دوشنبه 21 اسفند 1396 - 13:23

کدام وزیر وضعیت خطرناک‌تری در مجلس دارد؟

نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در شرایط کنونی وزرای دولت تاوان برخی عملکردها را پس می‌دهند،گفت:ارتباط سازنده و مثبت بین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس نباید به یک چالش تبدیل شود که چنین چالشی ممکن است در آینده رنگ و بوی جدی‌تری نیز به خود بگیرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

به گزارش بویرنیوز به نقل از خبرگزار خانه ملت؛ با اعلام وصول طرح سوال مجلس از سه وزیر کابینه حسن روحانی کشور در آستانه سال جدید با یک تصمیم مهم و تعیین‌کننده سیاسی مواجه شده است. اینکه چرا مجلس تصمیم گرفته در روزهای پایانی سال سه وزیر راه و شهرسازی، کار و کشاورزی را به پشت تریبون پاسخگویی فرابخواند با سوالات زیادی از سوی افکار عمومی مواجه شده است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های به وجود آمده در سطح جامعه از آینده دولت حسن روحانی به درون مجلس شورای اسلامی نیز سرایت کرده و نمایندگان تصمیم گرفته‌اند دولت حسن روحانی را به‌صورت جدی محک بزنند تا عیار واقعی آن برای مردم مشخص شود.

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین اتفاقات درباره اعلام وصول طرح سوال از سه وزیر کابینه آرمان با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت‌وگو کرده که در ادامه متن آن را از نظر می‌گذرانید.

چرا مجلس در مقطع کنونی در آستانه سال جدید تصمیم به استیضاح وزرای دولت آقای روحانی گرفته است؟ مهم‌ترین دلیل سوال از وزرای دولت آقای روحانی چیست؟

در شرایط کنونی وزرای دولت تاوان برخی عملکردها را پس می‌دهند. من قصد ندارم برخی از مسائل را مطرح کنم که ممکن است در آینده پیامدهای منفی برای دولت و مجلس داشته باشد. با این وجود باید عنوان کنم که ارتباط سازنده و مثبت بین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس نباید به یک چالش تبدیل شود که چنین چالشی ممکن است در آینده رنگ و بوی جدی‌تری نیز به خود بگیرد. هنگامی که آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند برخی عنوان می‌کردند که ایشان در گذشته چندین دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و به خوبی با ادبیات و رویکرد نمایندگان مجلس آشنایی دارد. این در حالی است که اگرچه آقای روحانی مشغله‌های فکری و سیاسی بسیاری دارد ارتباط حداکثری با مجلس برقرار نشده است و عدم ارتباط می‌تواند یک ضعف باشد. هنوز برای من مشخص نیست که چرا آقای روحانی با فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع استانی هیچ ‌جلسه هم‌اندیشی برگزار نمی‌کند. آقای روحانی که خود سابقه حضور در پنج دوره مجلس شورای اسلامی را داراست به خوبی به این نکته آگاهی دارد که همکاری دولت و مجلس در اداره اجرایی کشور یک رویکرد ضروری و اجتناب ناپذیر است و این همکاری اگر حداکثری باشد تا چه اندازه می‌تواند در پیشبرد برنامه‌ها موثر و کمک‌کننده باشد. شاید اگر رئیس‌جمهور دیگری بود که قبلا تجربه حضور در مجلس را نداشت، وضعیت شکل دیگری به خود می‌گرفت. به هر حال از رئیس‌جمهوری که در مجلس حضور نداشته نمی‌توان انتظار همکاری و تعامل حداکثری با مجلس داشت. به همین دلیل نیز در شرایط کنونی نمایندگان مجلس بیشتر دلخور و نگران هستند و نسبت به رویکرد دولت گلایه دارند. ما به خوبی به حساسیت مقطع پایان سال آگاهی داریم و به خوبی متوجه شرایط کشور هستیم که در مقطع پایانی سال تغییر وزرا ممکن است باعث اختلال در برخی زمینه‌ها شود. البته بنده منکر برخی نواقص و ناتوانی‌ها در عملکرد برخی وزرا نیستم. با این وجود رویکرد دولت به شکلی بوده که در مقطع کنونی نمایندگان چاره‌ای جز استیضاح وزرا پیش روی خود نمی‌بینند. به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس ملاحظه کاری را نسبت به دولت کنار گذاشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند به‌صورت جدی نسبت به رویکرد دولت اقدام کنند. بنده با بسیاری از همکاران که در مجلس در این زمینه صحبت می‌کنم اغلب نمایندگان عنوان می‌کنند که ما از گذشته تاکنون با تمام وجود با دولت همکاری کرده‌ایم. با این وجود دولت قدردان زحمات ما نیست و پاسخ مناسبی نسبت به رویکرد تعاملی ما نداده است. برخی از نمایندگان عنوان می‌کنند که دولت به دیدگاه‌های ما توجه کافی ندارد و همچنان به مسیری که در پیش گرفته ادامه می‌دهد.

دلیل آن چیست؟ چرا مجلسی که با رویکرد حمایت از دولت تشکیل شد به این نتیجه رسیده که باید رویکرد خود را تغییر بدهد؟

مجلس دهم همچنان هم رویکرد حمایتی نسبت به دولت دارد. با این وجود این حمایت باید دو طرفه و سازنده باشد. هنگامی که مجلس از دولت حمایت می‌کند و به‌صورت غیرمستقیم عنوان می‌شود که نیاز به حمایت مجلس نیست، دیگر نمی‌توان بر همان رویکرد گذشته پافشاری کرد. این رویکرد فعلی احتمالا به ضرر دولت تمام خواهد شد. هیچ‌دولتی بدون نقصان و ضعف نیست و دوستان دلسوز هستند که این نقاط ضعف را به دولت متذکر می‌شوند. در نتیجه دولتی که احساس بی‌نیازی می‌کند نخستین گام را در مسیر افزایش خطا برداشته است. متاسفانه برخی از وزرای دولت که با حمایت نمایندگان به وزارت دست پیدا کرده‌اند، امروز ادبیات مناسبی در برخورد با نمایندگان ندارند و رفتار قبلی خود را تغییر داده‌اند.

در این صورت چرا مشکل مجلس با همان دسته از وزرا نیست؟

مهم‌ترین مشکل در این زمینه عدم ارتباط و بی‌توجهی به مطالبات نمایندگان مجلس است. در دولت قبل وضعیت به شکل دیگری بود و رابطه نمایندگان با رئیس‌جمهور شکل جدی‌تری داشت. در دولت قبل فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس همواره با رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو می‌کردند و از درون همین جلسات بود که راه‌حل‌های کاربردی و مهم برای مشکلات کشور پیدا می‌شد. از سوی دیگر هنگامی که نمایندگان درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور را مطرح می‌کردند رئیس‌جمهور وقت بیشتری برای نمایندگان می‌گذاشت و دغدغه‌های آنها را محترم می‌شمرد. ما به خوبی به این نکته آگاهی داریم که رئیس‌جمهور دارای دغدغه و مشغله زیادی هستند و به همین دلیل انتظار زیادی از ایشان در این زمینه وجود ندارد. با این وجود رئیس‌جمهور باید با آغوش باز با نمایندگان مجلس برخورد کند و دغدغه‌های آنها که نماینده مناطق کشور هستند را در اولویت‌های خود قرار بدهد. آقای روحانی احساس می‌کند باید با80‌میلیون مردم کشور ارتباط برقرار کند و به همین دلیل مخاطب خود را مردم قرار می‌دهد. این در حالی است که290 نماینده مجلس نمایندگان مردم هستند و مطالبات مردم را رهبری می‌کنند و ارتباط رئیس‌جمهور با نمایندگان به مراتب راحت‌تر و عمیق‌تر خواهد بود. نکته مهم در این زمینه این است که برخی وزرا به دلایل نامعلومی وعده‌هایی غیرعملی به مردم و نمایندگان می‌دهند که نمی‌توانند آن را اجرا کنند. مردم به دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی امید‌های زیادی داشته و انتظار دارند اتفاقات مهمی در کشور رخ دهد. با این وجود این امید‌ها تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است و اتفاقا برخی رویکردها می‌تواند سبب ناامیدی و یأس در بین مردم و گروه‌های حامی دولت شود. آقای روحانی مانند فرمانده فاتحی است که هنگامی که در جنگ پیروز شده، سربازان خود را فراموش کرده است.

در هفته جاری جلسه استیضاح سه وزیر کار، راه و شهرسازی و کشاورزی صورت می‌گیرد. فضای مجلس درباره قضاوت درباره عملکرد این سه وزیر به چه صورت است؟ آیا احتمال رأی آوردن استیضاح این سه وزیر وجود دارد؟

با توجه به فضای مجلس باید عنوان کنم که استیضاح یکی از این وزرا قطعی است و در این مساله هیچ‌شکی وجود ندارد. مجلس شورای اسلامی به‌دنبال نشان دادن اقتدار خود به دولت است و به همین دلیل قصد دارد به‌صورت جدی با رویکرد دولت برخورد کند. با این وجود این احتمال که نمایندگان مجلس به دو وزیر از سه وزیر مورد سوال نیز رأی اعتماد ندهند، وجود خواهد داشت. در نتیجه استیضاح یک وزیر قطعی است و دو وزیر نیز احتمال زیادی وجود دارد. نمایندگان مجلس از تعامل و همکاری یک طرفه خسته شده‌اند و به‌دنبال اصلاح رویکرد خود نسبت به دولت هستند‌.

کدام وزیر وضعیت خطرناک‌تری در مجلس دارد؟

برخی عنوان می‌کنند احتمال استیضاح آقای آخوندی بیشتر از بقیه است. با این وجود با شناختی که بنده از آقای آخوندی دارم باید این نکته را متذکر شوم که آقای آخوندی حرفه‌‌ای‌تر از بقیه است و به خوبی می‌داند که چگونه باید از این وضعیت خارج شود. این در حالی است که بقیه وزرا دارای چنین شرایطی نیستند و ممکن است در این وضعیت گرفتار شوند. به‌عنوان مثال در شرایط کنونی آقای ربیعی و آخوندی در حال لابی کردن با نمایندگان مجلس هستند. این در حالی است که اخبار لابی کردن آقای ربیعی با نمایندگان مجلس و دغدغه‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود خیلی زود رسانه‌ای می‌شود و ارزش خود را از دست می‌دهد یا شکل خنثی به خود می‌گیرد، اما آقای آخوندی در شکل گسترده‌تری در حال لابی با نمایندگان مجلس است و از تمام ابزارها و امکانات خود نیز در این زمینه استفاده می‌کند و هیچ‌کسی از این لابی‌ها و چگونگی آنها مطلع نمی‌شود. به همین دلیل نیز بنده معتقدم آقای آخوندی رویکرد حرفه‌ای‌تری در پیش گرفته‌اند و می‌توان احتمال موفقیت بیشتری برای ایشان در نظر گرفت.

آیا در صورت موفقیت یا عدم موفقیت استیضاح سه وزیر کار، راه وشهرسازی وکشاورزی احتمال استیضاح دیگر وزرا نیز وجود دارد؟

به‌نظر من اگر در هفته جاری یک یا دو وزیر استیضاح شوند و مجبور شوند کابینه را ترک کنند، مجلس ممکن است در رویکرد خود تجدیدنظر کند و با احتیاط بیشتری در این زمینه عمل کند. از نظر روانی نیز مجلس پس از استیضاح وزرای مطرح شده به حالت تنفس خواهد رفت و رویکرد دولت را در آینده به نظاره خواهد نشست. در صورتی که رویکرد دولت تغییر کند و در برخی زمینه‌ها جدیت بیشتر از خود نشان دهد، مجلس هم رویکرد ملایم‌تری نسبت به دولت در پیش خواهد گرفت. با این وجود اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مجلس تصمیم جدیدی خواهد گرفت.

دلایل طرح سوال از رئیس‌جمهور چیست؟ چقدر احتمال اتفاقات غیرمنتظره در این زمینه در مجلس وجود خواهد داشت؟

به‌صورت کلی مجلس از رویکرد دولت رضایت ندارد. با این وجود بنده معتقدم این دلخوری‌ها در نهایت برطرف خواهد شد و شرایط به شکلی نخواهد بود که مجلس قصد داشته باشد اقدام جدی در پیش بگیرد. آقای روحانی باید یک راه‌حل مناسب برای ارتباط با نمایندگان مجلس پیدا کند و اجازه ندهد شکافی به وجود بیاید وضعیت پیچیده‌تری به خود بگیرد. بدون شک اگر آقای روحانی تلاش کنند در این زمینه اقدامات مثبت و سازنده بیشتری انجام دهد، نمایندگان مجلس نیز در رویکرد خود نسبت به دولت تجدیدنظر خواهند کرد و شرایط در آینده متفاوت خواهد شد./

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=273614
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرهاد گفت:

    چقدر خوش شانس این آخوندی. دقت کردید دیروز تا حالا چند سقوط داشتیم؟

  2. پوریا گفت:

    حجتی باید 5سال پیش میرفت وزیر بی لیاقت

دیدگاه شما