یکشنبه 19 فروردین 1397 - 8:00

هدیه‌ خاص رئیس جمهور مجارستان به ایران +عکس

مجله بویرنیوز- یکی از اشیاء شاخص کاخ اختصاصی نیاوران می‌توان به کالسکه برنزی دست ساز و مرصع به سنگ‌های قیمتی اشاره کرد که در اتاق پذیرایی در معرض نمایش است.

این کالسکه برنزی با شیشه‌های تراشدار، درب باز شو و با اسب‌های نقره‌ای با زین‌هایی از جنس لعاب لاجوردی در حال حرکت به نظر می‌رسد. کالسکه ران با کلاه و شنلی شبیه به لباس خدمه دربار، کالسکه را هدایت می‌کند. کالسکه احتمالاً حامل یکی از مقامات تشریفاتی است، چرا که سواری در حال شیپور زدن کالسکه را حفاظت و همراهی می‌کند و بر روی سقف کالسکه نشان خاصی شبیه به تاج‌های فرانسوی به چشم می‌خورد.

سنگ‌های قیمتی از قبیل: کوارتز با رنگ‌های مختلف، عقیق، یشم و … تزئین کننده چمنزار اطراف کالسکه و مروارید طبیعی و لعاب لاجوردی کالسکه و اسب‌ها را مزین کرده است.

در تزئینات آن، هنرمند نهایت ظرافت را به کار گرفته که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به طور مثال برگ‌های چمنزار اطراف و طناب‌هایی که کالسکه را به اسب‌ها متصل می‌کند به گونه‌ای ظریف کار شده که نمی‌توان باور کرد از فلز سخت ساخته شده اند. همچنین با توجه به جلای داخل کالسکه و برخی از اجزای اثر، مشخص است که کالسکه و چمنزار برنزی اطراف، به رنگ طلایی و اسب‌ها به رنگ نقره‌ای از جلای چشمگیری برخوردار بوده که به مرور زمان رنگ آن‌ها تغییر یافته است.
این اثر هنری از طرف ریاست جمهوری مجارستان به مناسبت تاجگذاری محمدرضا پهلوی در سال ۱۹۶۷ میلادی مصادف با ۱۳۴۶ هجری شمسی به دربار پهلوی اهدا شده است.

علیرغم عدم اشاره به کشور سازنده بر روی شناسنامه شیء، اثر مذکور احتمالاً ساخت کشور مجارستان است که از طرف ریاست جمهوری آن کشور در دوره پهلوی دوم به ایران اهدا شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=273806
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما