دوشنبه 28 اسفند 1391 - 10:47

وحشت کاخ سفید از پایان 16 فروردین

به گزارش بویرنیوز، روزنامه آرمان نوشت: در آخرین روزهای سالجاری به مثابه سال‌های پیشین اخبار سیاسی در داخل کشور به کمترین میزان در طول سال می‌رسد اما در مقابل سیاست خارجی ایران در حال سپری کردن دو روز حساس و پر کار است.
پرونده هسته‌‌ای ایران پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد ایران با اعضای گروه موسوم به 1+5 وارد مرحله‌‌ای حساس شده و شاید در آخرین مراحل برای نتیجه‌گیری قطعی باشد.
پس از جلسه هشتم اسفند ایران و نمایندگان 6 قدرت جهانی در قزاقستان، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای، مذاکرات آلماتی را مثبت ارزیابی کرد و کاترین اشتون نیز از ایران درخواست کرد تا با پیشنهادهای ارائه شده توسط 1+5 با دید مثبت برخورد کند.
اعلام رفع تدریجی تعلیق‌ها از سوی وزیر خارجه کشورمان اما این امر در حالی انجام شد که به نظر می‌رسید که نتیجه گیری مذاکرات در گرو اتفاقاتی است که طرفین از یکدیگر انتظار دارند.
ادامه تندروی‌های آمریکا
دید مثبت نسبت به پرونده هسته‌‌ای ایران از مجموع حرف‌های طرفین به خصوص از جانب مسئولان سیاست خارجی ایران طی روزهای پس از جلسات به نوعی دیده می‌شد. نوعی مثبت اندیشی و امید به آینده در فضای سیاست خارجی ایران حکم فرما شده است، نگاهی به آینده که از سوی کشورهایی که تمایل چندانی به حل مساله هسته‌‌ای ندارند با نوعی نگرانی همراه شده است.
پس از اعلام رفع تدریجی تعلیق‌ها توسط فرد اول دستگاه سیاست خارجی ایران واکنش‌هایی تند نسبت به پرونده هسته ایران آغاز شد و دو قدرتی که حل مسالمت آمیز این پرونده را در راستای سیاست‌هایشان نمی‌بینند شروع به واکنش‌های ضد و نقیض کردند.
در حالی که پیش از برگزاری جلسه قزاقستان ایالات متحده به نوعی از تمایلش برای حل پرونده هسته ایران و بحث رابطه با ایران سخن گفته بود، جو بایدن معاون باراک اوباما در اولین اظهار نظر رسمی پس از جلسه ایران و 1+5، ایران را تهدید کرد و با بیان اینکه «آمریکا دنبال جنگ نیست اما درباره ایران تمام گزینه از جمله گزینه نظامی روی میز است» باز هم سیاست تهدید کاخ سفید را ادامه داد.
دو روز پس از این اظهار نظر جان کری وزیر خارجه آمریکا ادعای یکی از رسانه‌های انگلیسی مبنی به نزدیک بودن دستیابی ایران به بمب هسته‌‌ای را تایید کرد و خبر از برخورد قاطعانه باراک اوباما با ایران داد.
در همان روزی که جان کری اظهار نظر کرده بود جوزف مک منوس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را تهدید به افزایش تحریم‌ها کرد و با بیان اینکه اگر ایران همکاری‌های لازم را با آژانس انجام ندهد با انزوای شدیدتری روبه‌رو خواهد بود بر سیاست چماق و هویج کاخ سفید صحه گذاشت.
درست دو روز پس از تهدید ایران به افزایش تحریم‌ها شیمون پرز نخست وزیر رژیم صهیونیستی و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز بر موضع نماینده آمریکا در آژانس مهر تایید زدند و خبر از افزایش تحریم‌ها دادند. واکنش‌های مقامات کاخ سفید از این مقامات فراتر رفت و در حالی که ایران تاکید بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌‌ای دارد سه روز پیش باراک اوباما به طور تلویحی اعلام کرد ایران به دنبال ساخت صلاح هسته‌‌ای است ولی تا سال آینده امکان چنین کاری وجود ندارد و کاخ سفید به دنبال این است که اجازه چنین کاری به ایران ندهد.
مذاکرات ایران و 1+5 واقعی است
جلسه هشتم اسفند با نوعی نگرش مثبت به پایان رسید و در پایان همان جلسه بر خلاف جلسات پیشین تاریخ دور بعدی گفتگوها مشخص شد. نمایندگان ایران و گروه 1+5 قرار است پس از تعطیلات نوروزی در ایران در روز 16 فروردین باز هم در قزاقستان مقابل یکدیگر نشسته و به گفت‌وگو خواهند پرداخت. مذاکراتی که پیش زمینه آن دیروز و امروز در استانبول با برگزاری جلسات فنی کارشناسان دو طرف انجام شد.
از طرف دیگر کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات گروه‌های فنی اظهار نظر کرد و گفت که مذاکره‌کنندگان باید تلاش بیشتری کنند تا به سطحی از «ارتباط» و «اعتماد» با طرف ایرانی دست یابند.
اشتون همچنین افزوده است که چنین اقدامی مقامات ایرانی را که شرکت در «مذاکرات واقعی» درباره نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای‌شان را آغاز کرده‌اند، تشویق می‌کند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: وقتی من برای اولین بار ریاست مذاکرات را برعهده گرفتم واقعا درباره این موضوع گفت‌وگو نمی‌کردیم. اکنون به همه جزئیات می‌پردازیم، نمودار و تصویر ارایه می‌کنیم و هم در مذاکرات در سطح فنی و هم در مذاکرات در سطح سیاسی گفت‌وگوی واقعی درباره مسایل داریم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=27210
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما