سه شنبه 17 بهمن 1396 - 11:49

دلیل استفاده زیاد بانوان کهگیلویه و بویراحمد از فضای مجازی

داوودی

بویرنیوز- فضای مجازی این روزها به فضای واقعی تبدیل شده است و زندگی همه افراد را تحت تاثیر قرا اده است در این میان نیز آمارهای طلاق حکایت از این دارد در زندگی مشترک نیز بدون تاثیر نبوده است.

امروزه نمی توان تاثیر فضای مجازی بر زندگی واقعی مردم را انکار کرد چرا که تاثیرات مخرب این فضا را به اسانی در زندگی مردم مشاهده می کنیم و البته باید گاهی در موارد نادر تاثیرات خوب نیز دارد البته این جز موارد خیلی خیلی نادر است.

آمارهای وحشتناک اسیب های اجتماعی، آمارهای قابل تامل پزشکی قانونی  و امارهای طلاق در جامعه ما نشان می دهد که فضای مجازی تا چه اندازه توانسته است در زندگی مردم نفوذ کند و جزئی از زندگی واقعی مردم تبدیل شده است که تاثیراتی نیز دارد.

استفاده از فضای مجازی پیر و جوان، زن و مرد و کوچک و بزرگ نمی شناسد و همه ما به گونه ای در طول شبانه روز با این فضا در ارتباط هستیم به گونه ای که پای وایمکس و مبین نت نیز به خانه ها باز شده است بدون اینکه آثار مخرب آن را بدانند روزانه امواج آنها در خانه در جریان است امواجی که به خودی خود بر روی ذهن افراد تاثیر منفی دارد.

جوانان و نوجانان ما به دلیل استفاده بی رویه از این فضا تنبل تر شده اند ابتکارات جوانان ما در حال از بین رفتن است جوانانی که قرار است سرنوشت ایران اسلامی را در 10 سال دیگر به دست بگیرند و برای این کشور تصمیم بگیرند این فضا باعث ده است که خانواده ها از هم فاصله بگیرند و دوستی بین فرزندان کمتر شود.

بانوان ما نیز به عنوان مادران این سرزمین از این فضا دور نمانده اند و آن را به آشپزخانه نیز وارد کرده اند آن را در تربیت فرزندانشان نیز سهیم کرده اند و کودکانی که در کنار این بی توجهی بزرگ می شوند و اما اینده ای که منتظر این کودکان است.

زندگی مشترک خیلی از ما تحت تاثیر این فضا قرار گرفته است از خیانت های زن و شوهری تا قتل های مجازی تا ازدواج های مجازی و شست شوی مغزی شدن در فضای مجازی همه اینها بدون انکه خودمان متوجه شویم در حال رخ دادن است و تنها نظاره گر هستیم.

طلاق های که بعد از سال ها زندگی مشترک رخ می دهد در خصوص تاثیر فضاس مجازی بر زندگی مردم و وارد شدن این فضا با زینب ظریف منش کارشناس ارشد مشاوره خانواده  از دانشگاه تهران شمال هم صحبت شده ایم که بدانیم این فضا کجای زندگی ما قرار دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: اینترنت و فضای مجازی امروزه به سرعت و به شکل گسترده وارد زندگی و خانواده ها شده است و به علت افزایش دسترسی به اینترنت و افزایش شبکه های اجتماعی جدید مثل تلگرام، موبوگرام و آنوگرام و… تعداد کاربران استفاده کننده از فضای مجازی به صورت لحظه ای افزایش پیدا می کند و گسترده تر خواهد شد.

 ظریف منش تصریح کرد:  استفاده کنندگان این شبکه های مجازی هم مردان و هم زنان و هم نوجوانان را شامل می شود که استفاده زنان بیشتر در حیطه سرگرمی است و مردان بیشتر مسائل اقتصادی و اخبار ویژه و روز را پیگیر هستند و نوجوانان به دنبال  کردن عکس و فیلم های جنسی می پردازند .و در مجموع عده ی کمی از شبکه های اجتماعی استفاده علمی و آموزشی دارند.

مشاورخانواده  ادامه داد:  علاوه بر استفاده های مثبت و مفید اینترنت و فضای مجازی و ارایه دادن خدمات و امکانات ارتباطی آسان و تعامل افراد جامعه باهم، به سبک زندگی خانواده ها و تحکیم روابط سالم خانواده آسیب رسانده است. با این حال نمی توانیم در مورد خوب یا بد بودن فضای مجازی صحبت کنیم.

چرا بانوان بیشترین کاربران فضای مجازی در استان هستند؟

ظریف منش در پاسخ به این سوال گفت: در مجموع بانوان در شبکه های اجتماعی بیشتر درگیر هستند به دلیل اینکه استقاده بانوان از فضای مجازی در حیطه ی سرگرمی و فعالیت های اجتماعی است و در استان ما  زنان خانه دار بیشترین مخاطبان این شبکه های مجازی هستند و این گروه از زنان به دلیل وجود تلفن هوشمند ودسترسی تمام وقت به آن می توانند استفاده ی بیشتری داشته باشند و این فرصت را می یابند که بیشتر در شبکه های اجتماعی پرسه بزنند و به تشکیل و عضو شدن در گروههای خانوادگی و دوستانه می پردازند .

وی بیان کرد:  بانوان بیشتر حول مسائل روزمرگی و سرگرمی فعالیت دارند و فعالیت کردن در زمینه سرگرمی و فعالیت های اجتماعی به دلیل جذابیت و سرگرمی  که برای بانوان دارد صرف زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد

نبود بانوان در جمع خانواده و بودن در فضای مجازی چه تاثیری بر خانواده دارد؟

مشاور ارشد خانواده گفت: خانواده یک نظام پویا است که در پی بدست آوردن تعادل از طریق تعاملات اعضای خود است  نبود مادران در جمع خانواده به طور طبیعی به خانواده و روابط تنش  وارد می کند و خانواده را دچار بدکارکردی می کند و در پی آن تعادل و تعاملات ناسالمی در خانواده خواهد داشت زیرا وقتی مادر خانواده دارد خودش را از خانواده دور می کند و در مواقعی که لازم است در خانواده مخصوصاً در زمان هایی که اعضای خانواده در خانه هستند و اعضای خانواده زمان قابل توجهی را باهم می گذرانند و ممکن است بخواهند در مورد موضوعی در رابطه با مسائل خانواده و فرزندان صحبت شود و مادر به شیوه ی دلخواه خود در فضای مجازی پرسه بزند و خود را با عامل حواس پرتی مثل موبایل از همسر و فرزندان دور می کند.

ظریف منش عنوان کرد:  در واقع  مادر دارد از الگوی ارتباطی اجتناب- متقابل از بحث و صحبت در مورد مشکلات و مسائل بوجود آمده اجتناب می کند  و این باعث یک ارتباط ضعیف بین خانواده و هم بین زن و شوهر می شود و سایر افراد خانواده نیز شروع به فرار و اجتناب از رابطه می کنند که احتمال بروز تعارضات خانواده بیشتر از سایر مواقع است و این مساله تحکیم روابط بین اعضای خانواده را خدشه دار می کند زیرا باید یک ایجاد تعادل بین وقت گذراندن با جمع و خانواده و وقت گذراندن به تنهایی ایجاد شود.

وی اظهار کرد:  مادر خانواده باید در مرجع قدرت بتواند میزان کل دسترسی به فراوانی ارتباط و تماس میان اعضای خانواده را تعیین کند و حد و مرزهای خانوادگی را  مشخص کند تا خانواده دچار درهم تنیدگی مرزها نشود و کارکرد خانواده خوب و سالم شود و خانواده به رشد و شکوفایی برسد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=269652
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما