سه شنبه 10 بهمن 1396 - 17:48

آمارهای رقت انگیز برای استان/کهگیلویه و بویراحمد استان فلاکت بار کشور!

گروه اجتماعی- شاید شنیدن اینکه استان اول در زمینه شاخص فلاکت کهگیلویه و بویراحمد بوده عجیب به نظر برسد، اما این حقیقتی تلخ است.

به گزارش بویرنیوز، طبق آمارهای اقتصادی در سال 92 استان کهگیلویه و بویراحمد با در نظر گرفتن شاخص هایی از جمله تورم و اشتغالدر نهایت در جایگاه اول در زمینه فلاکت ایستاد.

در آن سال استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول تورم وبیشترین جمعبت بیکار(جزو 3 استان نخست در زمینه بیکاری) را داشت که همین امر رتبه نخست فلاکت را برای استان به همراه داشت، شاخصی که هیچگاه به اطلاع مردم استان نرسید.

امروز طبق آمارهای پایان سال 95 کهگیلویه و بویراحمد رتبه 5 در زمینه فلاکت را دارد، به گفته مسئولان طبق آخرین آمارها در پایان سال 95 از نظر تورم رتبه 20 را داریم و در زمینه بیکاری نیز در جایگاه خوبی قرار نداریم که البته به گفته مسئولان وضع نرخ بیکاری بهتر شده است.

از این آمارها که بگذریم در بطن جامعه به آمارهای متفاوت تری خواهیم رسید، گویا آمارهای رسمی بویی از واقعیت نبرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد را اگر به نسبت وسعت و جمعیت بخواهیم با میانگین های کشوری مقایسه کنیم به وضع بسیار بد استان پی می بریم، بیکاری گسترده جوانان نه تنها کم نشده بلکه با ورود جمعیت فارغ التحصل دانشگاهی و همچنین جامعه زنان و دختران بیکار باید گفت بدتر هم شده است.

استانی که مدام مسئولان از زرخیز بودن آن سخن می گویند و منابع نفت و گاز، طبیعت خدادادی، آب، میراث فرهنگی و تاریخی و گردشگری و کشاورزی و دامداری را جزو قابلیت های آن معرفی می کنند، عجیب است جزو استان های مفلوک کشور به شمار می رود.

از نبود مدیریت صحیح، عدم توانایی در عرضه قابلیت های استان به ویژه در زمینه گردشگری و جذب توریست، کشاورزی غیر اصولی و ناکارآمد که بخش عمده آن به متولی آن یعنی جهاد و کشاورزی بر می گردد که نتوانسته وظیفه خود در قبال فرهنگ سازی را به درستی انجام دهد، ناتوانی نمایندگان مردم در مطالبه گری و پیگیری اجرای پالایشگاهی که بتواند با خوراک نفت و گاز این استان زمینه اشتغالزایی و توسعه را فراهم آورد، تنها بخش هایی از ظلم هایی است که به این منطقه شده است.

کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه هم در زمینه اشتغال حقش ادا نشد و نمایندگان و مسؤولان ضعیف استان در زمان های گذشته فرصت چند هزار شغل سهمیه استان را بر باد دادند، هم در زمینه آب و منابع نفت و گاز نتوانست حق مردمش داده نشد.

تاسف بار است امروز در استان شاهد حجم عظیم بیکاری و فقر هستیم، خانواده هایی که چند جوان تحصیل کرده دارند تا خانواده هایی که نان را قرضی می خرند و تنه منبع درآمدشان 45500 تومان یارانه ها است.

به گزارش بویرنیوز، مایه شرمساری است استانی با این منابع و استعدادها، با گذشت 36 سال از عمر انقلاب اسلامی، همچنان در بند نیازمندی های اولیه مانده است و مردمش قرضی زندگی می کنند!

درگیر شدن استان به مسائل سیاسی و طایفه ای بخش زیادی از توان مردم و مسئولان را گرفته است، وقتی نماینده ها خود را در حد عزل و نصب و مسائل حاشیه ای کوچیک می کنند و به جای روحیه مطالبه گری و چانه زنی به نفع مردم، به دنبال موارد دیگری هستند، انتظار بهتری نمی توان داشت.

توسعه و بهبود شرایط با همت جمعی ما ممکن است، مردم و مسئولان باید بدون صف بندی های قومی و سیاسی کنار هم قرار بگیرند، تنها راه برون رفت از این عقب ماندگی بدون شک همراهی و تعامل و بالا بردن روحیه مطالبه گری و چانه زنی برای خواسته های جمعی است.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=268953
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ف.م گفت:

    به خاطر ای مردل گرونی یه که من تهرون داریم ….یکیش مسوول بودجه یه …..ویارانه ایبخشه …ولی و دولت نیبخشه ….

  2. ت.ن گفت:

    وضعیت بدتر از این است، این آمارها در حد یک پنجم هم نیست….

  3. از ماست ک بر ماست.

  4. Reza گفت:

    واقعا براتون متاسفم که فقط جنبه منفی رو میبینیت استان ما افتخار اول بودن در همه انتخابات را هم دارد لطفا یکم مثبت فکر کنید

  5. ناشناس گفت:

    مدیریتهای ضعیف استان باعث این مشکلات است .من بازنشسته یکی ازادارات استانم (دانشگاه …..).دوساله پرسنل بازنشسته شدن یه تک ریال بهشون پول ندادن .دراستان مدیریتهاشده وسیله ای برای تفریح ودرگیری ظاهری نماینده ها.مدیریتها ضعیفه .هرکدوم یک وب تلگرامی برای مدح وثنای خودشون درست کردن
    وب تلگرامی دانشگاه ……. انگاروظیفه اصلیش مداحی مدیرکل سازمانه .هرپنج خبریش چهارتامربوط به …. .نمیدونم متن راپخش کنی یانه ولی متاسفانه همه رسالتشون رافراموش کردن

  6. محمد گفت:

    با سلام
    مسئول محترم بویرنیوز

    جهت اطلاع شما 32 سهمیه مجوز استخدامی که همه کارهایان توسط دولت قبل ومسئولین استانی قبلی انجام شده یود توسط استانداری ومسئولین بی لیاقت همین دولت در استان لغو شد بنده ودم پیگیر احقاق حقم بودم که مسئول منابع انسانی ستادکل در تهران گفت اقاجون واقعیت این مجوز چون مال دولت قبل بوده این دولت نمیخاد اجراش کنه.در سفرهای شیخ حسن روحانی چه کرده برا استان
    به اذعان مسئولین فعلی استان در دولت قبل استان کارگاه سازندگی شده بود از جاده ومسکن وورزشگاه و بیمارستان…..اینا اشتغال ایجاد نکرده بود
    دراین دولت که همه چی تعطیل شده
    لطفا به وجدانها تون مراجعه کنید اینقدمغالطه نکنید به مردم بگید بعد 5 سال زمامداری چه کردید؟ غیر از این بود خون بهای این ملت را که بخاطرش 20 سال تحریم وسختی کشده بودند بهثمن بخس دادند به اربابشون واروپایی های که رفاه بیارند پس کو رفا ه کو پول نفت کو رفع تحریم…
    چشمها رو باید شست جور دیگر باید دید

  7. دلسوز جامعه گفت:

    همین دیروز بود که گوهرگانی معاون اقتصادی استاندار شد قطعا وضع از این بدتر هم خواهد شد…از ماست که بر ماست

دیدگاه شما