چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 8:54

آغاز رزمایش چین بر ضد استقلال تایوان

به دنبال بالا گرفتن تنش ها در تنگه تایوان و افزایش فعالیت های استقلال طلبانه، چین امروز چهارشنبه رزمایش بزرگ خود را برای هشدار به جدایی طلبان منطقه آغاز کرد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایرنا، هدف از برگزاری این رزمایش نشان دادن اقتدار چین به استقلال طلبان تایوانی است که از دیدگاه پکن می خواهند این جزیره را از خاک سرزمین مادری (چین) جدا کنند.

ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرده است این رزمایش یک روزه با آتش جنگی همراه است و یکی از قویترین ابزارهای بازدارنده در برابر استقلال طلبان این جزیره محسوب می شود.

اداره امور دریایی در استان فوجیان در جنوب شرق چین و در مجاورت تایوان نوشته است که امروز به دلیل برگزاری این رزمایش، هیچ کشتی حق تردد در این منطقه را نخواهد داشت.

این رزمایش پس از آن برگزار می شود که هفته گذشته ارتش چین بزرگترین رزمایش طول تاریخ چین نوین را با 76 جنگنده، 48 فروند کشتی و یک ناو هواپیمابر در دریای جنوبی برگزار کرد.

همزمان چین به تایوان و آمریکا هشدار داده است تقویت تبادلات آنها و زیر پا گذاشتن اصل یک چین، صلح در تنگه تایوان را به خطر می اندازد و به روابط پکن و واشنگتن بشدت لطمه می زند.

‘ما شیایو گوانگ’ سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین در مصاحبه ای در پکن که تارنمای یی سی به آن اشاره کرده است گفت چین اجازه استقلال طلبی به تایوان نمی دهد.

او تلاش آمریکا برای گسترش روابط با تایوان را تقبیح کرد و گفت که واشنگتن باید به اصل چین واحد و بیانیه هایی که در این خصوص با چین امضا کرده است پایبند باشد.

این سخنگو تاکید کرد که تلاش تایوانی ها برای استمداد گرفتن از قدرت های خارجی برای آنها مشکل ایجاد خواهد کرد و آنها با این کار در واقع برای خود چالش ایجاد می کنند.

‘ما شیایو گوانگ’ مساله تایوان را پیوند خورده به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین دانست و گفت که همه باید آگاه باشند که چین هرگز دست از حراست از حق حاکمیت خود برنخواهد داشت.

وی در باره گزارش های مربوط به سفر برخی از مقام های آمریکایی به تایوان از جمله ‘جان بولتون’ مشاور امنیت ملی آن کشور به این جزیره در آینده گفت: آمریکا نباید اصل یک چین را مخدوش کند.

‘ما شیایو گوانگ’ سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین تحرکات آمریکا را در بازی با کارت تایوان شکست خورده دانست و گفت که معدودی در تایوان سعی دارند از منازعات چین و آمریکا به نفع خود بهره بگیرند که این تلاش ها بی فرجام است.

وی گفت که ما می خواهیم درهای اقتصاد خود را به روی دیگران از جمله تایوان باز کنیم و اگر عده ای بخواهند مانع آن شوند، از این مسیر کنار گذاشته خواهند شد.

چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون ‘اصل یک چین’ بخشی از خاک خود می داند.

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل «یک چین» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=276540
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما