دوشنبه 20 فروردین 1397 - 8:00

۵ روش ساده برای در امان ماندن از شر آلرژی بهاره

مجله بویرنیوز- همان طور که می‌دانید آلرژی فصل بهار در ابتدای ماه فروردین با شروع به کار گل‌ها و گیاهان شروع شده و گا‌ها تا اواخر خرداد ماه به طول می‌انجامد. از آنجایی که گیاهان و درختان در این ماه‌ها بیشترین فعالیت را برای تولید گل و شکوفه انجام می‌دهند، در نتیجه میزان گرده‌های پراکنده شده در بهار بیش از هر فصل دیگر است، از این رو مراقبت در بهار برای در امان ماندن از شر مواد آلرژی زای طبیعی در اولویت کار‌ها قرار دارد. شاید سرفه کردن و احساس خارش روی پوست آنقدر هم نگران کننده نباشد، اما برخی افراد با توجه به میزان بالایی حساسیتی که به گرده‌های بهاری دارند، باید بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند. چرا که وجود همین گرده‌های بسیار ریز می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را با مشکل جدی روبه‌رو کند. در این بین کودکان و افراد حساس به مواد آلرژی زا نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای رفع و کاهش این مشکل در ادامه این مطلب شما را با ۵ روش موثر برای در امان ماندن از شر آلرژی فصل بهار آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن‌ها بتوانید بدون هیچ گونه مشکل خاص و حتی آزار دهنده‌ای به امورات زندگی خود بپردازید، حتی والدین می‌توانند این موارد را روی کودکان خود نیز پیاده کنند تا آن‌ها با مشکل کمتری روبه‌رو شوند.

زمان بیرون ماندن از منزل و یا محل کارتان را کاهش دهید

فصل بهار با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که دارد به گل‌ها و گیاهان این امکان را می‌دهد تا خود را برای ازدیاد و تکثیر آماده کنند. همان طور که می‌دانید بسیاری از این گونه نباتات به روش گرده افشانی تولید مثل می‌کنند؛ از این رو در فصل بهار گیاهان و درختان میلیارد‌ها دانه گرده را به کمک باد و دیگر موجودات زنده در هوا پراکنده می‌کنند.

وقتی ما در فضای باز منزل قرار بگیریم با نفس کشیدن این دانه‌های بسیار ریز را وارد بینی و حتی ریه‌های خود می‌کنیم. با توجه به اینکه این گرده‌ها می‌توانند مکان مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها باشند با تجمع آن‌ها در بدن ما با حساسیت روبه‌رو می‌شویم که این حساسیت با توجه به ساختار بدنی هر شخصی می‌تواند کم و یا زیاد باشد. با این شرایط قدرت ایجاد آلرژی در بدن توسط دانه‌های گرده، ما باید خود را در برابر هجومشان حفظ کنیم. یک نکته بسیار جالب درباره گرده افشانی گل‌ها و دیگر نباتات روی زمین این است که آن‌ها معمولا در اوایل صبح بیشترین گرده را در هوا پراکنده می‌کنند، از این رو با دانستن این موضوع می‌توانید خود را کمتر در معرض آن‌ها قرار دهید.

برای اینکه از شر گرده‌های پراکنده شده در هوا در امان باشیم، باید راه‌های هوایی خود و چشمان مان را خوب بپوشانیم. گرده‌ها با نشستن روی چشم و حل شدن درون اشک چشم می‌توانند باعث سوزش و خارش در چشم‌ها شوند. از این رو عینک زدن می‌تواند چشمان‌تان را از هجوم گرده‌های پراکنده شده در هوا حفظ کند. استفاده از یک ماسک فیلتردار مناسب نیز یک روش موثر برای در امان ماندن از شر گرده‌هاست، گر چه ماسک‌های فیلتر دار می‌توانند از ورود گرده‌ها به داخل بینی و ریه‌ها ممانعت به عمل آورند، اما میزان فیلتر کردن ماسک مورد استفاده باید به شکلی باشد که ذرات گرده نتوانند از آن‌ها عبور کنند. معمولا متخصصین این امر بهتر می‌توانند به شما مشاوره دهند تا بهترین ماسک را برای این منظور تهیه کنید.

یک روش موثر برای در امان ماندن از شر گرده‌ها درون فضای داخلی خانه این است که وقتی به داخل خانه بر می‌گردید، حتما دوش بگیرید و همچنین لباس‌های تان را به خوبی بشویید. این کار باعث می‌شود تا گرده‌ها در داخل خانه پخش نشوند. از یاد نبرید موی‌های سر یکی از بهترین مکان‌های برای تجمع گرده‌هاست، از این رو موی سرتان را به خوبی بشوید.

دارو‌های ضد آلرژی مصرف کنید

اگر شما از آن دست از افرادی هستید که با شروع شدن فصل بهار با آلرژی شدیدی روبه‌رو می‌شوید؛ بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کرده و و حتما از برخی دارو‌های ضد آلرژی به خصوص در این فصل استفاده کنید. معمولا در مواقع بسیار ضروری که به دکتر دسترسی ندارید، خوردن قرص آنتی هیستامین می‌تواند تا حدودی میزان آلرژی شما را کاهش دهد. معمولا قرص‌های آنتی هستامین می‌توانند آبریزش بینی را تا حد زیادی کاهش دهند. توجه داشته باشید به هیچ عنوان برای یک دوره بلند مدت از قرص آنتی هیستامین استفاده نکنید، چرا که هر دارویی با توجه به مزایایی که دارد می‌تواند مشکلاتی را برای بدن به وجود آورد. از یاد نبرید قبل از مصرف هر گونه داری ضد آلرژی حتما برچسب آن را مطالعه کنید تا با آشنایی از بهترین زمان و ساعت مصرف دارو بیشترین کارایی را از آن دریافت کنید.

متخصصین برای افرادی که از آلرژی شدید رنج می‌برند، نازل‌های بینی را سفارش می‌کنند، اما استفاده از این نازل‌ها همم ممکن است تمام آلرژی شما را بر طرف نکند. یک نکته بسیار مهم درباره استفاده از اسپری‌های بینی این است که نباید بیش از حد مجاز از آن‌ها استفاده کرد، چرا که این مواد می‌توانند عوارض جانبی چون؛ سوزش درون بینی، خشکی و حتی خونریزی بینی ایجاد کنند. از این رو دقت داشته باشید که پیش از مصرف از میزان مصرف آن‌ها با خبر شوید. در موارد حادتر معمولا متخصصین روش‌های درمانی مناسبتری را اجرا می‌کنند. در چنین شرایطی حتما دستور پزشک را به خوبی اجرا کنید و به هیچ عنوان سرخود زمان و میزان مصرف دارو‌ها را تغییر ندهید. یک نکته بسیار مهم در مورد افرادی که آلرژی شدید دارند این است که این گونه افراد باید در طول سال تحت مراقبت باشند. چرا که ایمن نکردن این گونه افراد می‌تواند مشکلاتشان را بیشتر کند. از این رو باید هر چند ماه به یک متخصص مراجعه کنند تا با کنترل آلرژی بتوانند زندگی راحت‌تری را تجربه کنند.

استفاده از داروی‌های ضد آلرژی یک هفته قبل از شروع فصل آلرژی

متخصصین بر این باور هستند، افرادی که از آلرژی شدید رنج می‌برند باید یک هفته قبل از شروع فصل گرده افشانی حداکثری گیاهان، شروع به مصرف مواد و یا داروی‌های ضد آلرژی کنند تا بدن‌شان بهتر بتواند با شرایط جدید کنار بیاید. شاید مصرف دارو در نگاه اول کار پسندیده‌ای نباشد، اما نباید از یاد برد برخی افراد با توجه به حساسیت بالایی که دارند، باید از دارو‌های ضد آلرژِی استفاده کنند تا کمتر در معرض مشکلات ناشی از این بیماری قرار بگیرند. البته در این کار مشورت با یک پزشک متخصص امری بسیار ضروری است.

استفاده از برخی دارو‌های گیاهی

بعضی از دارو‌های گیاهی می‌توانند علائم ناشی از مواد آلرژی زا را در بدن کاهش دهند. جالب است بدانید عصاره درختچه‌ای به نام Butterbur که در طب سنتی چینی کاربرد دارد، خواص ضد آلرژی بسیار بالایی دارد. مطالعه و آزمایشی که از تاثیر عصاره درختچه Butterbur بر بدن صورت گرفت، نشان داد؛ افرادی که عصاره این درختچه Butterbur را به مدت ۱۲ هفته به صورت روزانه مصرف کردند تا یک سال از شر مواد آلرژی زا همچون گرده گیاهان و درختان در امان بودند. البته متخصصین بر این باور هستند که لزوما طبیعی بودن دارو‌ها نشانه سالم بودن آن‌ها نیست. از این رو با توجه به تبلیغات گسترد‌ه‌ای که در این باره صورت می‌گیرد، فریب طبیعی و یا گیاهی بودن دارو‌ها و دیگر مواد مصرفی را نخورید. جالب است، بدانید که تحقیقات بسیار زیادی درباره درختچه Butterbur در حال انجام است. هنوز دانشمندان به اثرات جانبی سوء مصرف عصاره این درخت در دراز مدت پی نبرده‌اند، اما تا کنون شواهدی بر مضر بودن مصرف عصاره درخت Butterbur ثبت نشده است.

مواردی که باید در خانه‌ها لحاظ شود

شما با برخی تغییرات ساده در خانه می‌توانید از هجوم گرده‌ها در امان باشید. فقط کافیست با استفاده از درزگیر‌ها کناره پنچره و درب‌های منزل‌تان را خوب مسدود کنید. البته توصیه می‌شود، در فصل بهار پنجره‌های خانه‌تان را همواره بسته نگه دارید تا گرده‌ها به کمک جریان هوا وارد منزل‌تان نشوند. استفاده از تهویه مطبوع نیز روش بسیار موثری برای خلاصی از شر گرده‌های معلق در هواست. در فصل بهار با توجه به میزان بالای گرد‌ه ها که تقریبا تمام سطوح را می‌پوشانند، توصیه می‌شود کفش‌های خود را در بیرون از خانه قرار دهید و حتی از مهمان خود نیز بخواهید کفش هایش را در بیرون از منزل قرار دهد. برای استفاده از جارو برقی سعی کنید، فیلتر با راندمان بالا را استفاده کنید تا بیشترین حجم از گرده‌های نشسته بر روی مبل و سایر لوازم منزل را به خوبی پاکسازی کند. اگر شما از آن دست از افرادی هستید که از آلرژی رنج می‌برید به هیچ عنوان سیگار نکشید؛ چرا که کشیدن سیگار می‌تواند وضع‌تان را بدتر کند. افراد سیگاری در فصل بهار بهترین فرصت را برای ترک سیگار دارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=274663
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما