دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 8:00

چرا به «کاظم الساهر» سلطان آواز عرب می گویند؟

مجله بویرنیوز- در گزارش امروز قصد داریم تا درباره ی یک شخصیت استثنائی سخن بگوییم که موفقیت چشمگیری در جهان عرب به دست آورده است. او یکی از معروفترین خوانندگان و آهنگسازان جهان عرب است که توانسته سخت ترین ابیات و قصائد شعری عرب را به ترانه هایی گوشنواز و زیبا تبدیل کند. به همین دلیل به او لقب قیصر (سلطان) آواز عرب و (سفیر ترانه های عراقی) و (سوارکار قصیده) را داده اند. با او بیشتر آشنا می شویم.

کاظم الساهر (کاظم جبار ابراهیم السامرائی) در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۵۷ میلادی در موصل عراق به دنیا آمد. او علاوه بر این, تابعیت قطری و کانادایی هم دارد.

کاظم الساهر در خانواده ی فقیر و پرجمعیتی متشکل از نه فرزند؛ هفت پسر و دو دختر بزرگ شد. آنها به دلیل زندگی فقیرانه ای که داشتند از موصل به بغداد مهاجرت کردند.

کاظم الساهر در ۱۹ سالگی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نام های وسام و عمر شد و اینک چند نوه دارد. ازدواج زود هنگام او پس از چندی منجر به طلاق شد. (البته او به تازگی با یک دختر تونسی ازدواج کرده است).

استعداد او در موسیقی از ۱۲ سالگی آشکار شد. او پس از شنیدن صدای عبدالوهاب خواننده ی مصری که از رادیوی تاکسی پخش می شد عاشق موسیقی شد و تصمیم گرفت تا یک گیتار بخرد و سپس به انجمن موسیقی بغداد رفت و در آنجا شش سال تمام موسیقی خواند. پس از گذشت چند سال به مرحله ی استادی رسید و در یکی از مدارس بغداد هنر و موسیقی تدریس کرد.

او اولین آلبوم خود با نام (شجره الزيتون: درخت زیتون) را در سال ۱۹۸۴ میلادی منتشر کرد و کم کم با خواندن آوازها و ترانه های دیگر با الهام از ادبیات غنی عربی به پشتوانه ی بالایی در میان مردم دست یافت. او اینک نه تنها در عراق بلکه در تمام کشورهای عربی صدا و چهره ی آشنایی دارد. همکاری او با نزار قبانی شاعر شهیر لبنانی در محبوبیت و شهرت او تأثیر گذار بود.

از کاظم الساهر در کشورهایی همچون انگلستان, فرانسه, ایتالیا, آمریکا, کانادا, مالزی, الجزایر, مغرب, تونس و مصر به دلیل خدمات موسیقیایی او تجلیل به عمل آمده است.

کتاب عشق, نقاشی با کلمات, عکس ها, روزانه های مرد شکست خورده, پابرهنه, شاد باش, ای دوست من و… از جمله آوازهای مطرح او هستند.

دانستنی های کوتاه و جالب از کاظم الساهر

ترانه های کاظم الساهر در دانشگاه هاروارد آمریکا مورد مطالعه قرار گرفته و آلبوم (عزیز) او در کتابخانه ی این دانشگاه نگهداری می شود.

کاظم الساهر در سالن سلطنتی معروف انگلستان رویال آلبرت هال نیز آواز خواند و دومین هنرمندی است که بعد از مادونا کلید شهر سیدنی استرالیا را دریافت نمود.

در نوجوانی به دلیل فقر مادی بستنی فروشی می کرد. او مدتی معلم تاریخ بوده است.

کاظم الساهر در سال ۲۰۱۲ به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف در امور کودکان عراقی انتخاب شد.

براساس نظر سنجی رادیو برزیل در سال ۲۰۰۲ میلادی بهترین خواننده ی خاورمیانه لقب گرفت.

آواز (أنا و ليلي) او در نظر سنجی انجمن رادیویی بریتانیا رتبه ی ششم جهانی را به دست آورد.

او علاوه بر کلید شهر سیدنی, کلید شهر باستانی (فأس) را نیز کسب کرده است. او دومین هنرمند پس از هنرمند بزرگ سوری (صباح فخری) است که به چنین جایگاهی دست یافته است.

مسابقه ی خوانندگی کودکان, لحظه ی برنده شدن گروه کاظم الساهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=276064
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما