چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 22:50

اختصاصي بویرنیوز/ محتمل ترين دليل سقوط هواپيماي ياسوج

عليرغم گذشت دو روز از عمليات نيروهاي امدادي براي بازگرداندن پيكر مطهر سرنشينان هواپيماي ATR، هنوز جستجوها براي يافتن جعبه سياه به دست نيامده است.
يك منبع آگاه به بوير نيوز در اين باره گفته است: بررسي ها نشان مي دهد كه هواپيما با اختلاف بسيار ناچيزي از بالاترين نقطه قله به كوه برخورد كرده است.
وي مي افزايد: اين موضوع يعني اينكه اگر خلبان كمتر از دو ثانيه ديرتر كاهش ارتفاع ميداد ممكن بود كه برخورد اتفاق نيفتد.
اين منبع آگاه اضافه مي كند: خلبان فولاد بسيار با تجربه بود اما دو روز حادثه ديد كافي نداشته است اما وي با ابزاري كه در اختيار داشت قطعا بر روي ارتفاع نظارت كافي داشت.
وي تاكيد مي كند: بر همين اساس فرضيه نقص فني در هواپيما در دست بررسي است.
اين منبع آگاه اضافه مي كند: يكي از اهالي محلي تاكيد دارد كه روز حادثه متوجه خروج دود سياهي از هواپيما شده است.
وي خاطرنشان كرد: صحت و سقم اين ادعا در حال بررسي است و ممكن است علت كاهش ارتفاع تا به اين حد كه موجب برخورد و سقوط شده است، نقص فني است.
وي اميدوار است با به دست آمدن جعبه سياه راز سقوط ATR مشخص شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=271394
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. امیر گفت:

    راز سقوطش ابوطیاره عهد دقیانوسه. واضحه

  2. دنا گفت:

    البته اگه واقعيت بيان بشه،خيلي دردناكه كه ملت شك دارن واقعيت گفته بشه.

  3. امیر هادی گفت:

    قطعا هواپیما نقص فنی داشته چرا که خلبان بسیار با تجربه و مسیر تردد راکاملا بلد بود واگر خلبان اقای فولاد نبود میشد هر حدث وگمانی را درمورد اشتباه خلبان باور کرد پس یقینن نقص فنی یک دلیل مهم و روشن برای سقوط هواپیما میباشد چرا که این هواپیما نیز فرسود و از رده خارج بود که به استان ما دادن پس مسولیت این سهل انگاری با شرکت هواپیمای اسمان میباشد وباید جواب گوی این بی کفایتی باشند چرا که تمام سرنشینان انسانهای بودند که با ارزش وباسواد و جوانان خوب و برومند این کشور واین استان محروم بودند …نه ما مردم استان ونه خدا از خون این جوانان وکودکان نمیگذریم……..خداوند به همه خانوادهای این عزیزان صبر دهد ….وهمه این خانوادها مارادر غم خود سهیم بدانند چرا که قلب ما نیز بدرد امده……..

  4. سید ارسلان دهسار گفت:

    سلام آش اگر شور باشد نمکدان را سر سفره بر نمی دارند میروند سراغ آشپز که غذا را درست کرده است.
    آخه خلبان فولاد مگه خودش زنده مانده و بقیه به رحمت ایزدی پیوستند؟
    مطمئنا چون هواپیما قراضه بود توانایی پرواز در شرایط سخت جوی را نداشته و بیت النقص هم بوده

  5. فرهاد گفت:

    مگه واقعیت میگن؟ میندازن گردن خلبان

  6. ناشناس گفت:

    بخداقسم فرودگاه رادار نداره اینوبایدبه کی گفت.اگه این چن روزه مستندسازی نکرده باشن

  7. ناشناس گفت:

    صد درصد نقص فنی بوده ، چون هواپیما با نوک به کوه برخورد نکرده و احتمالا با شکم خورده به زمین، چون جسد کسایی که جلو هواپیما بودند سالمه،
    بعدش با توجه ب فاصله زمانی پرواز تهران، یاسوج این احتمال بیشنر میرود، طبق گفته دوستانی ک تا چند روز پیش می‌گفتند ۸/۵۰ دقیقه سقوط کرده، جدیدا بعداز افشای تماس تلفنی در ۹/۲۸ میگن ۹/۳۴ سقوط کرده یعنی فاصله زمانی یک ساعت نیمه!!!!؟؟؟؟!!

  8. بهنام گفت:

    من یه بررسی خوندم از یکی از اساتید مکانیک دانشگاه تهران که با توجه به یافته های بدست اومده از تجسس نیروهای امدادی به واقعیت نزدیکه ! تحلیل به این شکله که این هواپیما دارای دو سیستم ضد یخ و یخ زدا هستش . اگه سیستم ضد یخ از کار بیفته قدرت لیفت ( بالا رفتن هواپیما ) به شدت پایین میاد و به گفته این استاد اگه خوش شانس باشه و سیستم یخ زدا عمل کنه میتونه دوباره لیفت کنه . اما با توجه به دمای بسیار پایین هوا در کمتر از چهل ثانیه تقریبا دو هزار و پانصد متر کاهش ارتفاع داشته و سیستم یخ زدا عمل نکرده و دوباره نتونسته لیفت کنه و سعی خلبان بر این بود با حرکت افقی قبل از رسیدن به قله کوه از برخورد با کوه جلوگیری کنه اما با توجه به یخ زدگی شدید حمله (یه قسمت از هواپیما ) که تو حرکت هواپیما تاثیر داشته این امر محقق نشد و متاسفانه دچار سانحه شد. در خلال این تحلیل گفته شد که خلبان به محض تغییر ارتفاع متوجه خطر میشه اما از ثانیه بیستم تغییر ارتفاع مسافرین فقید متوجه سقوط میشن و فقط منتظر یه معجزه بودن . همینطور آورده بوده که هواپیما از قسمت عقب دچار سانحه میشه . این همه رو کنار گزارش سازمان هواشناسی کشور بذاریم که گفته رسما از هواپیمایی آسمان خواستیم با توجه به شرایط بد جوی پرواز رو لغو کنن و همینطور نامه ی سی خلبان مستعفی آسمان مبنی بر اینکه هواپیمایی آسمان با دریافت چک از خلبانان در صورت امتناع از پرواز علیه آنها اقدام میکرد ، متوجه میشیم که قصور در حد وسیع صورت گرفته !! البته در کنار این همه گزارشات سرشار از تناقض مقامات مسوول که ابتدا گفتن ساعت هشت و پنجاه دقیقه از رادار خارج شده اما پس از اینکه وزیر ارتباطات تماس هفتاد و دو ثانیه ای یکی از سر نشینان در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه را تایید کرده گفتن که هواپیما نه و سی دقیقه از رادار خارج شده ! علی ای الحال با توجه به سابقه ی بررسی جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده خرم آباد و بررسی جعبه سیاه سانچی و گزارشی که هیچوقت شفاف به مردم اعلام نشد قرار نیست از جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج گزارش مستند و مستدل و شفافی منتشر بشه . روح تمام عزیزان سفر کرده ی این سانحه شاد .

  9. احمد گفت:

    با سلام..در این اینکه هواپیما عمرش به پایان رسیده بود و دیگر نبتید پرواز میکرد شکی نیست…خلبان اردشیری گفتند که احتمال میدهم که به علت مه الود بودن ،خلبان به محض اینکه تصویری از فرودگاه و صحرای یاسوج میبیند به گمان اینکه کوه رو رد کرد اوج نمیگیره و برخورد میکنه یا اینکه شفار هوا و باد نگذاشته که بیش از این اوج بگیره…چون اگه نقص فنی بوده خلبان از قبل اعلام میکرده و مشخصه که همه چیز در کمترین زمان ممکن اتفاق افتاده

  10. شهروند گفت:

    کاپیتان عین‌الله اردشیری، کارشناس ارشد هوایی، در روزنامه ایران نوشت: «قطعات هواپیما به‌ دلیل برخورد هواپیما با برف (و نه صخره) نمی‌توانند به فاصله دور پرتاب شوند؛ به همین خاطر چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره نشان می‌دهد این لکه‌ها، چهار نفر از سرنشینان هواپیما هستند که مجروح و نیمه‌جان از هواپیما بیرون افتاده‌اند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله‌های دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربی که فرودگاه قرار دارد، برسد. با بررسی تصاویری که تا ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه از محل حادثه منتشر شده می‌توان دریافت که هواپیما به هیچ عنوان طرح تقرب برای فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

    هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله‌های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد. خلبان نیز از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کاهش داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می‌تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. البته خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می‌دیده است. عقربه دستگاه ADF، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می‌داده است. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع ۱۰ هزار پایی می‌تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله‌های دنا کمتر است، عبور کرده و به‌ سمت فرودگاه برود اما در ۸.۵ مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

    باید توجه داشت زمانی که برف می‌بارد و کوه و زمین پوشیده از برف است، از ارتفاع، نمی‌توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به‌ همین دلیل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زمانی متوجه قله در مقابل هواپیما شده است که فرصت کافی برای اوج گرفتن در اختیار نداشته و متأسفانه با یکی از قله‌های کوتاه سلسله قله‌های دنا برخورد کرده است.

دیدگاه شما