دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 0:26

زمان افتتاح بیمارستان بزرگ شهر یاسوج/برنامه دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش مرگ و میر زود رس در کهگیلویه و بویراحمد(+عکس)

گروه اجتماعی- در اولین روز از هفته سلامت سال 97 چادرهای سلامت با هدف اندازه گیری وزن، قد، فشار خون، قند خون، BMI، معاینات پزشکی، مامایی، روانشناسی، تغذیه و دریافت مگادوز ویتامین D3 با ارائه خدمات رایگان در تمامی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد برپا شده است.

به گزارش بویرنیوز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در آئین های مختلف هفته سلامت به جای بیان تعریف و تمجید از وضع کنونی حوزه درمان، ترجیح داد با نگاه صادقانه و نقادانه با مردم سخن بگوید و از مشکلات گریبانگیر درمان و سلامت استان و راه های مرتفع شدن آنها و لزوم ارتقاء خدمات به مردم سخن بگوید.

درگیر کردن آحاد جامعهدر موضوع سلامت، جذب خیرین سلامت برای ارتقاء خدمات رسانی های پزشکی و سلامت به مردم، لزوم همراهی و همگاهی دستگاه های مرتبط با آموزش و سلامت مردم استان جهت هم افزایی در راستای بهبود خدمات، گوشه ای محورهای سخنان دکتر اورنگ ایلامی بود.

برنامه ریزی برای توسعه متوازن خدمات درمانی همراه با افزایش جمعیت از دیگر محورهای مد نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بود، ایلامی در این باره از روزهای گفت که سی تی اسکن در یاسوج نبود و امروز 3 دستگاه جوابگو نیست، از افزایش 3 برابری پزشکان متخصص نسبت به 10 سال قبل و کلینیک‌های مملو از بیمار گفت و البته برنامه هایی برای این مهم نیز ارائه داد.

افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح تحول سلامت در 3 بیمارستان یاسوج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زیرساخت‌های حوزه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد باید تقویت شود، از افتتاح و بهره‌برداری دو بیمارستان بزرگ یاسوج و ۳۲ تخت‌خوابی باشت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

اورنگ ایلامی ظهر اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز اول بیمارستان 284 تختخوابی یاسوج تا پایان اردیبهشت ماه و بیمارستان 32 تختخوابی باشت تا دو ماه آینده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیمارستان‌های یاسوج و باشت در حال تجهیز هستند، بیان کرد: برای تجهیز این بیمارستان‌ها 150 نوع قلم کالا نیاز بوده که تاکنون حواله 83 قلم صادر شده که از این تعداد 15 قلم کالا به استان انتقال یافته است.

وی با اشاره به آغاز هفته سلامت با شعار “پوشش همگانی سلامت برای همه کس و در همه جا”، عنوان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح تحول سلامت کارهای بزرگی در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شده که البته هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با توسعه مشارکت‌ها و استفاده از توان خیران نیازمندهای موجود را به حداقل برسانیم.

ایلامی با تاکید بر اینکه توسعه مشارکت و همگانی کردن پوشش سلامت جزو اولویت‌های مجموعه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد در سال 97 است، ابراز کرد: زیرساخت‌های حوزه سلامت در استان ضعیف بوده و باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنیم و یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران در سطوح مختلف دانشگاه جذب و مشارکت خیریان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در گذشته در یاسوج سی تی اسکن نداشتیم، بیان کرد: هم اکنون با وجود 3 دستگاه سی‌.تی.اسکن برخی مواقع بنا به هر دلیلی از جمله خرابی یکی از دستگاه‌ها شاهد نگرانی مردم هستیم زیرا توقعات و نیاز مردم بیشتر شده است.

ایلامی با اشاره به راه اندازی مرکز غربالگری و کلینیک تخصصی سرطان یاسوج در دهه فجر سال 96 ادامه داد: برای تجهیز این مرکز 6 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌ایم که وزارت بهداشت نیز 6 میلیارد ریال دیگر اختصاص می‌دهد که امیدواریم در کمترین زمان ممکن این مهم محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری اولیه با هدف کاهش بیماران مد نظر است، بیان کرد: نسبت به 10 سال پیش تعداد پزشکان متخصص در استان 3 برابر شده ولی با این شرایط هنوز کلینیک‌ها مملو از بیمار است.

ایلامی مهمترین عوامل مرگ میر در کهگیلویه و بویراحمد را بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تصادفات جاده‌ای دانست و افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده سند بیماری‌های غیر واگیر در استان تدوین و هم اکنون در مرحله مداخه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در هفته سلامت امسال بیش از 20 چادر سلامت و نمایشگاه دستاوردهای طرح تحول سلامت با هدف ارائه خدمات رایگان در بخش‌های اندازه گیری خون، قند خون، BMI، معاینات پزشکی، مامایی، روانشناسی، تغذیه و دریافت مگادوز ویتامین D3 انجام می‌شود.

ایلامی از افتتاح پروژه‌های مختلف عمرانی در حوزه بهداشت و درمان در این هفته خبر داد و گفت: 80 درصد حفط و نگهداری سلامت انسان از حوزه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی خارج بوده و تامین کامل آن نیازمند مشارکت آحاد مردم و دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله اموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و آب و فاضلاب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال بر بحث اجتماعی کردن سلامت تاکید دارد، ادامه داد: توسعه سازمان‌های مردم نهاد از لحاظ کمی و کیفی، فرهنگی سازی و آگاهی بخشی در زمینه آشنایی مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی با مقوله سلامت جزو ضروریات است.

اورنگ ایلامی خاطرنشان کرد: تجهیز مرکز غربالگری و کلینیک تخصصی سرطان یاسوج با اعتباری افزون بر 12 میلیارد ریال با هدف کاهش مرگ و میر زودرس از جمله برنامه‌های دانشگاه در سال 97 است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=277049
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما