سه شنبه 28 فروردین 1397 - 14:59

پیشنهاد جدید اردوغان در مورد تحریم دلار

بنا بر گزارش های منتشر شده، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پیشنهاد کرده است که پشتوانه ی قراردادهای مربوط به وام های بین المللی به جای دلار باید طلا باشد تا بدین ترتیب اقتصادهای دنیا از خطر مربوط به نوسان دلار در امان بمانند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از تابناک، اردوغان اخیرا در کنفرانس بین المللی کارآفرینی استانبول اذعان کرده است که ”من پیشنهادی در نشست جی ۲۰ ارائه کردم. در این خصوص، سوال کردم که چرا ما همه ی وام ها را بر اساس دلار تعیین می کنیم؟ … پیشنهاد می کنم که پشتوانه ی وام ها طلا باشد (نه دلار)”.

وی با انتقاد از سیاست های صندوق بین المللی پول افزوده است که ”استفاده از دلار دنیا را تحت فشار نرخ مبادله ی ارز قرار می دهد. باید کشورها و ملت ها را از خطر تحت فشار بودن نرخ تبدیل ارز حفظ کنیم. طلا هیچ گاه در طول تاریخ ابزار فشار نبوده است”. رییس جمهور ترکیه این سخنان را پس از آن بیان کرد که در ماه جاری ارزش لیر ترکیه در برابر هر دلار به ۴.۱۹۲۰ کاهش یافت و در این خصوص رکوردی جدید را به نام خود ثبت نمود.

همچنین، لازم به ذکر است که ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا از ماه آگوست سال گذشته ی میلادی تا کنون حدود ۱۳.۹ درصد کاهش یافته و پول این کشور را به یکی از ضعیف ترین ارزهای در حال ظهور در بازارهای بین المللی تبدیل کرده است.

برخی تحلیلگران بین المللی دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار را تمایل دولت این کشور به ترجیح دادن ایجاد رشد اقتصادی بر مبارزه با تورم روز افزون عنوان کرده اند. افزون بر این، تحلیلگران یکی از دلایل دیگر سرعت گرفتن کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار را خطرات ژئو‍پلیتیک در خاورمیانه و به خصوص عملیات نظامی روسیه و آمریکا در سوریه می دانند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=276403
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما