چاپ این برگه

گزارشی از جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ربیعی وزیر ماند

پایان جلسه: استیضاح وزیر کار ناموفق بود، ✔️پایان تشکیک؛ ربیعی ماند

 

۲۵۳ رای
۱۲۶ رای موافق
۱۲۴ رای مخالف
دو رای ممتنع
یک رای باطله
استیضاح رای نیاورد

جلسه استیضاح علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس برقرار است و موافقان و مخالفان استیضاح نکات خود را پشت تریبون مجلس بیان می‌کنند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از ایلنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص دارد.

۹:۵۰ ؛به جای ربیعی وزیری جوان روی کار بیاید

ابوالفضل حسن‌بیگی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت از نمایندگان مجلس خواست تا بدون برخورد احساسی،‌ ربیعی را از پست خود برداشته تا جا برای حضور یک وزیر جوان و متخصص باز شود.

نماینده مردم دامغان با یادآوری اینکه از سال ۱۳۶۰ با ربیعی دوست است، اظهار داشت:  بنابراین وی دقیق می‌داند آنچه را به آن رسیده‌ام، خواهم گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه زیر یک سقف هستیم و برای حفظ نظام و انقلاب باید سخن حق بگوییم، تصریح کرد: از منظر قرآن، آن کسی که در کاری توانایی ندارد خودش نباید پستی را قبول کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در دو، سه سال گذشته همواره با فشارهای گوناگون ربیعی در این پست باقی مانده است، گفت: این وزارتخانه بالغ بر ۱۵۰ میلیاد دلار سرمایه دارد و اگر این سرمایه را در اختیار بانک بگذاریم سالی ۳۰ میلیارد دلار سود به ما می‌دهد و اگر ضرب در چهار کنیم، سالی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای ما سود ایجاد می‌کند بنابراین امروز نباید هیچ کارگر، بازنشسته و فردی در این کشور حقوق و مزایایش بماند.

حسن‌بیگی با اعلام اینکه نوبخت شب گذشته اعتباراتی را برای کارگران ذوب آهن اختصاص داد، خبر داد: حقوق، مزایا و عیدی کارگران ذوب آهن را پرداخت کردند تا بلکه ما در این حرکت بزرگ حضور نداشته باشیم اما ما در یک پروسه دو ساله و بیلان کاری که وی داشته است به این نتیجه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت و سرمایه کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است، اظهار داشت: این کار برای این انجام شد تا بتواند از بودجه و اعتبارات خوبی برخوردار باشد و به بازنشستگان و کارگران و نیروهای مظلوم و مرحوم خدمت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین تصریح کرد: امروز شاهدیم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های منطقه و سومین شرکت بین المللی یعنی نفتکش ایران به این وزارتخانه واگذار شده است همچنین و همواره ۶۰ درصد پالایشگاه‌های کشور به این وزارتخانه واگذار شده است.

وی ادامه داد: همچنین شاهدیم که پتروشیمی که باید سالانه ۳۰ میلیاد دلار سود داشته باشد و خزانه دولت را پر کند و کارهای عمرانی در شهرهای مختلف انجام شود به این وزارتخانه واگذار شده و این سود به خزانه ریخته نمی‌شود همچنین راه آهن و سهام رجا در اختیار این وزارتخانه قرار داد.

حسن‌بیگی با بیان اینکه شستا یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز در اختیار این وزارتخانه قرار دارد، اضافه کرد: شستا باید سود دهی داشته باشد در حالی که می‌توانند یک کشور بزرگ را با سود خودش اداره کند.

وی با بیان اینکه همه متخصصان می‌گویند که خواهید دید ظلم‌هایی که امروز می‌شود ۱۰ سال آینده ما را به بن بست می‌رساند.

نماینده دامغان با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری جدید نیست و پتروشیمی‌های ما در حال انهدام است، گفت: آن زمانی که عربستان ۲۰۰ میلیاد دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد و ایران می‌خواست ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، نفوذی‌ها در کشور اعلام می‌کردند که برای  محیط زیست اشکال دارند و امروز پتروشیمی‌ها در حال نابودی است.

وی همچنین ادامه داد: ما وقتی به هواپیمایی آسمان نگاه می‌کنیم همه نیروهای توانا از این وزارتخانه رفتنه‌اند مگر ما به عنوان نماینده مجلس نباید ناظر باشیم و به حقایق بنگریم و قوانینی را برای حفاظت از حریم این کشور دنبال کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران، مهندسان و متخصصان ما خواستار نجات دادن کشور هستند، خطاب به جهانگیری گفت: این وزارتخانه یک وزیر قدرتمند که نگاهی اقتصادی، صنعتی و مدیریتی باشد و نگاه گریه و احساسی و جنگ روانی نداشته باشد چون این نگاه ما را به سراشیبی تنزل می‌برد و امروز باید در این خصوص کاری کنیم.

این نماینده موافق استیضاح خطاب به ربیعی پرسید: مگر شما در رای اعتماد اعلام نکردید که نگاه من جوان گرایانه است؛ چرا امروز به جوانان بها نمی‌دهید در حالی که همه می‌دانیم جوانان از ما با سوادتر،  تواناتر و به روزتر هستند اما شما  همواره به دنبال این هستید با نگاه احساس همان تیم را نگاه دارید.

۹:۴۲؛ تشریح دلایل مخالفت فراکسیون امید با استیضاح / توصیف فضای حاکم بر جلسه علنی مجلس

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به فضای حاکم بر صحن علنی مجلس در جریان برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:‌ در دقایقی که از جلسه علنی امروز گذشته نمایندگان طیف‌های مختلف در حال رایزنی و مذاکره با یکدیگر درباره ابعاد مختلف این استیضاح آقای ربیعی هستند و تا پایان جلسه نمی‌توان پیش بینی خاصی ارائه داد.

وی با اشاره به جلسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و اعلام نظر این فراکسیون در حمایت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: نظر فراکسیون مخالفت با استیضاح فارغ از حمایت از افراد می‌بود. چرا که با توجه به فضای موجود در جامعه در آستانه سال نو استیضاح یک یا چند وزیر به صلاح نیست.

نماینده اصلاح طلب مردم ایلام در مجلس همچنین با اشاره به نظر رئیس فراکسیون امید درباره استیضاح وزرا یادآور شد: تاکید دکتر عارف هم بر این است که شرایط فعلی کشور مناسب برای استیضاح نیست و حداقل بهتر بود استیضاح‌ها به سال آینده موکول می‌شد.

میرزایی در پایان از ادامه رایزنی‌های نمایندگان در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت که باید ببینیم در نهایت فضا به چه سمتی خواهد رفت.

۹:۳۷ ؛جامعه ایران در ۶ سال اخیر ۸۰ درصد زیر خط فقر آمده است

شهاب نادری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت:‌ برادران و خواهران گرامی چشم مردم و نگاه مردم به شماست که امروز چگونه عمل و القا می‌کنید.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای ربیعی جوانان در منطقه‌ای یکی از ادارات کل شما را گِل گرفتند که با این شرایط مشخص می‌شود که در کشور امروز این جوانان چه دغدغه‌ای دارند و آقای ربیعی شما چه اقدامی برای آنان انجام داده‌‌اید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تخلف‌ها و سو مدیریت‌ها به دلیل عملکردهای شما و دستگاه شماست. شما در این ۹ ماه هیچ اقدامی انجام ندادید. شما برای اینکه نمره خود را دربرابر سونامی فقر بالا ببرید نرخ فقر را تا ۷۰۰ هزار تومان پایین آوردید با این که نرخ فقر ۲.۵ میلیون تومان است و شما با این کار می‌خواستید قهرمان شوید.

نادری اظهار کرد: در این مدت ۶ سال جامعه ایران ۸۰ درصد زیر خط فقر آمده است و شما طبق گفته خودتان مسئول اشتغال کشور نیستید اما ۴۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی در دست شماست.

وی افزود: ارزش دارایی سرمایه کارگری به دو درصد کاهش یافته و اگر شما نبودید و این وزارتخانه نبود حداقل برای بازنشستگان ۲۰ درصد ارزش افزوده وجود داشت.

نماینده مردم پاوه ادامه داد: در بحث نظارت بیکاری در نقطه صفر مرزی شما چه ا قداماتی انجام داده‌اید؟

وی خطاب به ربیعی گفت: شما گفته بودید جوانان را اگر ما جذب نکنیم داعش آن را جذب می‌کند اما متاسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکل امنیتی ایجاد می‌کند و اگر در تهران بیکار باشد آسیب‌های اجتماعی را به وجود خواهد آورد. در مناطق نقطه صفر مرزی جوانان در همین حوزه‌ها ۸۶ درصد ری داده است و این جوانان را کسان دیگر جذب می‌کنند .

وی بیان کرد: ما قانونگذار هستیم و شما مجری قانون هستید اما شما و مجموعه‌تان چه اقدامات مثبتی را انجام داده‌اید؟

۹:۱۳؛ فراکسیون ولایی درباره استیضاح وزرا موضع فراکسیونی ندارد

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص نظر فراکسیون اصولگرایان درباره نظر استیضاح وزرای کار، راه و جهاد کشاورزی گفت: فراکسیون اصولگرایان صبح امروز درخصوص استیضاح آقایان ربیعی، آخوندی و حجتی تشکیل جلسه داد.

وی ادامه داد: در این جلسه تبادل نظر و بحث‌هایی در نظر گرفت. در نهایت، فراکسیون تصمیم گرفت از تصمیم‌گیری در این باره امتناع کرده و تصمیم‌گیری در این باره را به اعضا بسپارد.

۹:۰۷ ؛اعلام حمایت فراکسیون امید از علی ربیعی

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به جلسه امروز فراکسیون امید که پیش از آغاز جلسه استیضاح ربیعی برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه پس از بحث و بررسی و اعلام نظرات اعضا، فراکسیون امید حمایت خود را از علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.

وی افزود: اعضای فراکسیون هنوز درباره آخوندی تصمیم نگرفته‌اند.

۹:۰۳؛ مجلس دهم عزت خود را از دست داده است/ وزارت کار، کیسه بوکس دولت و مردم شده است

حسین مقصودی صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: همه نمایندگان را به سوگندی که برای دفاع از نظام خوردیم، یادآوری می‌کنم. امروز اوضاع و احوال وزارت کار بیمار و تعطیل است. امروز وزیری که با تمام لایه‌های جامعه به‌خصوص صاحبان اصلی انقلاب، کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان سروکار دارد، وزیری به نام دکتر ربیعی است.

وی با بیان اینکه اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، اظهار داشت: آنها به نظام بی‌اعتماد شده‌اند. این بی‌اعتمادی باعث شده تا پایه‌های نظام به سمت لرزه برود. امروز وزارت کار قصه پر غصه شده است. در مجلس دهم مصوب کردیم روستاییانی که سن آنها به ۷۰ سال رسیده و ۱۰ سال پول بیمه داده‌اند بازنشسته شوند و اما امروز شما یک روستایی را بازنشسته نکرده‌اید.

این نماینده مجلس ادامه داد: هر بار که از تیر ماه با شما جلسه گذاشتیم گفتید جناب نوبخت پول نمی‌دهد. ما شما را برای لابی‌گری برای پول بیمه بازنشستگان آوردیم و نه لابی‌گری برای ماندن در قدرت. یک قالیباف به خاطر معلولیت چشمی، دیسک کمر و بیماری اگر یک روز به سرکار نرود، بیمه او فوری قطع می‌شود و این موضوعی است که موکلان ما به آن اشاره می‌کنند.

مقصودی با اشاره به اعتراضات اخیر تصریح کرد: شما که داعیه خدمت به مردم را دارید، اوضاع و احوال این وزارتخانه را نگاه کنید. اگر پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنیدید قطعا این اغتشاشات اخیر ایجاد نمی‌شود و صدای مردم را که به صورت برده‌داری نوین صورت می‌گیرد، نشنیدیم که اعتراض مردم به صورت اغتشاش درآمد.

وی با بیان اینکه اگر رئیس‌جمهور پیام مردم و نمایندگان را می‌شنید ربیعی را مانند فانی محبور به استغفا می‌کرد ولی نشنید، خاطرنشان کرد: کارگران زیادی هستند که دو سال پیایی عیدی حداقلی خود را نگرفتند و با وجود حقوقی ۵۰۰ هزار تومان هنوز حقوق خود را نگرفتند. برای شنیدن صدای مردم و اعتراض کارگران با رفتن ربیعی نظر مثبت بدهیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ربیعی به دلیل عدم تعهد به برنامه‌های خود به مسلخ استیضاح آمده است، ابراز داشت: بازار تهمت‌ها، لابی‌ها و شایعات زیاد است. مجلس دهم عزت خود را از دست داده است. اگر می‌خواهید عزت به مجلس برگردد و امید در دولت تدبیر و امید به کارگران برگردد، حتما به استیضاح رای مثبت بدهید.

مقصودی افزود: امروز آنچه مشاهد می‌شود این است که ربیعی چند بار برای پاسخ به سوال و کمیسیون‌ها آمد. امروز وزارت کار، کیسه بوکس دولت و مردم شده است و به نفع مردم و نظام و دولت است که ایشان با رای شما به دنبال کاری برود که شایسته اوست زیرا وزارت شایسته ربیعی نیست.

۹:۰۲ ؛ربیعی بگوید کدام نماینده از او باج خواسته است

قسیم عثمانی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در نطق خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی با بیان اینکه خداوند را شاهد می‌گیرم جز برای احقاق حق نیامدم و جز به رضایت نظام نمی‌اندیشندم، گفت: قطعا دوره بعد نماینده نمی‌شوم که بگویید برای رای حرف می‌زند. استیضاح قدرت مردم است که در ید نمایندگان است. استیضاح می‌تواند فرصت برای وزیر باشد اما طبیعی است وزیری که عملکرد مثبت ندارد این موضوع را تهدید بداند و از هر ابزاری استفاده می‌کند تا مانع آن شود.

نماینده مردم بوکان ادامه داد:  ربیعی نمونه بارز مبارزه با استیضاح است. اگر ایشان اینقدر که در رفع استیضاح  مهارت دارند در کار هم مهارت داشتند، هرگز استیضاح نمی‌شد.

عضو کمیسیون شوراها تاکید کرد: باید به قدرت لابی گری ایشان احسنت گفت و مدیریت استیضاح بقیه وزرا را به او داد. اگر این تیمی را که برای استیضاح دارند برای مهار مشکلات داشت، همه مشکلات حل می‌شد. آقای ربیعی همدستان شما ادعا می‌کنند چون به عده‌ای باج نداده‌اید شما را استیضاح می‌کنند اگر این طور است مرد باشید بگویید کدام نماینده از شما سهم و باج خواسته است.

وی افزود: چه کسی به خاطر منافع شخصی شما را استیضاح کرده تا ما در مجلس از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهیم و الا امروز این نمایندگان حداقل به جرم توهین به نمایندگان عذر شما را خواهند خواست. از شما می‌خواهم که صریحا اعلام کنید تا مردم تکلیف خود در مورد نمایندگان را بدانند و هم تکلیف مجلس مشخص شود. شما به هر کدام از ما از استیضاح کنندگان رسیدید گفتید از شما انتظار نداشتم شما مساله نظارت مارا به مساله احساسی تقلیل دادید.

این نماینده مجلس گفت: وزارت را به وزارت حذف تعاون تقلیل دادید. متاسفانه هر روز سهم تعاونی در اقتصاد کم شده است در دوره شما بسیاری از تعاونی‌ها تعطیل شده است. وزارت شما باعث می‌شود تعاون از عرصه اقتصاد گم شود. شما وزیر کارفرما هستید شما روی تشکل‌هایی متمرکز شدید تا بلند گوی شما شوند.

وی ادامه داد:  شما به جای کارگران به تشکل‌هایی می‌رسید تا در این روزها صدای شما باشند شما با عدم نظارت بر وضعیت کارگران با کارفرما هم دست شدید تا کارگران از حداقل محروم باشند.

عثمانی بیان کرد: شما به جای جلوگیری از استثمار کارگران همراه این کارشدید. در اثر کار شما افراد حداقل دستمزد خود را نمی‌گیرند. لیسانس و فوق لیسانس شما حداقل را نمی‌گیرند و اگر اعتراض کنند آن ها را اخراج می‌کنند و فرد دیگری استثمار می‌کنند و از این طریق زبان بقیه را قفل می‌کنند. شما مسئول مستقیم این کار هستید و هرکس اعتراض کند شغل ۵۰۰هزار تومانی از دست می‌دهد.

نماینده مردم بوکان بیان کرد: شما مسئول همه چاهایی هستید که جلوی پای فارغ‌التحصیل ما هست. کارگرانی هستند که ۱۲ ساعت کار می‌کنند ولی اضافه کار به آنها هم نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: مقابل دفتر شما دفتر پیشخوان دولت است که کسانی آنجا کار می‌کنند که با ۱۲ ساعت کار از حداقل‌ها برخوردار نیستند. اگر توان بیرون آمدن از اتاق خود را ندارید پرده را کنار بزنید و اوضاع را ببینید. شما وزیر رفاه نیستید شما وزیر تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تأمین اجتماعی را به وجه المصالحه باندی تبدیل کردید.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه الحق شما استاد هستید و من آن را را قبول دارم گفت: شما استاد گماردن افراد متخصص در تخصص غیر‌مرتبط هستید. شما نوربخش که جراح قابلی است رابه مدیریت سازمان تامین اجتماعی گذاشتید وقتی می‌گوییم بیمه و سایر حقوق می‌گویید ورشکست شدیم وقتی یه خلبان ناقابل انتخاب میکنید طبیعی است به دنا بخورد کنیم.

وی ادامه داد:  یک فرد غیر تخصص انتخاب کردید می‌گویید کُرد سنی را انتخاب کردم شما کاری کردید که یک متخصص جامعه شناسی جایی باشد تا موفق نباشد. شما اگر دلسوز بودید از متخصص در حوزه خود استفاده می‌کردید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آقای ربیعی چرا افراد غیر‌متخصص را منصوب می‌کنید تا اوامر ملوکانه شما را بله بگویند گفت: فضا را احساسی نکنید من صدای بازنشستگانی هستم که پولی برای پرداخت عیدی به فرزاندان و نوه‌های خود ندارند من صدای بازنشستگان و بیکاران و کسانی که ماهی ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرند. نگویید شب عید است واستیضاح نکنید شب عید کارگران و بیکاران و کسانی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هستند هم است.  شما و مدیرانتان توان دویدن صد متر ندارند راه را بقیه باز کنید.

۸:۴۶ ؛فراکسیون مستقلین در مورد استیضاح اعلام موضع نمی‌کند

در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین گفت: در جلسه صبح امروز قرار شد این فراکسیون نسبت به استیضاح اعلام موضع نکند.

نائب رییس فراکسیون مستقلین ادامه داد:‌  تشکیل جلسه صبح امروز برای شفاف سازی بودتا همه بتوانند صحبت‌های خود را مطرح کنند و تصمیم‌گیری افراد در صحن علنی و بعد از استماع اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح باشد.

محمدحسین فرهنگی  اسامی موافقان استیضاح را به شرح زیر اعلام کرد:

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان

حسین مقصودی، نماینده سبزوار

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان

شهاب نادری، نماینده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانس

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز

فریدون حسنوند، نماینده اندیشمک

وی همچنین گفت محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاج‌گردون پس از دفاع اول ربیعی به سخنرانی خواهند پرداخت.

همراهان ربیعی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مرتضی بانک، امیر حاتمی وزیر دفاع، علی ربیعی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

 رایزنی طراح استیضاح با جهانگیری

تاجگردون از همان ابتدا با جهانگیری با حضور در مقابل صندلی وی در حال صحبت است. تاجگردون از طراحان اصلی طرح استیضاح علی ربیعی است.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه و با حضور ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس  برای بررسی استیضاح وزرای کار و راه آغاز شد.

تکمیل می‌شود…