چاپ این برگه

آینده تاریکی که می‌تواند با استیضاح فردا رقم بخورد!

دعوای دو وزیر در دولت یازدهم را که یادتان هست؟ همان دعوایی که در مقطعی آنقدر بالا گرفت که هیات دولت را متشنج کرد و رئیس‌جمهور را در جایگاه حکم دعوا قرار داد. فردا قرار است پرده جدیدی از این دعوا رونمایی شود!

به گزارش بویرنیوز به نقل از تابناک، میانه راه دولت قبل خبری در صد اخبار رسانه‌ها قرار گرفت که حکایت از اختلاف شدید دو وزیر کابینه داشت و حتی تا آستانه رقم زدن اتفاقاتی غیرقابل کنترل در کلیدی‌ترین طرح دولت وقت پیش رفت؛ طرح تحول نظام سلامت که آن روزها بسیار آب و تاب داده می‌شد و حالا مدتی است در سراشیبی قرار گرفته و نشان داده که چقدر مجادله آن روز‌ها کلیدی بود.

اختلاف آن روز‌های ربیعی و قاضی‌زاده‌هاشمی، وزرای «تعاون، کار و رفاه و اجتماعی» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» آنقدر پرحاشیه و جنجالی بود که نیاز به توضیح و یادآوری نداشته باشد؛ اختلافاتی عمیق بر سر مسائلی پیرامون طرح تحول نظام سلامت و به طور ویژه در خصوص بیمه سلامت ایرانیان و بخش درمان سازمان تامین اجتماعی که موجب شده بود دو وزیر علیه هم موضع گیری کنند.

موضوعی که البته اکنون زمان زیادی از آن گذشته و تنش‌های آن نیز فروکش کرده، اما به طور کامل پایان نیافته است. مجادله‌ای که صد البته در حوزه کاری‌ست و از این رو، ادامه آن غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد تا جایی که می‌بینیم هر دوی این وزرا توسط رئیس جمهور در دولت دوازدهم هم به عنوان گزینه تصدی وزارت‌خانه‌ها معرفی شده و با رای اعتماد مجلس، دوران وزارتشان تمدید شد.

تصمیمی که این سوال را به دنبال داشت که فرجام اختلاف دو وزیر چه خواهد شد و چه زمانی این پرونده بسته خواهد شد. موضوعی که با قرار گرفتن ربیعی در معرض استیضاح و احتمال عزل وی، ممکن است برای همیشه یکسره شود. با این ملاحظه که خروج ربیعی از کابینه یعنی برنده شدن قاضی‌زاده‌هاشمی در مجادله با وی، چه خروج ربیعی از کابینه به سرپرستی فردی برای وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گره بخورد و چه وزیری تازه جایگزین او شده و اختلاف با وزیر چند ساله‌ی بهداشت به وی تفویض گردد.

پرده آخری که مقدمات اجرای آن با طرح استیضاح فراهم آمده و ممکن است امروز اجرا شود، اما در حالی مقدمه چینی شده که حال طرح تحول نظام سلامت و مجری آن یعنی وزارت بهداشت چندان مساعد نیست. این را می‌شود از اخباری دریافت که در خصوص این طرح منتشر می‌شود و به شدت نگران کننده است.

درباره حال و روز ناخوش این طرح همین بس که هزینه‌های مردم در مراجعه به مراکز درمانی رو به افزایش گذاشته، میزان بدهی طرح بسیار زیاد شده، مراکز درمانی غیردولتی از شمول اجرای آن به نوعی خارج شده و از همه مهم‌تر، نظام پرداخت به افراد شاغل در حوزه سلامت را به شکل دردناکی نابسامان کرده است. طرحی که به باور کارشناسان منفعت بزرگی نصیب عده‌ای کوچک کرده و مزایای آن برای دیگران روز به روز در حال کاهش است.

مواردی که نشان می‌دهد چقدر پیروز نشدن وزیر بهداشت در دعوایش با وزارت تعاون اتفاق خوبی بوده است چراکه اگر این غائله با پیروزی وزارت بهداشت همراه می‌شد، ممکن بود ابعاد زیانِ حاصل آمده از اجرای طرح تحول وسیع‌تر از چیزی باشد که در حال حاضر است. وضعیتی که آن را مدیون مقاومت وزارت‌خانه تحت امر ربیعی هستیم و احتمالا با رفتن وی از این وزارت خانه پایدار نخواهد ماند؛ زیان عمومی با بر هم خوردن تعادل و بالانسی که دعوای دو وزیر ایجاد کرده و حالا با استیضاح یکی از ایشان و احتمال رفتنش، بعید است پابرجا بماند.