بیان اینکه قبل از انتخابات سال ۹۲ همه چاه های نفت ما قفل بود، تصریح کرد: در سال ۹۴، ۸۰۰ میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌هایمان را برای نفت بازسازی کنیم. در عرض چند ماه صادرات نفت ما به ۲ برابر رسید. صادرات نفت ما امروز نسبت به قبل از اجرای برجام ۲ برابر شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همین پولی که سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران می دهد، ۵۲ هزار میلیارد تومان است. پول نفت ما چه قدر است؟ کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ ۵۵ درصد پول نفت را می گیریم و به مستمری بگیران می دهیم.

وی اضافه کرد: اگر نفت و پتروشیمی صادر نشود، نمی گویم زندگی ما به هم می ریزد، زندگی ما سخت می شود. همه ما باید دست به دست هم بدهیم. اگر شما امسال کالای ایرانی می خواهید، از نشاط شما کارگران شروع می شود.

روحانی ادامه داد: شما (کارگران) اگر گرفتاری های زیاد داشته باشید، نمی توانید به طور دقیق پیچ را ببندید و نمی توانید هنرمندانه کارها را انجام دهید. نشاط و روحیه، آغاز کار خوب است. ما کار با کیفیت می خواهیم.

رئیس جمهور گفت: اگر ماده اولیه خوب نباشد و عمر مفیدش به جای ۱۰ سال، ۱ سال باشد، هر چقدر شما به عنوان کارگر، خوب کار کنید، آن دوا، قرص و آمپول شفا نمی دهد؛ مشتری هم دیگر نمی خرد؛ می گوید آن قرص به درد نمی خورد.

روحانی تصریح کرد: ما باید جاذبه برای فروش ایجاد کنیم. باید کیفیت کالا را بالا ببریم، حتی اگر خود کالا با کیفیت باشد اما بسته بندی‌اش با کیفیت نباشد؛ اگر مثلا یک زعفران خوب را داخل یک پاکت یا یک گونی بریزند، شما می خرید؟ نمی خرید؛ اما اگر همان زعفران را در یک بسته بندی خوب بریزند، حتی اگر ۱۰ درصد هم گران باشد، شما می خرید؛ چون می گویید ظاهرش خوب و تمیز است.

وی گفت: کالا ابتدا باید چشم را جذب کند؛ آن زیبایی اولا چشم شما را جذب می کند. شما وقتی می خواهید خانه ای بخرید، اول نمی گویید از چه سیمان و میلگردی استفاده کرده اید؛ ابتدا ظاهر منزل، شما را جذب می کند. چشم وقتی می بیند، دل هوس می کند. اگر دل می خواهد هوس کند و کالا را بخرد، اول باید چشم را نوازش بدهید و کالای زیبا و البته با کیفیت تولید کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: یک فرهنگ بسیار بدی که در ایران از سالها رواج داشته این است که جنس خارجی را معادل جنس خوب قلمداد می کنند؛ این یک اشتباه است. حتی اگر جنس ایرانی کیفیتش قدری پایین تر باشد، باید جنس ایرانی بخریم البته اگر کالای ایرانی گران تر و بی کیفیت تر باشد، آن وقت کار سخت می شود و این کالا در همان کارخانه می ماند و بیرون نمی آید.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات داخلی، تصریح کرد: باید کاری کنیم که از جنس ایرانی استفاده کنیم و اگر این کار را کردیم، اشتغال بالا می رود.

دولت از بس فربه شده، باید با عصا و ویلچر حرکت کند

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از بس فربه و چاق شده نمی تواند راه برود، اظهارداشت: دولت باید خودش را سبک کند، با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم؛ دولت باید سبک تر و چابک تر شود.

روحانی افزود: جوان ما باید درس بخواند برای بازار کار، نه بازار استخدام؛ بازار کار نیز با تولید و رونق ایجاد می شود. توصیه من به وزرای علوم، آموزش و پرورش و کار این بوده است که به این جوان ها مهارت کار یاد بدهید.

وی تصریح کرد: جوان ما دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس می گیرد و هیچ کاری بلد نیست، باید مهارت کار را یاد بدهیم که این وظیفه وزارت کار، وزارت علوم، آموزش و پرورش، معاونت فناوری ریاست جمهوری و همه مسئولان است.

رئیس جمهور با اشاره به یکی از گزارش های وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مثبت خواندن این گزارش گفت: در این گزارش اعلام شد که در برخی مناطق ما معمولا بچه ها نمی توانند دیپلم بگیرند، چون در کلاس های ۱۰ و ۱۱ جذب بازار کار می شوند. حالا ممکن است بعدا دیپلم بگیرند یا اصلا نگیرند، چه اشکالی دارد؟

در آمار اشتغال، زن و مرد را با هم حساب می کنیم

روحانی همچنین با اشاره به بالا رفتن آمار اشتغال زنان اظهار داشت: زن های ما امروز درس خوانده اند، مهارت دارند و کار بلندند، نمی توان گفت که در خانه بنشینند و کار نکنند.

وی تصریح کرد: خوشحالم که دولت یازدهم اولین دولتی بوده که در زمینه اشتغال تعداد زنان شاغل در آن بیشتر از مردان شاغل بوده است. این آمار اشتغال را که اعلام می کنیم، زن و مرد را باهم حساب می کنیم وگرنه آمارها پایین تر می آید.

آمار اشتغال سال قبل ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است/ هنوز ۳ میلیون بیکار داریم

رئیس جمهور در همین رابطه گفت: در سال ۹۶ حدود ۸۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است؛ در سال ۹۵ آمار اشتغال خالص ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۹۶ این آمار به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده و این آماری است که مرکز آمار ما اعلام می کند.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ آمار شاغلان ما ۲۰ میلیون و خورده ای بوده و در سال ۹۱ نیز آمار شاغلان همین قدر بوده، یعنی از سال ۸۶ تا ۹۱ اشتغال خالص ما تکان نخورده و عده ای آمده اند و عده ای رفته اند.

وی تصریح کرد: هنوز ۳ میلیون نفر بیکار داریم و برای جبران این، یک حرکت بزرگ نیاز داریم؛ همه تلاش ما این است که در سال جدید اشتغال بهتر باشد، در زمینه بافت های فرسوده، خودروهای فرسوده و مهارت آموزی داریم این کارها را انجام می دهیم و تلاش ما این است که اشتغال بهتر شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای بهبود معیشت کارگران، گفت: نمی گوییم در این زمینه خیلی موفق بوده ایم اما از روز اول دولت یازدهم که آقای ربیعی آمد، گفتم که حقوق کارگر و کارمند ما باید از تورم بیشتر باشد و به این قول عمل کردیم.

روحانی در عین حال تاکید کرد: البته معنی این مسئله آن نیست که همه مشکلات حل شده، ما یک قدم برداشته ایم، قدم بعدی کنترل تورم بوده یعنی گرانی کمتر شده نه اینکه ارزان تر شده باشد.

وی افزود: کنترل تورم یعنی گرانی نسبت به قبل کندتر حرکت می کند و این یک کمک است که ما به کارگران کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ان شاءالله امسال سال مبارکی برای کارگران است، اظهارداشت: شما در جنگ و انقلاب تلاش کردید و دستان شما که بوسه گاه پیامبر (ص) است همیشه تاثیرگذار بوده و ان شاءالله بعد از این تاثیرگذار است تا ایرانی آبادتر داشته باشیم.