چاپ این برگه

پاسخ روحانی به منتقدان سخنانش در راهپیمایی 22 بهمن

رئیس‌جمهور گفت: از امروز تا پایان سال ۹۷، سهم بیمه کارفرمایی برای هر کارگاهی که در چارچوب طرح تکاپو نیروی کار جذب کند، برعهده دولت خواهد بود.

 

به گزارش بویرنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مشترک وزیران و استانداران با روسای سازمان‌های اقتصادی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: در این مقطع تاریخی حضور مردم در همه استان‌ها و شهرها و بخش‌ها و روستاها با عظمت بود و نشان داد مردم ما نسبت به راه و مسیری که حدود ۴۰ سال پیش شروع کردند، مصمم هستند و همان را ادامه می‌دهند. این حرف معنایش این نیست که مردم نقصی نمی‌بینند مشکلات را باید حل کرد.

اهم سخنان روحانی را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه بخوانید:

* مردم درست تشخیص مسیر دادند، یعنی مسیر استقلال و عدم مداخله در سرنوشت. الان هم اگر از مردم بپرسید می‌خواهید استقلال داشته باشید یا بیگانگان دخالت کنند، ۹۸ و ۲ دهم درصد باز هم می‌گویند استقلال می‌خواهیم این آمار تغییر نمی‌کند. اگر بپرسیم آزادی می‌خواهید یا استبداد همان آمار امروز هم به جمهوری اسلامی رای می‌دهند.

* ممکن است در شیوه‌ها و برنامه‌ها و نحوه اجرا مردم انتقاد داشته باشند مردم می‌خواهند به فرهنگ ملی و دینی‌شان توهین نشود. کسی نمی‌خواهد به دین و فرهنگ ملی توهین شود و فساد در جامعه باشد انقلاب ما برای همین‌ها بود. برای این بود که فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و جمهوریت و اسلامیت حاکم شود. من معتقدم امکان بازگشت از این مسیر وجود ندارد ملت ما همان آمارها را دارد و همان مسیر را ادامه می‌دهد.

* این کار را همه ملت با هم انجام دادیم امام قبل از ۵۷ هم حضور داشتند. سال ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ هم بودند یا در زندان یا در حصر و تبعید بود. مردم ایران هم بودند. رژیم شاه هم که فاسد و غیرقانونی بود. چه شد که سال ۴۱ و ۴۲ انقلاب اسلامی به پیروزی نرسید. چه فرقی کرد؟ امام فرق کرد، ملت فرق کرد یا رژیم فاسدتر شد؟ رژیم فاسد بود امام از اول دنبال نجات کشور بودند مردم هم می‌خواستند اما انسجام و وحدت در حرکت ایجاد نشد.

*آنچه ۵۶ و ۵۷ حاصل شد این بود که اقشار مختلف به صحنه آمدند و احساس و آرمان مشترک پیدا کردند و همه آماده شدند برای این اهداف فداکاری کنند تا زمانی که این وحدت هست این انقلاب خواهد ماند. هیچ قدرت خارجی و گروهکی تا ملت منسجم است کاری نمی‌تواند انجام دهد و انقلاب پایدار می‌ماند.

*ما وظایف سخت و دشوار در قبال نظام و انقلاب به عهده داریم. وقتی ما براساس قانون اساسی مسئولیت اجرا را بعهده گرفتیم یعنی باید این بار را به مقصد برسانیم. اراده، اطمینان، نشاط ، آینده‌نگری و امید به آینده پایه‌های اصلی است.

* کسی که امید ۹۹ درصدی دارد، نباید در مسئولیت بماند ما به امید و نشاط ۱۰۰ درصدی احتیاج داریم. ما کاملا به آینده امیدواریم و می‌توانیم کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم این فقط حرف ما نیست و دنیا نیز این را قبول دارد. چرا دنیا در برابر ترامپ ایستاد؟ اگر آینده ایران مستحکم نبود ۱۹۰ کشور جلوی آمریکا می‌ایستاد و آمریکا و اسرائیل با دو کشور کوچک در منطقه تنها می‌ماندند؟ دنیا با از بین بردن برجام مخالفت کرد چون اعتماد به دولت و نظام است آنها محاسبه می‌کنند و اعتبار خود را بی دلیل در میان نمی‌گذارد.

* کاهش ریسک اعتباری کشور از ۷ در ابتدا دولت یازدهم به ۵ یعنی اعتماد دنیا به این نظام و کشور زیاد شده است. من در تمام روابطی که با کشورها جهان و مقامات آنها دارم این امر را احساس می‌کنم که آنها درصد ۱۰۰ به نظام ما اعتقاد دارند. به بوق‌های دستگاه‌های تبلیغاتی توجه نکنیم.

*متاسفانه دستگاه‌های تبلیغاتی ما از دنیا عقب هستند و مردم دچار این عقب‌ماندگی نیستند. برخی دستگاه‌های داخلی هنوز بذر یاس را در جامعه پخش می‌کنند. دلیل ما برای پیشرفت آمارو ارقام است شما رشد سال ۹۶ را مشاهده کنید با رشد متوسط جهان مقایسه کنید قول می‌دهم رشد ما از متوسط جهان بیشتر است. اگر رشد ما از متوسط جهانی بیشتر نبود اقلیت درست می‌گوید اگر رشد بالاتر بود یعنی مسیر ما درست است.

*اینکه دولت در ۴.۵ سال گذشته توانست بطور مداوم تورم کاهش دهد به معنی قدرت دولت و آرامش جامعه است. ما مصمم هستیم این مسیر ادامه دهیم یعنی هدف ما تورم تک رقمی،رشد اقتصادی بالای ۵ درصد کاهش بیکاری است. باید بیکاری را کاهش دهیم نه اینکه اشتغال از ۷۰۰ هزار نفر بیشتر شود باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم تا تک رقمی شود این که ما بتوانیم رقم بیکاری را از ۱۱ درصد به ۹ رسانیم چند سال کار می‌برد با این وضع کار آسانی نیست اما شدنی است.

*وزارت کشور و دست‌اندرکاران مربوطه و ستاد بحران و شورای امنیت کشور در دو بخش مدیریت و نظارت بر اعتراض‌ها که چند روزی در دی ماه صورت گرفت، کار بزرگی انجام دادند و با توجه به اینکه در کارهای زیادی در حوادث بحرانی حضور داشتند لمس می‌کنم که این یعنی چه.

* وقتی بحرانی شش ماه طول می‌کشد یا اینکه چند روز ادامه پیدا می‌کند هر فعالیتی در آن متفاوت است و در این شرایط همه به صحنه آمدند اما در این زمینه شورای عالی امنیت، وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح بار سنگینی را بر دوش کشیدند و البته به خوبی این مسیر کار را انجام دادند اگر دقت صورت نمی‌گرفت این کارها به خوبی انجام نمی‌شد.

* از روز اول به پلیس دستور دادیم بدون اسلحه وارد صحنه شود. در تماس تلفنی‌ که با یکی از مقامات فرانسه داشته‌ام وقتی که گفتم پلیس بدون اسلحه حضور دارد تعجب کرد که چرا این موضوع اعلام نمی‌شود و پلیس بدون سلاح به خیابان آمد و آرامش را برقرار کرد. بی‌نظمی و ناآرامی همه را آزار می‌دهد و اگر مردم ببینند خیابان‌ها ناآرام است و عده‌ای شیشه می‌شکنند و خود را آتش می‌زنند مورد پسندشان نیست.

* اگر اعتراضی داریم قانون برای ما راه تعیین کرده است. در ۲۲ بهمن گفتم قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر اصلاح هم نشود می‌تواند کشور را هدایت کرده و هم رضایت عامه را برآورده سازد؛ به شرطی که همه متعهد به قانون اساسی باشند و فصل سوم قانون اساسی را اجرا و پیاده کنیم.

* قانون اساسی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و همه باید در اجرای قانون اساسی بار سنگین مسئولیت را بر دوش خود احساس کنیم البته رئیس‌جمهور مسئولیت ویژه دارد که بر عهده فرد دیگری نیست بنابراین مسئولیت رئیس‌جمهور از همه سنگین‌تر و سخت‌تر است و در این زمینه همه باید کمک کنند.

* کشور ما هم مانند بسیاری از کشورها حوادث طبیعی، سیل و زلزله و غیره را دارد و ممکن است بارش برف هم مشکل ایجاد کند و این مساله در آمریکا و اروپا هم مشکل به بار می‌آورد اما اگر یک خیابان در اثر بارندگی بسته شد، نشانه کارآمدی نظام نیست.

* در مجموع حوادث به ویژه در زلزله کرمانشاه و کرمان کارهای خوبی انجام گرفت اما به این معنی نیست که رضایت مردم را برآورده کرده است شاید انتظار مردم بیش از اینها باشد و باید این حس را در خود زنده کنیم که مردم در چه حالی هستند. طی سفری که به کرمان داشتم خانم مسنی می‌گفت تمام جهیزیه‌ای که چندین سال تامین کرده است زیر آوار رفته بنابراین این حس را نمی‌شود، جبران کرد؛ چراکه خانه‌ای بوده و به آن عادت کرده و حتی اگر خانه‌ای دیگر برای آنها درست شود این حس ناخوشایند از بین نمی‌رود.

* در مناطق زلزله‌زده نباید وسواس به خرج داد چراکه شرایط مردم عادی نیست. اگر کسی خانه‌اش سالم است و چادر می‌خواهد به او داده شود لذا با توجه به زلزله‌ای که آمده مردم می‌ترسند که در خانه‌های خود زندگی کنند و نگوییم که این تعداد خانه ویران شده و این تعداد به چادر و کانکس احتیاج دارند و نباید در دادن کانکس سختگیری کنیم.

*ایسنا