یکشنبه 2 اردیبهشت 1397 - 8:52

دلیل توقف پروازهای فوق‌العاده ایران به ترکیه

معاون بازرگانی قشم‌ایر تاکید کرد که توقف تمام پروازهای فوق‌العاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه نهایی شده و فعلا امکان پرواز به سه شهر ازمیر، اسپارتا و دنیزلی وجود ندارد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایسنا، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با دستور مقامات ترکیه‌ای پرواز شرکت‌های ایرانی به این سه شهر ترکیه متوقف شده و در حال حاضر امکان برقراری پرواز با آنها وجود ندارد.

این موضوع با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری مواجه شد و سخنگوی این سازمان به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر هیچ خللی در پروازها میان دو کشور وجود ندارد و تنها امکان متوقف شدن پروازهای فوق‌العاده در برخی مسیرها شدنی است؛ موضوعی که شرکت قشم‌ایر نیز آن را تایید کرده اما تمام پروازهای ایرانی به شهرهایی جز آنکارا و استانبول را با مجوزهای فوق‌العاده قلمداد می‌کند.

محمود پورعبداله – معاون بازرگانی قشم‌ایر – در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: طبق توافقاتی که میان سازمان هواپیمایی ایران و ترکیه وجود دارد ایرلاین‌های ایرانی و ترکیه‌ای به شکل هفتگی می‌توانند ۱۰۰ پرواز برنامه‌ای بین دو کشور داشته باشند.

به گفته وی در حال حاضر این پروازهای برنامه‌ای به دو شهر ترکیه انجام می‌شود و بیش از ۹۰ پرواز برنامه‌ای در استانبول و مابقی در آنکارا اجرایی می‌شود.

معاون بازرگانی قشم‌ایر با بیان این‌که برای انجام هر پروازی بیش از برنامه توافق شده یا به دیگر شهرها نیاز به مجوزهای فوق‌العاده وجود دارد، گفت: تاکنون روال کار اینگونه بوده که شرکت‌های ایرانی درخواست پروازهای فوق‌العاده خود را به ترکیه تسلیم می‌کردند و مجوزهای لازم برای آنها صادر می‌شد، اما اخیرا ترکیه درخواست کرده که در ازای این مجوزها برای ایرلاین‌های ترکیه‌ای نیز مجوزهای فوق‌العاده قابل توجهی دریافت کند که این موضوع تاکنون از سوی سازمان هواپیمایی ایران مورد تایید قرار نگرفته است.

پورعبداله ادامه داد: به دنبال این اتفاق ترکیه از چند هفته قبل به ما اعلام کرد که مجوز پروازهای فوق‌العاده‌مان لغو شده و کلیه شرکت‌های ایرانی که جدا از پروازهای برنامه‌ای پروازی به ترکیه داشتند باید این روال را متوقف کنند.

وی با بیان این‌که در طول روزهای گذشته بسیاری از پروازهای ایرانی مجبور شده‌اند به شکل یک سر خالی به ترکیه رفته و مسافران‌شان را بازگردانند توضیح داد: البته ما در طول روزهای گذشته با ترکیه مکاتباتی داشتیم و با توجه به این‌که تعداد زیادی از پروازهایمان از پیش چارتر شده و با ظرفیت کامل فروش بلیت داشته‌اند، درخواست کردیم که این پروازها به طور کامل انجام شود که خوشبختانه با تعدادی از آنها موافقت شد، اما در طول روزهای گذشته این موضوع متوقف شده و در کنار قشم‌ایر دیگر ایرلاین‌های ایرانی مجبور شده‌اند با ظرفیت خالی سفر کرده و تنها مسافران‌شان را باز گردانند.

به گفته او، حتی این شرکت ایرانی از ترکیه درخواست کرده که تعدادی از پروازهای برنامه‌ای خود را کاهش داده و در ازای آن مجوز پرواز فوق‌العاده دریافت کند که هنوز با این درخواست موافقت نشده، اما این امید وجود دارد که در روزهای آینده گشایشی در این زمینه به وجود بیاید.

پورعبداله با اشاره به شرایط دشواری که ایرلاین‌های ایرانی در رقابت با شرکت‌های ترک دارند، تصریح کرد: در دولت گذشته اعلام شد که باید پروازهای مستقیم ما به آنتالیا متوقف شود. این در حالی است که شرکت‌های ترکیه‌ای همچنان مجازند که در این مسیر فعالیت کنند و همین امر کار را برای رقابت با آنها دشوار می‌کند. ایرلاین‌های ایرانی برای حفظ توان رقابتی خود از شهرهای همسایه آنتالیا استفاده می‌کردند که در حال حاضر مجوز پرواز به آنها متوقف شده است.

وی اضافه کرد: ما این درخواست را از سازمان هواپیمایی داشته‌ایم که امکان برقراری مجدد پروازها میان ایران و آنتالیا فراهم شود که امیدواریم با پیگیری‌های این سازمان بار دیگر مجوز لازم در این زمینه در اختیار ما قرار گیرد. همچنین این امید را داریم که بار دیگر مجوز پرواز به این سه شهر نیز برای ما ارائه شود، زیرا در غیر این صورت بخشی از ظرفیت بازار ایران از دست خواهد رفت. بسیاری از پروازهای این مسیر چارتری هستند و از قبل برای تور در نظر گرفته شدند و از این‌رو توقف آنها می‌تواند برای فعالان این صنعت نیز هزینه‌بر باشد. البته مذاکرات ما با مقامات ترکیه ادامه دارد و امیدواریم که موافقت‌های لازم دراین زمینه ارائه شود. هرچند در حال حاضر هیچ مجوزی در اختیار ما قرار نگرفته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=276979
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما