پنجشنبه 26 بهمن 1396 - 0:33

انتقاد تند دکتر زراعت کیش از سیاست های ارزی دولت

گروه اقتصادی- دولت باید پاسخگوی افزایش لجام گسیخته نرخ ارز و تبعات پس از آن باشد.


به گزارش بویر نیوز، دکتر یعقوب زراعت کیش استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با “رادیو گفتگو” در خصوص تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر فاکتورهای اقتصادی، اظهار داشت:

اگر غیر عمدی و خلاف سیاست دولت ، به صورت کنترل نشده نرخ ارز افزایش پیدا کرده قطعا مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند، چرا نتوانستند پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
اینکه چرا نتوانستند پیش بینی کنند تغییرات نرخ ارز را و تدابیر لازم برای مقابله با این شرایط را پیش بینی و عملیاتی کنند باید پاسخ دهند.
اگر اخلال کوچکی در صادرات و واردات ما وجود داشت یا قرار بود ارزی با تاخیر وارد کشور شود، و اطلاعات به بیرون درز کرده و باعث خرید حجم عمده ارز در بازار شده و در نهايت نرخ ارز به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کرد، مسئولان مرتبط با موضوع باید بازخواست شوند.
دکتر زراعت کیش در ادامه گفت: عجیب است متولیان بخش ارز همچنان در محل کار خود هستند!

وی افزود، در هر حال اگر این افزایش سیاست دولت است امری کاملا اشتباه است و اگر غیر قابل کنترل بوده در این صورت باز هم دولت باید پاسخگو باشد که چرا این افزایش ۳۰ درصدی در مدت بسیار کوتاه در اقتصادی که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد ،اقتصادی که تورم در آن بالا بود، زیر ساخت ها مثل نقدینگی بسیار بالا است، چرايي این اتفاق باید توضیح داده شود.

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علوم و تحقیقات افزود؛ در خصوص یکسان سازی نرخ ارز باید بگويم تعجب آور است، بارها از سوی مسئولان ذیربط اعلام شد ما میخواهیم نرخ ارز را تثبیت کنیم، بازه زمانی هم تعیین میشد، اما این وعده محقق نشده، ثبات نرخ ارز از طریق حفظ ارزش پول ملی، یک شتاب دهنده است برای رشد اقتصاد ملی به منظور تعدیل بازارهای مالی.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد، تمام معادلات نشان داده که نوسانات نرخ ارز اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد، و تثبیت نرخ ارز در داخل کشور ما نشان داده که هم اثر مثبتی بر اقتصاد کشورمان داشته باشد و هم امنیت سرمایه را تامین میکند و نهایتا به نفع اقتصاد کشور است، و اینکه چرا محقق نمیشود باید شفاف به اطلاع مردم برسد.
وی افزود، دلایل واقعی این بی ثباتی ها را نشنیدیم به اطلاع مردم رسیده باشد، مردمی که همیشه مدافع کشور بودند و در مواقع حساس به میدان آمدند که بعنوان مثال با همه فشارهای اقتصادی و روانی در ۲۲ بهمن، همه آمدند و حماسه رقم زدند، باید شفاف شود تا شبهه جبران کمبود نقدينگي دولت و اطلاعات برای برخی ها رفع شود.
این استاد دانشگاه افزود، اولا باید به صورت صریح و شفاف دلیل افزایش نرخ ارز به اطلاع مردم برسد و در گام بعد اقدام اثربخشی برای تثبیت نرخ ارز صورت بگیرد، چرا که هم امنیت سرمایه گذاری و هم کنترل تورم و هم امنیت خاطر تولید کننده ها میشود.
وی تصریح کرد، برخی ها افزایش نرخ ارز را به نفع تولید میدانند در حالیکه اینطور نیست، بسیاری از کالاهای واسطه اي که تولید کننده ها برای صادرات استفاده می کنند، کالاهای وارداتی هستند و با افزایش نرخ ارز هزینه تولید بالا میرود.
دکتر زراعت کیش در پایان تصریح کرد، هرچه زودتر به سمت ثبات نرخ ارز برویم هم برای اقتصاد و هم تولید ما مفید و موثر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=270540
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما