چاپ این برگه

تذکر جدی به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد/پیش بینی یک مساله حاد امنیتی در آینده ای نه چندان دور!

گروه اجتماعی- بحران آبی شاید روزی برای کهگیلویه و بویراحمد یک ادعای واهی بود اما امروز واقعیتی نامیمون تبدیل شده است.

به گزارش بویرنیوز، اسستان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی با 10 درصد منابع  آبی کشور شناخته می شود، تا اینجا خوشحال کننده است.

متاسفانه چندسالی است کاهش بارش ها به ویژه برف، خشک شدن چشمه ها و آب های جاری، خشکسالی، افت شدید منابع زیرزمینی به چالش جدی برای استان تبدیل شده است.

آب شرب موجود نیز یا به مصارف کشاورزی و باغداری و دامداری میرسد یا به صورت پرت در تاسیسات آب به هدر می رود و می توان گفت درصد ناچیزی از آب در مصارف خانگی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری در حالی از تنش آبی در شهرهای بزرگ استان خبر می دهد که به گفته مردم اگر همین هدر روی سطح شهرها مدیریت شود تا حدی شرایط بهتر می شود.

وظیفه دستگاه های متولی آب و کشاورزی در وهله اول ترمیم و اصلاح خطوط برای جلوگیری از پرت آب است و در وهله بعد برخورد قانونی با افرادی که به هر نوعی این ماده ارزشمند و کم بها را به راحتی به مصارف غیر شرب می رسانند، و از طرفی اصلاح الگوی کشت، برخورد با کشت های آبی در مناطق کم آب و ممانعت از استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی باید در دستور کار باشد.

دستگاه های انتظامی و قضایی نیز باید جدی تر از قبل پای کار باشند، متاسفانه در استان حتی برنج کاری و هندوانه کاری در برخی مواقع با آب شرب نجام می شود که ضربه جدی به منابع آب و حقوق دیگر افراد است و باید قانونی با موارد اینچنینی برخورد شود.

به گزارش بویرنیوز، در روزهای اخیر در موضوع آب در چند شهر ایران از جمله یزد و اصفهان اتفاقی رخ داد که امنیتی شدن موضوع آب را بیش از هر زمانی گوشزد می کند، حالا آب یک نیاز ضروری نیست بلکه موضوع مرتبط با امنیت کشور نیز هست و هر کوتاهی در قبال سامان دادن به وضعیت آن امری نابخشودنی است.

مردم استان نیز باید کمبود آب را باور کنند، شاید تصورمان از کهگیلویه و بویراحمد استان پر آبی باشد اما باید بدانیم اگر از امروز به فکر نباشیم در زمانی که چندان هم دور نیست با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد، باید به این باور برسیم که آب شرب فقط برای شرب است و بس و استفاده از آن در هر مصرف دیگری خیانت به خودمان و آیندگانمان است.