جمعه 10 فروردین 1397 - 23:29

در رثای بزرگمرد ایل، ونشان فرهنگ و اخلاق؛كي عطاطاهري بويراحمدي

نیکنام حسینی‌پورسي سخت

نیکنام حسینی پور در یادداشتی نوشت:  بزرگ مردا که تو بودی وازاهالي امروز بودي،
در رثای بزرگمرد ایل، ونشان فرهنگ و اخلاق؛كي عطاطاهري بويراحمدي؛

درگذشت فرهیخه وارسته و بی‌ادعای کهگیلویه و بویر احمد، مرداخلاق وادب استاد کی عطا طاهری، را باید ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای علاقمندان به فرهنگ‌های بومی ایران زمین دانست؛ معلم و پژوهشگر ارزشمندی که گنجیه‌ای گرانسنگ از میراث فرهنگی ـ تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را در حافظه داشت و به حقیقت، حافظ و نگهبانی شایسته برای آن بود و با مکتوب کردن و انتشار این میراث فرهنگی، به نیکی از عهده انتقال آن به نسل‌های دیگر برآمد؛
«معلم»، «پژوهشگر» و «کنشگری سیاسی ـ فرهنگی» که همانا تعهد به فرهنگ و ارزش‌های انسانی چون عدالت و آزادی را باید ابعاد مهم شخصیتی این بزرگ مرد دانست؛
آثار او چون «ممیرو»، «درخت را نکشید»، «کی بانو»،و «کوچ ،کوچ»، از یک سو دریچه‌ای برای آشنایی با فرهنگ و لایه‌های گوناگون فرهنگ بومی منطقه کهگیلویه و بویراحمد و گاه کاوش در این فرهنگ، و از سوی دیگر نشان‌دهنده دغدغه‌ها و اندیشه‌های ژرف انسانی و متعهدانه‌ای است که در ذهن خلاق، جستجوگر و امیدوارانه کی عطا طاهری، رشد کرده و بالیده بود.
«كى ‌عطا طاهرى» انسانى وارسته بود كه نسل نو انديش و نو گراى بويراحمد بيش از هر كتاب و هر شخصی، از او تأثيرپذيرفته بودند؛ هم نخبگان و تحصيل كردگان بوير احمد و هم پژوهشگران و فرهنگ پژوهان در سطح ملی و بین‌المللی از خوان دانش و آگاهی‌های محلی او بهره‌ها بردند و ارتباط و هم صحبتى با او و بودن در كنار او را غنيمت مى‌دانستند.
«كى عطا» انسانى واقع‌گرا و به دور از حاشيه، مشوق جوانان درصلح ودوستى و پيوند با كتاب وكتاب‌خوان‌ها بود. کسی که بیش از پنج دهه پیش، نخستین کتابخانه واقعی را در منطقه کهگیلویه و بویراحمد دایر کرد و علیرغم موقعیت‌های خوبی که در پایتخت و خارج از استان، برایش فراهم بود در کسوت یک معلم متعهد و دغدغه‌مند فعال و موثر فرهنگی در کنار مردم نجیب و سختکوش کهگیلویه و بویراحمد ماند تا در بیداری، آگاهی بخشی و تلاش برای آبادانی همراه و یاور آن‌ها باشد.
دوستان و ياران «کی‌عطا» نخبگان و تحصيل‌كردگان بومى و غير بومى بودند كه همگى شيفته شخصيت معنوى و ديدگاه نوگرايانه و عدالت‌خواهانه او بودند و در گرد او كه به دور از حب مال اندوزى، قدرت طلبى و جاه و مقام، و جدا از صاحبان زر و زور و قدرت بود، درس اخلاق، تعادل و تعهد می‌آموختند و از اطلاعات و اندوخته‌هاش، كه حاصل سال‌ها تجربه و مصاحبت با شخصيت‌هاى مختلف فرهنگی، علمى، دانشكاهى و مطلعان ملي ومحلى بود بهره مى بردند.

فقدان اين بزرگ مرد ايل را به فرهیختگان، فرهنگ‌ پژوهان، دوستان و بستگان او تسلیت می‌گویم!
دریغا از دست دادن بزرگ مردی که او بود! الگویى از معلمی متعهدانه و الگویی رفتارى و اخلاقى كه در شرايط كنونى كمتر می‌توان چون او یافت و دید.

روحش شاد و يادش گرامى باد،

نیکنام حسینی‌پورسي سخت
مدیرعامل خانه کتاب

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=274430
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما