جمعه 18 اسفند 1396 - 20:32

نتیجه استیضاح وزرا از نگاه نمایندگان مجلس

یکی از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی کرد که به احتمال فراوان عباس آخوندی و علی ربیعی موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلس نخواهند شد.

به گزارش بویرنیوز، محمد قسیم عثمانی از امضا کنندگان طرح استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: هفته آینده تمام جلسات علنی مجلس به استیضاح وزرا اختصاص خواهد داشت و برآیند فضای مجلس نشان می دهد که این دو وزیر با عملکرد ضعیف و نامناسبی که داشته اند، احتمال قریب به یقین موفق نخواهند شد بار دیگر رای اعتماد نمایندگان را اخذ کنند.

عثمانی در ادامه افزود: به رغم تذکرهای مکرر نمایندگان مجلس به وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد عملکرد ضعیفشان در حوزه وظایفی که بر عهده دارند، متاسفانه این دو وزیر به این تذکرها و رفع نقایص و کاستی های موجود توجهی نکردند و از ارائه پاسخ روشن و مشخص به وکلای ملت هم طفره رفتند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد برخی از محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: نبود توانایی در رابطه با مدیریت و رفع بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، فقدان نظارت بر سیستم ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، عدم اجرای برنامه در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارت راه و شهرسازی و همچنین عدم پاسخگویی به نمایندگان از جمله محور‌های طرح استیضاح عباس آخوندی است.

عثمانی در مورد محورهای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: اجرا نشدن قانون در مورد بازنشستگان بیمه روستاییان و عشایر، عدم اجرای بازنشستگی روستائیان که طبق قانون اساسی سن آنها به 70 سال رسیده و ده سال بیمه پرداخت کرده اند، افزایش نرخ بیکاری در کشور، سوء مدیریت در سازمان بازنشستگی کشوری و بسیاری از شرکت های وابسته که طبق سیاست های این صندوق ها، باید سود دهی داشته باشند ولی متاسفانه این روزها زیان دهی دارند، از جمله این محورهاست.

نماینده مردم بوکان در مجلس در پایان اظهار داشت: سوء مدیریت و عدم نظارت در مدیریت شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی از جمله شرکت شستا، رسیدگی نکردن به اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان و ارائه نشدن خدمات از طریق صندوق های بازنشستگی و عدم تدوین و تصویب و اجرایی کردن سند کار شایسته از دیگر محورهای استیضاح علی ربیعی است.

استیضاح ربیعی جدی است و به طور قطع رای می آورد/ سوء مدیریت شستا را به ورشکستگی کشانده

سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با انتقاد از سیاسی کاری ها در دولت عنوان کرد: بهترین پیشنهادی که دولت برای وزارت کار و رفاه اجتماعی دارد، تقسیم آن به دو وزارتخانه بوده تا کارها به صورت تخصصی تر از سوی نیروهای جوان و سریع پیگیری شود.

حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با راه دانا؛ در خصوص استیضاح وزیر کار در آستانه سال جدید اظهار داشت: بیش از 6 ماه است که در چندین مرحله امضاهای زیادی از سوی نمایندگان برای استیضاح آقای ربیعی جمع آوری شد اما هر بار با فشار های مختلف این استیضاح به تعویق افتاده و یا اعلام وصول نمی شود.

وی ضمن اشاره به لابی های گسترده برای استیضاح نشدن ربیعی عنوان کرد: بالاخره روز گذشته با پیگیری های برخی از نمایندگان استیضاح ربیعی اعلام وصول شد که با بررسی هایی که در مجلس صورت داده ایم استیضاح ربیعی جدی بوده و رای زیادی می آورد.

سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر تعاون را با 34 امضا به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم تصریح کرد: بهترین عیدی که مجلس می تواند به کارگران در آستانه نوروز بدهد استیضاح ربیعی است چرا که به دنبال کسی هستیم که بتواند از حقوق کارگران دفاع کرده و شرایط کار و بیمه آنها را در سال آتی بهبود ببخشد.

مقصودی با اشاره به وضعیت نامناسب بازنشستگان کشور گفت: ماندن وزیر تعاون به صلاح دولت و مجلس نیست و از روحانی تقاضا داریم با برکناری وزیران خسته میدان را به وزیران جوان و فعالی مانند آذری جهرمی دهند تا گام های بهتری برای رفع مشکلات جامعه برداشته شود.

وی با انتقاد از سیاسی کاری ها در دولت عنوان کرد: بهترین پیشنهادی که دولت برای وزارت کار و رفاه اجتماعی دارد، تقسیم آن به دو وزارتخانه بوده تا کارها به صورت تخصصی تر از سوی نیروهای جوان و سریع پیگیری شود.

سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه گفت: طی 5 سال گذشته نه تنها بهبودی در شرایط وزارت کار و رفاه اجتماعی حاصل نشد بلکه بدترین دوران برای این وزارتخانه ثبت شد چراکه سوء مدیریت در این سازمان شرایط کارگران و بازنشستگان را بدتر کرده و حتی شستا را به ورشکستگی کشاند.

عضو فراکسیون امید: ربیعی قصد راضی نگه داشتن همه را دارد و همه را ناراضی می‌کند

عضو فراکسیون امید با انتقاد از عملکرد وزیر کار بیان کرد: مواردی را داشته‌ایم که آقای ربیعی برای اتخاذ تصمیم حدود ۱۸ ماه زمان صرف کرده است و درنهایت هم نتوانسته تصمیم بگیرد و متزلزل عمل کرده است.

فرج‌الله رجبی، نماینده شیراز در واکنش به طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: زمانی که فردی را در حوزه وزارت قرار می‌دهید صرف اینکه فرد خوب یا مثبتی باشد یا حتی خواهان تغییرات مثبت باشد، کفایت نمی‌کند.

عضو فراکسیون امید افزود: نیازمند فردی در این جایگاه هستید که اتوریته قوی و اقتدار سازمانی داشته باشد و بتواند از این اقتدار برای تحقق اهداف سازمانی خود استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر کار بیان کرد: مواردی را داشته‌ایم که آقای ربیعی برای اتخاذ تصمیم حدود ۱۸ ماه زمان صرف کرده است و درنهایت هم نتوانسته تصمیم بگیرد و متزلزل عمل کرده است.

نماینده شیراز با تاکید بر این موضوع که این عملکرد در قاعده وزارت نیست، ادامه داد: من فکر می‌کنم چون قصد آقای ربیعی این است که همه را راضی کند همه را ناراضی می‌کند. این بزرگ‌ترین ضعفی است که در وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی وجود دارد.

او در ادامه عنوان کرد: نیروهایی که ایشان را همراهی می‌کنند نیروهای جوان و پرانگیزه‌ای نیستند. به نظر می‌رسد این افراد بعدازاین سال‌ها دچار خستگی سازمانی شده‌اند.

رجبی بابیان اینکه ممکن است آقای وزیر حتی در قبال سؤال‌هایی که از او پرسیده می‌شود پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشد، عنوان کرد: اما آیا این تشکیلات و بار به مقصد خواهد رسید؟ نگاه من به مسائل عوامانه نیست که به‌عنوان‌مثال بگویم که مسئول اشتغال ایشان هستند، ایشان تنظیم‌کننده رابطه بین کارگران و کارفرماها است و …

این نماینده مجلس افزود: همچنین نمی‌خواهم بگویم که سوالاتی که از ایشان می‌شود حتماً سؤالات درستی است، نه؛ اما می‌خواهم بگویم که آیا ایشان فارغ از این مسائل دارای مشخصات و کاراکتر یک وزیر آن‌هم به نظر من برای سه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه هست؟ آیا تیم همراه را دارد؟ آیا برنامه‌ریزی اصولی دارد؟ آیا انگیزه‌های شخصی و سازمانی را دارد؟ به نظر من این موضوعات مشکلات واقعی هستند.

او در پاسخ به این موضوع که در ماه‌های اخیر چندین بار طرح استیضاح برخی وزرا مطرح‌شده و به شکل‌های مختلف یا منتفی شده یا نمایندگان با لابی وزرا امضاهای خود را پس گرفته‌اند، بیان کرد: من هیچ‌یک از استیضاح‌ها را امضا نکرده‌ام و صرفاً نظر شخصی خود را مطرح می‌کنم. معتقدم این بحث، در نگاه مردم به ما بسیار تأثیرگذار است.

عضو کمیسیون عمران درباره بازی نمایندگان با امضا و فشار به وزرا و دولت توضیح داد: برای ورود به یک ماجرا اگر فکر نداشته باشیم و چارچوبی تعریف نکنیم، بعدها خودمان زیرسوال می‌رویم. نمایندگانی که این‌گونه عمل می‌کنند باید بدانند که در ازای عقب‌نشینی‌هایی که می‌کنند بعد به حیثیت مجلس لطمه می‌زنند و سرمایه اجتماعی را از مجلس می‌گیرند.

رجبی تاکید کرد: درواقع نمایندگان با این روش‌ها به چوپان‌های دروغ‌گویی تبدیل می‌شوند که کسی حرفشان را قبول نمی‌کند.

عضو فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد: معتقد هستم همین‌که در قانون آمده که ده نفر برای استیضاح کفایت می‌کنند، منظور این است که ده نفر انسان مصمم که با برنامه، اندیشه و کار کارشناسی به ماجرا ورود پیدا کنند و تصویری از یک نارسایی را به نمایش بگذارند و جمع را متقاعد کنند تا منجر به حذف یک وزیر شود.

او عنوان کرد: من با این مسئله اساساً مخالف هستم و به همکاران هم خیلی از موضع توصیه و تواضع عرض می‌کنم که سرمایه اجتماعی ما مهم‌تر از این است که اتفاقات کوچکی در حوزه انتخابیه‌مان بیفتد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=273040
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اگه یک وزیر رو استیضاح کنید بقیه وزرا از ترس استیضاح کار میکنند,ثابت کنید نماینده مردم هستید نه نماینده دولت

  2. ناشناس گفت:

    اگه معاملات پشت پرده وزرا با نمایندگان نباشد خوبه مثلا فردا یکی از طرفداران فلانی پست بگیره و اون نماینده بهش رای اعتماد میده

  3. وفایی ا گفت:

    کاش وزیری بیاید که به فکر گارگران وبازنشسته گان محترم باشد

دیدگاه شما