سه شنبه 7 فروردین 1397 - 7:45

هشدار به مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد/چاره اندیشی برای یک بحران بزرگ!

گروه اجتماعی- عمده آب آشامیدنی در استان های همچون کهگیلویه و بویراحمد به مصارف کشاورزی، باغداری و دامداری می رسد.

به گزارش بویرنیوز، چند سالی است بارش ها در کهگیلویه و بویراحمد پایین تر از نرمال آمده است، اگر روزی از استان های پر آب کشور بودیم اما الان اوضاع فرق کرده است.

از یک طرف خشکسالی و کمبود بارش های چند سال اخیر را داریم و از طرف دیگر گرم شدن هوا و تبخیر زودهنگام آب های سطحی را و البته همین گرم شدن زمین و نباریدن برف به کاهش شدید سفره های زیر زمینی نیز منجر شده است.

در کهگیلویه و بویراحمد همچون سایر استان ها عمده آب شرب مصرفی مردم از چاه ها تامین می شود، چاه هایی که تعدادی از آنها خشک شده است و دیگر رمقی برای پاسخگویی به نیاز مردم ندارند.

حالا دیگر وضع مثل سابق نیست اینجا روزی پر آب بود اما امروز کاهش بارندگی ها رعایت نکاتی را الزامی ساخته است چرا که وضع کاهش بارندگی ها تا چند سال دیگر نیز ادامه دارد و اگر چاره ای اندیشیده نشود با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

کاشت میوه هایی همچون هندوانه و خربزه خیانت بزرگی به منابع آبی است، چرا که این محصولات بسیار آب بر هستند و از طرفی به قیمت خیلی ارزان و ناچیز فروخته می شوند و اگر آب مصرفی برای کاشت این میوه ها بسته بندی و صادرات شود سود بسیار بیشتری عاید متولیان این بخش می کند.

کشت های آبی در سال های اخیر فقط ضرر برای خود تولید کننده هاست، پیشنهاد می شود کشاورزان به سمت کشت های دیم و یا محصولاتی بروند که آب کمتری نیاز دارند.

استفاده از آب شرب در مصارف دامداری، کشاورزی و باغداری از عوامل عمده هدر روی آب در کهگیلویه و بویراحمد است، باید بدانیم در شرایط کنونی این اقدام یعنی زودتر از موعد به استقبال بحران کم آبی رفتن و در نهایت جیره بندی آب شرب!

به گزارش بویرنیوز، هم سازمان های متولی باید وظایف خود را در راستای اصلاح سیستم ها و رفع فرسودگی و هدر روی آب انجام دهند و هم مردم قدر آب را بیشتر بدانند، چرا که بی توجهی و عدم رعایت الگوی مصرف، می تواند به زودی ما را با چالشی به نام جیره بندی آب و نبود آب در بیشتر ساعات روز روبرو کند.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=274271
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    متاسفانه کاشت باغات سیب ومرکبات وکاشت محصولات کشاورزی مثل هندوانه و…در استان شدت بیشتری گرفته کس هم به فکر نیست .

  2. ارسلان گفت:

    سلام چرا آب از چین وارد نمی کنند تا مردم راحت بشن

دیدگاه شما