دوشنبه 23 بهمن 1396 - 8:04

دعوت رییس‌جمهور ایران به اجلاس شانگهای

سفیر ایران در چین با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در چین گفت: از رئیس جمهوری ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است و اگر مقدمات مورد نیاز فراهم شود، انجام این سفر در ماه های آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری بویر نیوز به نقل از ایرنا، علی اصغر خاجی یکشنبه شب در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پکن افزود: امسال علاوه بر رفت و آمدهای سیاسی، اسناد مختلفی بین دو کشور ایران و چین به امضاء رسید که از جمله آنها می توان به امضای اسناد مربوط به تامین مالی 35 میلیارد دلاری پروژه های عمرانی کشورمان توسط بانکهای چینی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگی نیز روابط دو کشور در حال گسترش است، گفت: امسال جمهوری اسلامی ایران مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب پکن بود و سال آینده نیز چین به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

خاجی گفت: امروز تعداد دانشگاه های چین که زبان فارسی در آنها تدریس می شود از 10 عدد فراتر رفته و در مقابل زبان چینی نیز در تعدادی از دانشگاه های ما در حال تدریس است امروز همچنان شاهد درخشش دانشجویان ایرانی در دانشگاه های چین هستیم و روند تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور نیز مثبت است.

او با اشاره به اینکه سابقه روابط دو کشور ایران و چین به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد، گفت: روابط دیپلماتیک دو کشور در عصر حاضر نیز از سال 1974 برقرار گردیده و از آن زمان تاکنون سطح همکاریها در کلیه ابعاد خود شاهد تحول و پیشرفت خوبی بوده است.

خاجی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید و در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران در سال 1394، روابط دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء یافت و چین هم اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران است.
سفیر ایران در چین افزود: در سال 2017 روابط تجاری دو کشور با رشد 18.9 درصدی به 2/37 میلیارد دلار رسید در سال گذشته میلادی صادرات ما به چین 25 درصد و واردات ما نیز از این کشور 13.2 درصد نسبت به سال 2016 رشد داشته است.

وی گفت: چین با خرید سالانه بیش از 31 میلیون تن نفت، بزرگترین خریدار نفت ایران و بزرگترین مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ماست.

خاجی در خصوص روابط سیاسی دو کشور گفت: در سال جاری مقامات عالیرتبه دیدارهای متعددی از کشورهای یکدیگر داشتند که از جمله آنها می‌توان به سفر معاون نخست وزیر و نیز رئیس کمیسیون اصلاحات و توسعه چین به تهران و در مقابل به سفر وزرای اقتصاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی کشورمان به چین اشاره کرد.

سفیر ایران در چین با اشاره به اینکه 39 سال از خواست مردم ما برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران گذشته است گفت: این انقلاب تا امروز فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده و بسیاری از رهبران و فرزندان دلیر خود را از دست داده است، اما همچنان ملت ایران در پی آرمان‌های بلند انقلاب ثابت قدم هستند و درختی که با نثار خون شهدا روییده است هر روز تنومندتر می شود.

خاجی با اشاره به روند پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در روزهای سرد زمستان 1357 ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) به صورت متحد قیام کرده و رژیم دیکتاتوری پهلوی را سرنگون کردند از آن زمان تاکنون ما راه درازی را در راستای استقرار و تعالی جمهوری اسلامی پیموده ایم راهی که هیچ وقت آسان نبوده و با دشواری های زیادی همراه بوده است.

وی ادامه داد: تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ 8 ساله ای توسط صدام حسین به ما تحمیل شد که منجر به از دست دادن هزاران انسان بی گناه و تحمیل میلیاردها دلار خسارت به میهن اسلامی گردید.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ به دنبال بازسازی کشور بود که ناگاه مانع بزرگ دیگری بنام پرونده هسته ای پیش رویمان قرار داده شد براین اساس، تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی در راستای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به کشور تحمیل شد. خاجی افزود: در تمامی این سالهای سخت، ما یاد گرفتیم که می بایست بر روی پاهای خود بایستیم تا بتوانیم از کشور خود دفاع و از منافعمان محافظت نماییم این کار بسیار مشکل و پرهزینه بود اما ملت ایران با مقاومت خود توانست راه پیش رو را مدیریت نموده و تحت رهبری و هدایت رهبر معظم انقلاب، مسیر تعالی را بپیماید.

سفیر ایران در چین افزود: ما علیرغم تمامی تهدیدات، خصومت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده، توانستیم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی پیشرفت‌های خوبی کرده و آزادی خود را حفظ نماییم.

به گفته وی ایران هم اکنون باثبات‌ترین کشور در خاورمیانه به عنوان یکی از شکننده‌ترین منطقه دنیاست رشد علمی ایران طی سال‌های گذشته روند جهشی داشته و پژوهشگران ایرانی توانستند در سال گذشته 50 هزار مقاله علمی در نشریات معتبر بین المللی به چاپ برسانند این تعداد در سال 2000 تنها به حدود هزار فقره می‌رسید.

سفیر ایران در چین گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی علوم پیشرفته نیز موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری داشته است هم اکنون درحوزه علم و فناوری، ایران دارای رتبه نخست در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) و رتبه شانزدهم جهانی است.

به گفته وی در زمینه نانوتکنولوژی به رتبه ششم و در زمینه بیوتکنولوژی هم به رتبه چهاردهم جهانی دست یافته ایم در این زمینه نقش بانوان بسیار برجسته بوده به نحویکه تعداد قبولی در دانشگاه ها توسط بانوان، بیشتر از آقایان است و بانوان در حال حاضر نقش فعالی در جامعه ایفا می‌نمایند.

سفیر ایران در چین افزود: با وجود این پیشرفت ها، برخی موانع بانکی میان دو کشور باعث بروزی مشکلاتی برای برخی از اتباع محترم کشورمان در چین شد هیاتهایی در این خصوص میان طرفین مبادله و سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز مجدانه پیگیر رفع این مشکلات بوده و هست مشکل بانکی اتباع تا حدی مرتفع شده ولی همچنان تا حل کامل مشکل، موضوعات بانکی با اولویت بالا در دستور کار این سفارت قرار دارد.

او گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین با توجه به امکانات و تعداد کارمندان محدود، تمام سعی خود را در ارائه تسهیلات به شما هموطنان گرامی انجام می دهد امروز سعی کرده ایم خدمات کنسولی و دانشجویی را در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو به مراجعان ارائه کنیم.

خاجی در ادامه به مهمترین رویدادهای کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال شاهد برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در کشورمان بودیم مشارکت بالای مردم در این انتخابات آزاد، که در تمام خاورمیانه بی نظیر است، نشان از مقبولیت نظام در میان مردم دارد.

سفیر ایران در چین ادامه داد: ملت ایران اسلامی با وجود آنکه با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، امروز پس از گذشت 39 سال برای نشان دادن حمایت خود از نظام جمهوری اسلامی، بطور گسترده در راهپیمای یوم الله 22 بهمن حاضر شدند.

خاجی گفت: همه ما باید سعی نماییم نقش خود در رفع مشکلات، پیشرفت کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم، که صاحبان اصلی انقلاب هستند ایفا نماییم.

وی افزود: اکنون ارکان نظام جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری به لزوم در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی از یک سو و تعامل سازنده با جهان از سوی دیگر واقف هستند.

خاجی با بیان اینکه وزارت امور خارجه نیز در سیاست های خود تعامل با جهان را برای تقویت بنیه اقتصادی کشور در اولویت قرار داده است گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و مجموعه ظرفیت هایی که در این کشور داریم نیز در این مسیر تلاش کرده و در آینده نیز بر تلاش های خود خواهند افزود.

اجرای سرود توسط دانش آموزان آموزشگاه امام خمینی(ره) پکن، برگزاری موسیقی و دکلمه خوانی، برگزاری مسابقه میان شرکت کنندگان و اهدای جوایز مسابقات دانش آموزی از جمله بخش های این مراسم بود که با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین برگزار شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=270059
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما