دوشنبه 23 بهمن 1396 - 8:15

درخواست رئیس توتال از ترامپ درباره توافق هسته‌ای

تارنمای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: «پاتریک پویان» رئیس شرکت توتال فرانسه در حاشیه اجلاس داووس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به توافق هسته ای با ایران پایبند بماند.

به گزارش خبرگزاری بویر نیوز به نقل از ایرنا، فایننشال تایمز روز یکشنبه نوشت: پاتریک پویان با برجسته کردن نقش توتال به عنوان شرکت پیروز در رابطه اقتصادی با ایران، می گوید که این پیام را در جریان مراسم شامی که در حاشیه اجلاس داووس در ماه ژانویه با ترامپ و دیگر رؤسای اروپایی داشت، به ترامپ منتقل کرده است.

پویان در گفت وگو با فایننشال تایمز گفت: «وقتی شانس شام خوردن با رئیس جمهوری آمریکا را به دست آوردم، در مورد ایران صحبت و این موضوع را مطرح کردم، به گمانم دونالد ترامپ به حرفهایم گوش داد، اما این بدان معنا نیست که با آنها موافق باشد.»

هرچند پویان تاکنون به این پروژه ‘کاملا متعهد’ بوده است، اما می گوید که در صورت اعمال دوباره تحریم ها، راه های زیادی برای خروج توتال از این توافق وجود دارد. وی در این باره می گوید: ‘ اگر چارچوب و قواعد بازی تغییر کنند، ما نیز چاره ای جز بازنگری نخواهیم داشت.’

به گفته پویان، خروج آمریکا از توافق هسته ای و بویژه اعمال تحریم های ثانویه علیه ایران که شرکت های بین المللی فعال در این کشور را هدف قرار می دهد، باردیگر شرایط فعالیت کشورهای اروپایی را در ایران، غیرممکن می کند.

شرکت فرانسوی توتال در 50.1 درصد و شرکت چینی سی ان پی سی 30 درصد از سهام پروژه پارس جنوبی را در اختیار دارند و سهام باقی مانده در تملک شرکت ایرانی پتروپارس است.

پویان می گوید که این پروژه در حال پیشرفت است اما از آن جایی که توتال تاکنون تنها 50 میلیون دلار هزینه کرده است، این شرکت می تواند در صورت هرگونه تغییر در اوضاع سیاسی، بدون ضرر قابل توجهی از این توافق خارج شود.

پویان در ادامه با تاکید بر این امر که مسئله کره شمالی تمرکز اصلی گفت وگوها در مراسم شام داووس بوده است، هشدار داد که به هم خوردن توافق هسته ای با تهران، سنگی بر سر راه دیپلماسی با پیونگ یانگ خواهد بود. «نمی توانیم ضمن تشریح خوب نبودن توافق هسته ای با ایران برای انعقاد چنین توافقی با پیونگ یانگ، تلاش کنیم.’
به نوشته فایننشال تایمز، توتال جولای سال گذشته توافقی چند میلیاردی را برای پیشبرد گام بعدی پروژه پارس جنوبی بزرگترین میدان نفتی جهان که میان ایران و قطر مشترک است، امضا کرد. این توافق از زمان لغو برخی از تحریم های بین المللی از سال 2016 تاکنون، نخستین قرارداد تهران با یک شرکت غربی فعال در بخش انرژی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=270067
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما