یکشنبه 19 فروردین 1397 - 21:07

عدم توسعه کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می خورد؟/نسخه استاندار برای برون رفت از توسعه نیافتگی تاریخی استان!

گروه اقتصادی- کهگیلویه و بویراحمد جزو معدود استان های کشور است که با وجود داشتن منابع زیاد طبیعی، زیرزمینی و گردشگری همچنان در الفبای توسعه درجا زده است.

به گزارش بویرنیوز، با گذشت حدود 40 سال از عمر انقلاب، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که همچنان در مراحل اول توسعه درجا زده و هیچکدام از منابع خدادادی آن نتوانسته گره کور توسعه یافتگی آن را باز کند.

شاید در نگاه اول همه ایرادها را متوجه بودجه و عدم توجه دولت به استان بدانیم اما واقعیت اینست این همه ماجرا نیست و البته تمام مشکل ما هم این ضعف ها نیست.

علی محمد احمدی؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همان آغاز کار خود به اشکالاتی در استان اشاره کرد که با کنکاش در آنها به خوبی میتوان دلیل و راه حل این عقب ماندگی تاریخی را پیدا کرد.

ضعف مدیریتی، نگاه قومیتی، سفارش پذیری و انجام سفارشی کارها، نظم و انضباط، تلاش برای کسب اعتبار، رایزنی در سطح عالی سازمان ها برای معطوف کردن نگاه ها بخشی از موضوعاتی بود که استاندار استان در صدد رفع و یا تقویت آنهاست.

ضعف مدیریت ها، مدیریت های استان عموماً به دست افرادی داده شد که به جای دغدغه توسعه، استخدام اقوام و دوستان و سفارشات نمایندگان را ارجح میدانستند و دیدن توسعه کلیت استان برایشان سخت بود، مدیرانی که بدون استقلال عمل و ابتکار صرفاً مجری سفارشات بالادستی ها شدند!

در برخی موارد حتی این کم کاری مدیران زمینه رکود  برگشت بودجه ها را نیز رقم زده است، و این یعنی خیانت به استان!

نگاه قومیتی، بدون شک توسعه با همراهی و کلیت یک جمع بدست می آید، در کهگیلویه و بویراحمد اما سازها متفاوت است و نا کوک!، و شاید همین نگاه قومیتی و محدود ما را به پیشرفت های ناچی منطقه ای دلخوش کرده و از توسعه کلی استان غافل کرده در نتیجه وضع همین است که امروز میبینیم.

عدم مطالبه گری نیروهای ملی، کهگیلویه و بویراحمد دارای نیروهای مستعد ملی و چهره های مطرح و اثرگذاری در کشور است اما حقیقت این است یا مطالبه گری نکرده اند یا بر لزوم رسیدگی به وضع استان پافشاری نکرده اند.

بدون شک اگر همه این وزنه های مهم با همگرایی، یکصدا توجه به توسعه این استان را فریاد بزنند وضع به همین منوال نمی ماند.

استانی که 10 درصد آب کشور، حدود 25 درصد نفت و گاز کشور را در دل خود دارد، از جاذبه های طبیعی و تاریخی برخوردار است و از همه مهم تر نیروهای انسانی توانمندی دارد که مایه غرور و سربلندی این مرز و بوم هستند، چرا باید الان در جایگاهی آخرین ها باشد؟!

به گزارش بویرنیوز، توسعه و پیشرفت اول باید در ذهن مدیران و مسئولان ما ایجاد شود، مردم هم باید ضرورت این موضوع را درک کنند و با مسئولان هم صدا شوند، باید بدانیم توسعه با نگاه منطقه ای و طایفه ای در تضاد است، توسعه نیازمند همکاری جمعی است، هر وقت توانستیم 8 شهرستان استان را در قامت کهگیلویه و بویراحمد واحد ببینیم میتوانیم به توسعه و پیشرفت استان دلخوش باشیم.

مدیران هم باید در قبال وظایفشان پاسخگو باشند، مدیران باید بدون سفارش پذیری با نظم و عدالت از فرصتی که در اختیارشان است برای توسعه و پیشرفت استان بهره ببرند، باید بپذیریم بخشی از توسعه نیافتگی الان ما از بی تفاوتی و سرگرم شدن مدیران به مسائل حاشیه ای رخ داده و اگر سنت ها و رفتارهای غلط مدیریتی ادامه پیدا کند وضع ما نیز همین خواهد بود و خواهد ماند!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=275144
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ابراهیم مرادی گفت:

    سلام بر دکتر محمدی
    استاندار محترم استان
    کاش مدیران ما بجای اینهمه طایفه گری و پز دادن پیش خانواده هاشون که من این چند نفر از اقوامم بکار گماردم کمی هم به فکر این مردم محروم بودند ،به فکر سازندگی بودند که از قبل ان همه مردم ازمنافع ان منتفع میشدند
    گردشگری ،کشاورزی ،صنعت ،دامداری ،و غیره جایگاه ما کجاست
    ما الان از لحاظ استراتژیکی مثل جاده ابریشم
    میتونیم عمل کنیم
    جاده های ما چقدر دیر ساخته میشن که زیر
    ساخت اصلی استان میباشد
    هزاران نقطه جهت گردشگری هستیم اما
    همون تعدادی که به استان ما میان چقد ما امکانات فراهم کردیم که اونها وسایل و امکانات با خودشون نیارن و بعد از رفتن اونها ما فقط زباله ها ی اونها را جمع میکنیم
    و به طبیعتمون اضافه میکنیم
    مگر برای ساختن پلهای یاسوج تمام مصالح اونو ما تو این شهر نداریم پس چرا نمیسازیم ؟
    برای ساختن جاده ها و پلها چه مواد و مصالحی ما نیاز داریم که نداریم
    مگر نیروی انسانی متخصص کم داریم
    ،،،،،،،

  2. فرهاد گفت:

    تخصیص بودجه ناکافی. عدم مطالبه گری مردم عادی و پذیرفتن محرومیت. گرفتار شدن مباحث بین شهری در میان لرها. رد صلاحیت چهره های باسواد توسط نهاد های استانی شورای نگهبان که بزرگترین خیانت است ونتیجه اش مشخص است. م مهمترین دلیل مدیران بومی بی سواد. که توسط دو طایفه ….بشدت دامن زده می‌شود.

دیدگاه شما